Повечето млади шофьори не знаят почти нищо за това какво е ангренажен ремък. А този елементарен детайл от колата е изключително важен.
Отмъщението на „чарка” обикновено не закъснява – ако не се смени на време, той се къса и аварията се помни за цял живот. Всичко на пътя се случва като на забавен каданс: първо колата си върви добре, но идва момент (при ненавременна смяна) ангренажният ремък да се скъса. Той генерира хиляди обороти в минута и ненадейната му „смърт” слага край на съществуването и на автомобила, който първо започва да губи обороти (след безобидно разтърсване), после обаче спира. На таблото светва лампичката за маслото. Случи ли се това, можете само да изчакате Пътна помощ и ако колата Ви е втора ръка, да я бракувате. Скъсаният ангренажен ремък поврежда сериозно самият двигател. Най-често някой от клапаните прави „беля”, защото влиза в буталото и троши цялата система. При скъсването това може да се повтори колкото е броят на цилиндрите и... край!
Естествено, това се случва рядко и в резултат на висша шофьорска немарливост. Ангренажният ремък е много здрав и не се къса лесно. Той е изработен от материали, които могат да носят над 2 тона тежест. С времето обаче се износва – обтягащите и водещите ролки логично го амортизират и периодично се налага неговата смяна. Иначе се стига до тотална авария в мотора.
Всеки автомобилен производител предписва пробег, след който ангренажният ремък е добре да се подменя. При новите коли сервизите го правят само в гаранционния срок на возилото, затова е добре сам да се погрижете за него. Периодично може да се проверява състоянието му, а след изминатите километри директно е добре да се постави нов.
Собствениците с ангренажна верига могат да са по-спокойни. Тя също се амортизира, но това става много бавно и съвпада с живота на самия автомобил. Че трябва да се направи нещо се разбира от „чукане” и „пукане” в двигателя. То подсказва, че обтегачът „си отива” и е дошъл моментът за смяна. Процедурата е скъпа, към цената се добавят и зъбните колела, които също е необходимо да се поправят.
А как да проверим дали ангренажният ремък е износен?
По принцип това не е работа за неподготвен човек. Има сериозни предписания от производителя на автомобила, които първо подсказват как трябва да стигнем до него. Обикновено ремъкът е затворен на сигурно място в двигателя.
След като го видите, добре е да търсите следните дефекти:
- Следи от износвания от гладката страна (гърба) на ангренажния ремък
- Сцепвания по целия диаметър, но отстрани
- Конци (стърчащи) и накъсвания по ремъка
- При поява на масло не сменяйте ремъка, а търсете причината за теча
- Напукани и липсващи „зъби” на ангренажния ремък
При съмнения не се доверявайте на монтьорските си умения, а идете директно в сервиз!