Петролът намалява, производните му горива стават все по-скъпи... Значи е време да помислим за алтернатива на въглеводородите!
Много от тях обаче все още не са толкова достъпни. Често обаче производството им е достатъчно евтино и в повечето случаи щадят околната среда.
Етанолът няма нужда от представяне. Производството му се прави по доста начини (от царевица, меласа, соя и дори при директна хидратация на етилен) и ако се смеси със специални добавки се използва като заместител на бензина. Често има продукт в бензиностанциите на бензин с етанол, но все още подобен „микс” е далеч от нашите стандарти.
Много се говори за биодизела. В тази графа попада дори отработеното олио (или масло) от фритюрник. Но да мирише на пуканки от ауспуха е твърде весело... Както и да е, биодизелът е популярен в Европейския съюз, у нас има директива да бъде добавка към „другия” дизел. При всички случаи това не е 100% алтернативно гориво, но пък е крачка в насока, която намалява ползването на петролни продукти.
Използването на газ – пропан-бутан или метан, става все по-популярно. Много модели автомобили дори си продават возилата с вградени устройства. Принципно обаче ползването на газ си остава разхищение на природните богатства. Вярно, по-екологично е, но пък и този ресурс не е вечен.
Електромобилите все повече навлизат в обществото. Те не генерират вредни емисии. Много марки са направили коли, които не отстъпват на тези с ДВГ. Като цяло ползването на ток в МПС има 2 страни. Едната – тоталната липса на отработени газове е примамлива. Но това далеч не е всичко. Поне сега съществуващите енергийни елементи (батерии и акумулатори) далеч не са безопасни. В тях има твърде много тежки метали и други токсични продукти. Нещо повече – не всичко се рециклира. Допълнително е проблем ниският пробег. Хибридите решават част от проблемите, но пък с тях се връщаме към двигателите с петролни продукти.
Често се говори за водородно гориво. Или водородни клетки. Тук има известен пробив, защото този газ при изгаряне отделя чиста вода. От една страна това си е идеално, що се отнася за екологията. Но пък самият водород се съхранява трудно и е твърде опасен. Водородните клетки пък минават все още за шарлатанщина. Но пък мнозина мислят, че не в електромобилите, а във водородното гориво е истина.
Cadillac представи ядрен автомобил. Това подсказва, че не е далеч моментът, в който разпада на атомите може да се използва за придвижване на 4 колела. Прототипът се движи на торий, който далеч не е толкова опасен, колкото други подобни вещества. Със сигурност обаче сме далеч от внедряването на такава алтернативна кола.
Изброените по-горе алтернативни горива подсказват, че скоро може да има научно-техническа революция в МПС. Кога обаче, не се знае.