Запалителните свещи в бензиновия двигател, като един от основните участници в горивния процес винаги носят на себе си белези от работата на двигателя. По тази причина от вида на свещите може относително точно да се определи работата му и да се диагностицира евентуален проблем.
Как правилно да оценяваме свещите?
Преди да преминем към главната част на статията искам да уточня че долуописаните случай са едни от основните и е напълно възможно да има и други, но просто е невъзмжоно всички евентуални повреди да бъдат описани. Целта на статията е повече да Ви обърне внимание на един лесен способ да следите състоянието на двигателя си с цел да предотвратите бъдещи загуби на време и нерви и пари. Просто и да не разберете точно какво му има на двигателя, след като забележите промяна в работата му най-лесното и простото е да погледнете свещите, и да отидете на майстор ако свещите изглеждат по един от описаните по-долу начини.
Запалителните свещи е добре да се погледнат след дълъг преход, нерядко срещана грешка е да се оценява работата на двигателя по свещите извадени веднага след „студен старт”. По свещите задължително ще има черен нагар, който е резултат от принудително обогатената гориво-въздушна смес и неминуемо ще доведе до грешни изводи ако двигателя е изправен или ще замаскира действителните признаци за проблеми в него.
Проверявайте всички свещи, доброто състояние на първата извадена свещ не трябва да Ви успокоява че всичко е наред. При много проблеми в двигателя може да има нарушения в работа на един или няколко цилиндъра, и поради това е добре да се оценяват всички свещи.
Неправилната работа на една или всички свещите много често може да е заради остарели или некачествени кабели. Тяхната навременна смяна може да Ви спести немалко пари и нерви.
На снимката към статията са показани осем свещи с различни нагари и отлагания. По вида на всяка една от тях може да се определи състоянието на двиагтеля в който са работили.
- Тази свещ е от нормално работещ двигател. Изолацията на централния електрод е със светлокафяв нагар, минимални отлагания и пълно отсъствие на масло. Такъв двигател обезпечава оптимални работни показатели, разход на гориво и масло.
- Тази свещ е извадена от двигател с повишен разход на гориво. Централния електрод е покрит с грапав черен нагар. Причина за това може да бъде обогатена гориво-въздушна смес, заради неправилна регулировка на карборатора, неизправност в системата за впръскване (датчик например), а най-баналното е задръстен въздушен филтър – първо проверете него за да не се окаже че в последствие сте ходили на майстор заради един филтър.
- А тази свещ за разлика от предната е работила в условията на бедна гориво-въздушна смес или неправилно запалване. Цвета на електрода в този случай е от светло-сив до бял. При работата с бедна смес ефективността на двигателя пада поради това че тя се възпламенява недостатъчно бързо и работата на двигателя е неравномерна. Една от причините може да е неправилния реглаж на клапаните.
- По изолацията на централния електрод на тази свещ ясно се виждат отлагания с червен цвят. Това се получава от по-голямото количество добавки от типа на октан-коректорите, които съдържат метали в себе си. А такъв тип добавки в по-голямо количество има в некачествените бензини или някой водачи редовно ги добавят с цел увеличаване на мощността на двигателя. Едно от свойствата на споменатите червеникави отлагания е електропроводимостта, съответно отлагането им върху изолатора води до промяна в искрообразуването, което води до нестабилна работа на двигателя.
- На тази свещ има достатъчно забележими следи от масло, особено на резбовата част. Двигател с такива свещи след дълъг престой на паркинга работи нестабилно а от ауспуха му се наблюдава бяло-синкав дим който след загравянето на двигателя изчезва. Една от честите причини е неудовлетворителното състояние на чашките на клапаните и това води до неголям преразход на масло.
- Тази свещ е извадена от неработещ цилиндър. Плътния слой масло смесен с неизгоряло гориво и твърди частици по електродите и изолацията на свеща говорят за сериозна неизправност с нарушаване на целостта на клапан или сегментите. Симптомите са пропадналата мощност, неравномерна работа увеличен разход на гориво и масло. Обикновено такива двигатели отиват за основен ремонт.
- Първото което прави впечатление е липсата на централния електрод и изолацията му. Причина за такава повреда може да е продължителната работа на свеща в условията на детонация и ранно запалване на горивото или използването на бензин с по-ниско от препоръчителното октаново число. Отделен е въпроса къде е отчупилата се част от свеща, ако по някаква щастлива случайност е успяла да премине през клапаните в ауспуха значи водача е изключителен късметлия, но реално се стига до основен ремонт.
- Черен смолист нагар на свеща говори за поизносени бутални пръстени, и/или за износено чашка на клапаните откъдето се стича масло в горивната камера. Основно се повишава разхода на масло а от ауспуха излиза сиво-син дим. Заради замърсяване на електродите и искроподаването се нарушава, което води до увеличаване на разхода на гориво. В ранен етап проблема може да бъде решен със смяна буталните пръстени, на по-късен може да се стигне и до основен ремонт. Също така при разработването на нов или двигател след основен ремонт може да се наблюдава такъв нагар до момента на напълно разработване на двигателя.
Регулярната проверката на свещите може да Ви спести много главоболия и пари, процедурата е безплатна ако си я извършвате Вие и дори да не откриете точната причина за неправилната им работа то може веднага да прескочите поне на един „елкон” за една бърза и по-подробна диагностика. Редовното почистване на нагара и проверката на разстоянието между електродите също е много важно за оптималната работа на двигателя. Някой експерти препоръчват размяна на местата на свещите, на самите цилиндри, тъй като свещите на вътрешните цилиндри работели при малко по-висока температура отколкото тези на външните цилиндри. Лично аз мисля че не може да има значителна разлика в работната им температура, но не виждам и как може да навреди подобна операция.
Много често може да се наблюдава следния вариант трите свещи са идеални, а четвъртата с черен нагар. Нищо страшно, почистете я и разменете мястото й с някоя от другите покарайте до пълноценнно загряване на двигателя и ако новата свещ е почерняла то първо проверете изправността на кабела за високо напрежение, просто изолацията му може да се е нацепила и да има отечка и лошо искроподаване. А ако първоначално почернялата свещ е в същото състояние и на другия цилиндър то значи тя е за смяна. Също така причината за черен нагар само на една свещ може да е в инжектора, но това може да се твърди едва след простата горе описана проверка на кабелите и свеща.