Личното МПС има различна горивна помпа. Всичко зависи от това дали колата върви с бензин или с дизел.
Бензиновата помпа осигурява нужният за двигателя дебит от гориво със съответното налягане. Всичко зависи от това дали моторът работи с едноточково (т.нар. „моноинжекция”) или многоточково (т.нар. „пълна инжекция”) впръскване. Съответно налягането на бензина в първия случай е около 1 бар, а във втория - 3 или 4 бара. Най-добре се разбира каква точно е помпата от спецификациите на автомобила и двигателя му.
Бензиновите помпи имат и различно място на монтаж. Можем да ги „намерим” в резервоара на колата или някъде извън него, най-често до задния мост. Те са закрепени с „кошница”, която е комплект с поплавъка за нивото на бензина. На входа на помпата има филтър, който прецежда горивото. Целта му е да попречи на навлизането на нечистотии или твърди частици в помпата. Те биха я повредили или задръстили.
Тук вече може да възникне първият проблем. Защото с течение на времето този филтър може да се запуши. Обикновено това става с ръжда или от съдържанието на некачествения бензин. Всичко това може да доведе до изгаряне на агрегата, защото помпата при тези условия се претоварва и е нормално да не издържи дълго.
Дизеловите коли или по-точно моторите „комън рейл” (common rail) също често разполагат с такъв детайл, но тук говорим вече за „подкачваща” помпа. Тя изпълнява същите функции - подава нафта с определено налягане (3 бара). Разположена е подобно на бензиновата - в самия резервоар или извън него.
Монтьори коментират, че при проблеми с бензиновата помпа най-добре е закупуването на нова и директната й смяна. Това е електрически компонент, който по някакви причини често изгаря. Износват се части в него: четки, колектор, самият помпен елемент. Малцина се наемат да поправят дефекти, които за момента могат да се отстранят, но после отново да напомнят за себе си.
Каквато и да е аварията в помпата симптомът е един – двигателят трудно се стартира. Ако говорим за тотално отказване, въобще не може да се стигне до запалване.
При съмнение първото е да се проследи какво налягане на горивото генерира помпата. Пак се проверяват характеристиките на двигателя според техническата документация на возилото. Проследява се и какъв дебит генерира, нейното електрическо захранване, проверява се филтърът (ако проблемът е само в него, той може да се подмени без да се пипа цялата система).
Всички тестове се правят с налични поне 15 литра свежо гориво в резервоара. Това важи и за адаптираните на газ (пропан-бутан) или метан автомобили.
За добрата работа на помпата трябва да се има предвид, че тя се охлажда веднъж от самото гориво (когато е в резервоара), което я облива отвън. После то действа и в нея. Ако бензинът е престоял (много възможно за коли с газова уредба) и помпата не спира автоматично при преминаване на пропан-бутан или метан, вероятността да се развали тя е много по-голяма.
В зависимост от модела на колата помпата стува от няколко десетки лева, до няколкостотин. При по-скъпи модели автомобили може и да настигне хилядарка.
Но това е крайно решение, което не се случва особено често. Смяната на филтрите, наливането на „добро” гориво дава дълъг живот на „джаджата” и сравнително рядко се налага да инвестираме в нова.