ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Бензинова помпа, карбуратор и инжекцион

like0 unlike0
04 Apr 2014 Статии
39011
0
Бензинова помпа, карбуратор и инжекцион

При бензиновите автомобили гориво-въздушната смес се осигурява от системата помпа – карбуратор. В по-новите – от инжектори.

Естествено, нещата са по-сложни. Освен карбуратора и бензиновата помпа системата за подаване на гориво включва филтър, горивоводи и резервоар.

Помпата може да се намира в резервоара или до двигателя. Прикачените към мотора са механични и използват енергия от него, за да „качват” бензин. Всички останали са електрически.

Горивният филтър макар и рядко споменаван, е много важен! Той е основен за „живота” на двигателя. Гарантира и неговата мощност. Без филтър бензинът, който не е особено чист бързо ще задръсти помпата, карбуратора или инжекторите.

Карбуратора поема въздух и го смесва с бензин. Процесът е стар като автомобила, при него не се използва компютър. Затова все по-често в колите няма карбуратори, а инжектори.

Последните са дюзи, които навлизат в автомобилостроенето през 80-те години. Горивото при инжекционните коли се дозира с компютър и съответно гориво-въздушната смес се очаква да е идеална. Развитието от година на година на тези системи води до откриването на по-икономични и екологични двигатели. Инжекторът представлява малък електрически клапан. Той се отваря и/или затваря по подаден електрически сигнал. Впръскването на горивото се осъществява близо до главата на цилиндъра. Бензинът е на много малки частици и гори по-добре, възпламенено от свещта.

Инжекционите са няколко вида. Най-старият е т.нар. „моноинжекция”. Тази система е с едноточково впръскване. Горивото постъпва под ниско налягане от дюза, която е разположена над колектора за всмукване. Именно тази дюза изпълнява ролята на карбуратора, защото е до дроселовата клапа. Всъщност, принципа на работа е един и същ и дизайнът на карбураторните двигатели не е променен много-много при преминаването на моноинжекция.

Еволюцията обаче води до създаване на система с многоточково впръскване. Това е „пълният инжекцион”. За всеки цилиндър има инжектор, който е поставен в смукателната тръба, точно до клапана. Компютър следи както впръскването, така и времето за подаване на искра. Датчици определят какво решение да вземе машината, за да се получи най-добра гориво-въздушна смес. Тяхното правилно функциониране е ключово за добрия ход и на двигателя.

Една от най-иновативните системи от нашето време е т.нар. „директна инжекция”. Горивото и въздуха не се смесват предварително. Те се вкарват в цилиндъра отделно. Въздухът постъпва през смукателния колектор, а бензинът – от инжектора на цилиндъра. Това е ефективно и доста скъпо, защото компонентите са изложени на високи температури и съответно се налага да се правят от специални материали.

Различните технологии имат и различни проблеми.

Карбураторът се диагностицира по изгорелите газове и съдържанието в тях наCO и CH. Запушен жигльор се установява при високи налягания на CO. Много ниски стойности също не са на хубаво – значи или помпата е развалена, или карбураторът – задръстен. Неравномерното движение на мотора в празен ход подсказва навлизащ излишен въздух през някое съсипано уплътнение.

И при карбураторния тип, и при инжекционния основната профилактика, която никога не трябва да се забравя, е на горивния филтър. Особено при нашите условия, защото в различните бензиностанции и горивото съответно има всевъзможни онечиствания. Трудното палене може да се дължи на запушен с нечистотии филтър.

Свещите също внасят своята лепта в проблемите на бензиновия двигател. Няма да изпадаме в подробности за тях – проблемите са описани отлично описани в статията на Caralyze.bg.

Нестабилни обороти при инжекциона подсказват нужда за почистване на MAF-сензора (Mass Airflow – датчик за количеството на постъпващия в двигателя въздух) или на клапана за ниски обороти. Ако „симптомите” продължават, трябва да се погледне компютърът. Често т.нар. „зануляване” помага.

Прекъсването и детонациите отново ни връщат към свещите. Изключват се цилиндрите 1 по 1 и евентуално се установява от коя свещ или кабел идва проблемът. Но ако не е при тях, търсете решението в кабелите – бобината, капачката, палеца. И в краен случай в дюзите. Не е невъзможно да са запушени, но добре е да внимавате, защото са доста фина част от двигателя.

А ако проблемите продължават, не рискувайте, а идете в сервиз!

Помпи за гориво в дизеловите автомобили Автомобил с пръстен

Подобни

Защо да използваме професионални ръчни инструменти?

Защо да използваме професионални ръчни инструменти?

Изборът на професионални ръчни инструменти ще окаже решаващо въздействие за успеха на всеки проект, независимо дали сте любител, или опитен...

Защо да сключим каско на колата?

Защо да сключим каско на колата?

Автомобилът е ценно имущество, което ни дава свободата да пътуваме, да превозваме семейството и приятелите си и да се придвижваме ефективно в...

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

Когато става дума за навигация в колата, мотоциклета или камиона, марката Garmin винаги изпъква със своите иновации и надеждност. Пътните условия...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: