Производителят на автомобила дава възможност да се използват няколко размера на летни гуми. Освен големината им, при тях се посочват скоростния и товарен индекс.
Именно тези индекси и размери носят името хомологация. Прилагането на подобни гуми заедно с препоръчаните от производителя е изключително важно. Така можем да „изстискаме” пълните възможности на нашата кола. Ако обаче се спрем на други гуми, колата се подлага на риск. Може да откаже кормилната уредба и системите ABS, ESP и ASR. Освен това има бързо ще разберем, че имаме проблеми с поведението на автомобила на пътя.
На самите гуми има означения, които крият в себе си най-важните параметри. Символите имат своя специфика – описана е на диаграмата, както и в статия на Caralyze.bg.
По-долу вкратце ще я разясним.
- Например гума 205/55R16 91H
- 205 – ширина на гумата в милиметри.
- 55 - съотношението височина към ширина на гумата. Измерва се в проценти.
- R - радиалната структура на гумата. Има опция и за диагонална структура – при всъдеходите или някои товарни коли.
- 16 - диаметър на джантата в цолове/инчове
- 91 - индекс за товароносимост. 75 отговаря на 387 кг, 80 – на 450 кг, 95 – на 515 кг, 90 – на 600 кг, 95 – на 690 кг, 100 – на 800 кг-
- H– скоростен индекс. Той показва максималната скорост, която може да се издържи от гумата. На P отговаря 150 км/ч, на – Q – 160 км/ч, на - R – 170 км/ч, на – S – 180 км/ч, на – T – 190 км/ч, на – H – 210 км/ч, на V – 240 км/ч, на – W – 270 км/ч, на – Y – 300 км/ч и Z - над 300 км/ч.
Използвайки тазе схема е възможно хомологираните гуми да се подменят с т.нар. „алтернативни”. Последните имат размер, който не е по-голям/по-малък от 3% от препоръчвания от производителя. Ако това се спазва, споменатите по-горе рискове около автомобила не могат да станат факт.
Малък пример: имате препоръчан размер гуми 185 / 65 R15, но слагате 195 / 60 R15. Тази алтернатива води до разлика, при която разликата във височината на колелото е 1,07% - т.е. напълно допустимо несъответствие.
При алтернативни гуми обаче често установяваме, че има несъответствие в отчитането на километража, а и разходът на гориво е по-голям.
Летните гуми имат тънкост – товарния и скоростния индекс на евентуалните алтернативни заместители не трябва да е по-малък от препоръчвания. В някои държави (Полша) дори е наказуемо прилагането на такива гуми. Ниският индекс води до сериозни опасности по пътя, като най-често е неконтролируемото поведение на колата. Това е предвестник на катастрофите. Често при засичане на такъв избор някои застрахователи дори не покриват щетите.
Затова летните гуми не трябва да се избират само по цена, а най-вече според заложените в тях параметри. Всичко е заложено в техните характеристики. Те демонстрират своите възможности при над 7 градуса Целзий температура на пътя. Иначе нямат сцепление дори по сухо трасе. Изработени са от смеси, които съдържат повече пластификатори. Когато е студено, те се втвърдяват. Принципно летните гуми са и по-евтини.
Ако скоростният индекс се окаже по-висок, освен споменатото увеличаване на разхода на горивото, се губи и комфорта от пътуването. Оптимално най-добре е смяната с летни гуми и на 4-те. В краен случай може и 2 по 2, но еднакви по всяка ос. Това при всички случаи не е за препоръчване.
Най-малкото, защото става въпрос за 2 различни спирачни пътя. Тук не споменаваме такива екстремни ситуации като аквапланинг, например. В краен случай обаче слагайте новите гуми на задните 2 колелета. Така колата ще е по-стабилна при аварийно спиране. Възможността за завъртане също е по-ниска.
Не бива да пропускаме и шарката на протектора. За лятото добрият избор е симетрични гуми. Протекторът на тези гуми е с еднакви (симетрични) 2 половинки. Тези гуми не генерират и висок шум. За сметка на това асиметричните гуми са по-подходящи за зимния сезон. Те са по-популярни и сред различните модели има такива и за лятото. При избора им се консултирайте с параметрите, които се предлагат от производителя.
Дъждовното лято често изисква гуми, които добре да отвеждат водата. Сцеплението също е от значение. Тези качества се наблюдават при гумите с посока на въртене. Протекторът при тях има определена от производителя посока на търкаляне. Отличават се по изглеждащата като буквата “V” шарка на протектора.