През зимния сезон особено актуална става темата за паленето на автомобил с изтощен (паднал) акумулатор. Мненията по темата са много и различни, някой считат че няма никакъв проблем в това, до такива, които считат че подаването на ток от един на друг автомобил е нежелателно и дори опастно. И едните и другите са прави в някой отношения, просто има изисквания и последователност от действия, които ако се спазват няма рискове от аварий или нараняване.
И така паднал акумулатор, доста често срещащо се явление през зимата, с бутане трудно може да се реши, особено когато е заснежено, заледено или пък автомобила Ви е с автоматична скоростна кутия. Решенията са две, сваляте акумулатора и го зареждате със зарядно устройство, или пък викате някой приятел, роднина или комшия с неговия автомобил да Ви „подаде ток” да запалите и да си свършите работат колкото се може по-бързо. Първото решение отнема време (няколко часа поне) и за него е необходимо зарядно за автомобилен акумулатор. Второто е по-бързо, но затова пък по-рисковано от техническа гледна точка, защото ако не се извърши по правилата, може да се получи много неприятна авария и дълго време да си останете без автомобил.
Първото задължително условие е наличието на още един автомобил с изправен и ЗАРЕДЕН акумулатор, който трябва да е със същото напрежение като акумулатора на вашия автомобил (12V) и капацитета (Ah) му да не е по-малък от вашия.
Второто задължително условие е наличието на подходящи изправни кабели за подаване на ток от единия автомобил към другия. Под подходящи кабели се има предвид с достатъчно сечение (минимум 16 мм2 – за бензинови и 25 мм2 за дизелови двигатели), изолирани щипки - накрайници тип „крокодил” с достатъчно голяма контактна повърхност и сечение на изолацията минимум 20 мм2 . За съжаление кабелите, които се продават у нас обикновено не отговарят на повечето условия, така че ако имате познат електротехник го помолете да ви направи един комплект, като себестойност не са по-скъпи от магазинските, но затова пък са много по-сигурни.
Третото задължително условие е правилото закачане на кабелите (виж на снимката. Въпреки, че работи, варианта закачне направо на клеймите „плюс” с „плюс” и „минус” с „минус” е неправилен и може да причини повреди и на двата автомобила. Правилният начин е: сързването на клейма „плюс” от изправния акумулатор с клейма „плюс” от изтощения акумулатор и сързването на клейма „минус” на изправния акумулатор например към блока на двигателя (точка на замасяване) на автомобила с изтощения акумулатор. Колкото е по-далече точката на замасяване от изтощения акумулатор толкова по-добре. Трябва да се внимава кабелите да са далече от въртящите се части на двигателя.
След като сте изпълнили процедутире по указания ред може спокойно да пристъпите към подаването на ток към изтощения акумулатор. За целта запалете двигателя на автомобила с изправен акумулатор и го оставете да поработи 5 – 6 минути без да форсирате. След това може да пробвате да запалите автомобила с изтощения акумулатор, подайте контакт и не дръжте повече от 15 сек., ако не запали изчакайте минута и след това пак. Ако не се получи в продължения на 7 – 9 опита, проблема може да не е само в акумулатора. А ако двигателя запали оставете го да поработи на празен ход не повече от 3 мин. без да откачате помощните кабели. За да се предпази ел. системата на автомобила с изтощения акумулатор от пренатоварване, включете някакъв вид консуматор (светлините, вентилатора на парното или др.). Свалянето на кабелите става по обратния ред като внимавате клеймите да не се опират една в друга или в корпуса на автомобила или акумулатора.
Има и още един вариант за запалване на кола с „паднал” акумулатор – чрез сваляне на изтощения акумулатор и поставяне на зареден, но след запалването трябва да се подменят акумулаторите, от което силно „страда” електрониката на колата и се генерират грешки в компютъра на по-съвременните модели, което изобщо не е за препоръчване. Споменатия метод върши работа за по-старите автомобили и е силно непрепоръчителен за новите.
Естествено винаги ще се намери и някой „добронамерен” продавач на „супер” продукт за всеки един проблем, включително и за вашия изтощен акумулатор, както писа преди време Caralyze.bg (Start Genie: Какво може да продаде една добра реклама?), но Вие не се подвеждайте само по добре направената реклама.
Внимание! При закачането на кабелите е нормално да се наблюдава искрене, но голямото искрене е признак че има включен ел. консуматор в автомобила (светлини, нагревателя на задното стъкло или др.), всички излишни консуматори в автомобила трябва да се изключат преди подаването на ток от помощен акумулатор.
А за да не Ви се налага да преминавате през всички тези процедури просто си проверявайте акумулатора и клеймите поне няколко пъти в годината и ще се радвате на изправен автомобил целогодишно.