Дизелът, за разлика от бензина, се изпарява много по-трудно. Затова и създаването на гориво-въздушна смес не става с карбуратор.
Caralyze.bg в свой материал вече Ви запозна по-общо с проблемите на горивните помпи. Но тук ще говорим специално за дизеловите автомобили.
Смесването на горивото с въздуха при тях се случва, само ако дизела се впръсква директно в цилиндъра на малки капчици, които имат размер около 0,01 мм. Процесът трябва да е почти мигновен, за да има двигателят необходимата ефективност.
За всичко това се грижи горивонагнетателната помпа. Тя генерира високо налягане на дизела и осигурява образуване на гориво-въздушна смес в цилиндрите. Помпата при всеки цикъл трябва да осигурява точни и еднакви порции гориво.Подаването на дизела е според реда на работа на цилиндрите. Високообортните агрегати се подсигуряват от помпи, които впръскват гориво по честотата на въртене.
Редовите горивонагнетателни помпи имат секции за съответните цилиндри на двигателя. Те са събрани на 1 ред в общо тяло. Помпата-впръсквач пък е решена само с 1 помпена секция. Разпределителните 1-бутални помпи включват горивен разделител за всеки от цилиндрите на дизеловия агрегат. Съществуват и разпределителни роторни горивонагнетателни помпи – две бутала, които се движат в противоположни посоки на ротор подават дизеловото гориво към двигателя. Към всички тези помпи конструктивно е възможно свързването на турбокомпресор, който да подава допълнителен въздух в цилиндрите.
Горивоподкачваща помпа (тя е с далеч по-просто устройство и обикновено се монтира в резервоара или непосредствено до него) засмуква дизел при ниско налягане от резервоара и го подава към филтри, които го очистват от замърсявания. (Има модели и без горивоподкачваща помпа, имайте го предвид!) От тях дизелът постъпва в горивонагнетателната помпа и налягането се покачва до над 15 МРа. (Съществуват агрегати, които работят и при 200 МРа.) Горивото постъпва в цилиндрите на двигателя, а излишният дизел се връща обратно.
Няма да изпадаме в подробности по цялото устройство на дизеловия двигател. Ще наблегнем на проблемите, които се установяват в горивонагнетателните помпи.
Когато двигателят не пали, първо трябва да се провери дали се подкачва гориво (например, попаднал в помпата въздух пречи на това) и за евентуални запушвания на филтрите. Възможно е по-простата, горивоподкачащата помпа (ако има такава) да е дала дефект. Добре, ако е така. Но при авария в горивонагнетателната помпа вече става сложно – или клапаните й са повредени; възможно е впръсквачите на дизел да са запушени (евентуално от натрупан загар) или просто да не работят. Често и иглата на впръсквача спира да пропуска гориво или заяжда. Не забравяйте и за подгревните свещи. Една да „изключи” от тях „симптомите” са сходни.
Друг момент е ако двигателят пали, но после изключва. Тук е по-просто. Или онечиствания са задръстили филтрите за гориво, или горивоподкачащата помпа просто прекъсва. Възможно е и да е влязъл въздух в системата.
При положение, че двигателят не държи мощност, вероятната повреда е в горивонагнетателната помпа или в запушените впръсквачи на дизел.
Чуваме ли равномерно „чукане” в мотора значи дизелът постъпва рано и с много високо нагнетяване.
Ако двигателят няма равномерна работа – отново е вниманието ни трябва да се съсредоточи към някоя от двете помпи и към херметичността на горивната система.
Често от ауспуха излизат разноцветни пушеци. Тяхната „диагностика” е описана добре в друга статия в Caralyze.bg.
Грижете се за горивонагнетателната помпа. Тя периодично се нуждае от профилактика, доливане и подменяне на маслото. Ремонт по принцип може да се направи, но диагностиката се прави на стенд и се преценява къде точно е дефектът. Обикновено поправката е за предпочитане, защото дори по-прост модел нова помпа струва над хилядарка.