Турбираните двигатели навлизат в най-масовия среден клас автомобили и вече не се считат за нещо екзотично, но основните навици по експлоатацията и поддръжката им сред голяма част от автолюбителите не е на ниво. Много често дребните признаци, на които никой не обръща внимание говорят за бъдещи проблеми с "турбото". В настоящата статия няма да Ви затормозяване с термини и информация разбираема единствено за люде с висше инженерно образование а с неща, които всеки който е с няколко хиляди километра зад волана ще разбере без да се напряга.
Основното, което трябва да знаете, и което ще Ви даде отговор на много въпроси свързани с турбокомпресорите в автомобилния двигател е че те изключително много се влияят от "масления глад". Това се дължи на изключително тежките условия в които работят подвижните части на турбокомпресора. Оборотите на ротора му нерядко достигат до 100 - 150 об/мин. което си е цифра, а това че се задвижва от изгорелите газове на двигателя значи работната му температура е близка до тази на изгарянето на бензина или дизела в зависимост от двигателя.
Повредите в турбокомпресора стават по три основни причини:
- недостиг на масло;
- некачествено и/или замърсено масло;
- задръстване на въздуховодната система и/или попадане на външни замърсители.
Теорията и практиката показват че ако се наблюдават някои от следващите признаци то най-вероятно имате проблем с турбото.
Недостатъчната мощност на двигателя и/или черен дим от ауспуха
Тези признаци са следствие на недостатъчно количество въздух в горивната система на двигателя. Причините за това са няколко, замърсяване на входящите въздуховоди, утечка на въздуха от въздуховодите, нарушение на целостта на въздушните съединения на турбокомпресора или каналите на отработените газове или изпускателния колектор.
Утечките на въздуха могат да се определят много бързо, просто отворете капака и ако това е причината ще се ориентирата по специфичното свистене на мястото на нарушаване на целостта. Ако не откриете нещо подобно проверете въздушния филтър, много честа причина е просто задръстен въздушен филтър. Ако неизправността не се отстрани след тези процедури, трябва да се проверят уплътненията на изпускателния колектор. Проверява се за отсъствието на пукнатини, затягането на болтовете, уплътнителните гарнитури на изпускателната система. Ако не бъде открито наличието на описаните неизправности става по-сложно и трябва да се отиде в сервиз и да се отвори и самия турбокомпресор, и да се проверят радиалния и осевия луфт на ротора, и ако при въртенето перките контактуват с корпуса то тогава налице е износване на лагерите. А ако не е налице някоя от всички дотук описани повреди то тогава падането на мощността не е заради турбокомпресора и причината трябва да се търси на друго място.
Неизправна система за рециркулация на оработените газове на двигателя
Този вид система е разработена с цел частично повторно изгаряне на отработените газове с цел подобряване на екологичните показатели на двигателя. Системата свързва изпускателния и впускателния колектор посредством регулиращ електромагнитен клапан (EGR). При неизправност на клапана (електрическа или механическа) се получава постоянно частично пропускане на отработени газове във впускателния колектор. Това води до намаляване на налягането на отработените газове, които трябва да завъртят турбината до номинални обороти, а освен това от излишното количество отработени газове постъпващи обратно във впускателния колектор и горивната камера, двигателя започва да се "задушава" и може да загуби мощност до 60%.
Неизправност на системата за отвеждане на отработените газове. Излишното съпротивление в изпускателната система (задръстен катализатор, неизправно или деформирано гърне и др.) водят до снижаване на скоростта на отработените газове, което от своя страна води до снижаване на мощността на двигателя.
Син дим и повишен разход на масло
Появата на син дим се явява в следствие на изгарянето на масло, причината за което може да е или утечка от турбокомпресора или неизправност в двигателя.
Първото което трябва да се направи в случая е да се провери въздушния филтър, тъй като всяко препядствие на въздух към компресора може да стане причина за поява на масло в турбокомпресора. Запушването по каквато и да е причина на постъпването на въздух предизивка засмукването на масло от магистралите смазващи лагерите. Ако не е открита подобна причина то се пристъпва към проверка на въртенето на ротора на турбокомпресора и наличието на съприкосносвение с корпуса.
Понякога се наблюдават утечки на масло и при напълно изправен турбокомпресор, това може да е в следствие на задръстена маслена магистрала или повишено налягане в картера.
Неизправна система за вентилация на картерните газове. Системата за вентилация на картера е предназаначе за отстраняване на излишното налягане в картера в следствие работата на двигателя и постъпването на газове от горивната камера по време на детонацията на гориво-въздушната смес. Общо казано повишеното налягане на картерните газове води до нефективна работа на мазилната система, което пряко влияе на мазането на турбокомпресора и съпътстващите го бързо износване и неизрпавности. Навременното остраняване на неизправността довела до увеличаване на картерното налягане и възстановяването на опитмалните параметри в мазилната система водят нормална работа и на турбокомпресора.
Шумна работа на турбокомпресора
При появата на нетипични шумове при работата на турбокомпресора, първото което трябва да се направи е да се проверят всички въздуховоди които работят в условията на повишено налягане и съединения. Ако не бъде открито някакво нарушение на целостта им трябва да се проверят луфтовете и въртенето на ротора на турбината.
Всички горе описани признаци и неизправности могат да се предотвратят с правилно и регулярно облужване на двигателя. Като основното е редовната смяна на маслото на двигателя и спазването на някой правила при експлоатацията на турбираните двигатели, като правилно запалване и подгряване при "студен старт", оставяне турбината да "изстине" на тихи обороти за нялколко минути преди изгасянето на двигателя. Проверявайте по-често херметичността на системата по време на работа на двигателя, това отнема няколко минути и може да ви спести скъпоструващ ремонт или замяна на турбокопресора. Недостига на масло води до преждевременно износване на лагерите на ротора на турбокомпресора, това от своя страна води до неправилно въртене и контакт на въртящите се елементи на ротора със статичните части на корпуса, което може да доведе и до разрушаване на турбината или вала на ротора. Нередовното доливане на масло и нивото му близко да минималното е нежелателно за турбираните двигатели. Също така и излишното количество масло в картера не е препоръчително. С една дума спазването на препоръките на производителите на автомобила и маслото което ползвате са силно препоръчителни и по-често поглеждайте под капака и се заслушвайте в работата на двигателя, това може да ви спеси немалко пари.