Щастливите собственици на автомобили с автоматични скоростни кутии стават все повече и повече, но неправилната експлоатация (особено през зимата) на тази достатъчно сложна и прецизна технология много често води до непредвидени финансови разходи загуба на ценно време и немалко нерви. За такова нещастно стечение на обстоятелствата може да помогне само един невинен десет минутен опит да излезете от пряспата натрупана пред автомобила Ви предната вечер, особено ако закъснявате за работа и от бързане не подгреет новата си автоматична скоростна кутия. И това е само един от възможните неприятни варианти. Комфорта и приятните усещания от притежанието на автомобил с автоматична трансмисия си искат своето (освен допълнителната цена която сте платили). То не е кой знае колко, но все пак спазването на някой дребни правила ще Ви предпазят от неприятните емоции.
Основните правила, които е добре да спазвате при шофиране на кола с "автомат":
- ако Вие се предвижвате основно в градски условия с безброй светофари, задръствания и стопове, не включвайте на "N" неутрална предавка в моментите на престой, не слушайте съветите на "приятели" и "експерти", оставете това за водачите с "механика";
- включването на "R" (Reverse) заден ход е напълно неприемливо преди напълното спиране на автомобила, натискайки педала на спирачката изчакайте когато колата спре напълно и чак тогава включете на "задна" и си извършете маневрата;
- ако не планирате скорошен ремонт на скоростната кутия, забравете за спускането "по инерция" на "N" по хубави дълги наклони;
- създайте си навика - преди превключването на селектора да отпускате педала на газта;
- ако Ви предстой учатък от пътя с остри и хлъзгави завой (например планински проход) просто преминете на по-ниска предавака чрез намаляване на скоростта или ограничете посредством селектора преминаването на по-висока предавка ако скоростната кутия има тази възможност;
- ако сте собственик на автомобил с вариатор, забравете за агресивно-спортния маниер на шофиране и бъдете много внимателни с боксуването;
- бутането или дърпането с цел да запалите автомобил с автоматична скоростна кутия е абсолютно нежелатено.
Предимства на автоматичната скоростна кутия през зимата
Едно от големите предимства на "автомата" през зимата е изключително приятното плавно движение на автомобила, което изобщо не може да се каже за "механиката".
Наличието на "W- Winter" зимен режим намаляват риска от забуксуване и облекчават движението по хлъзгава настилка. В този режим автомобила потегля на втора (трета) предавка, а превключването на следващата предавка става при възможно най-ниските обороти.
Недостатъци на автоматичната скоростна кутия през зимата
Не е прероръчително постоянното шофиране на "W- Winter" зимен режим тъй като се товари не само скоростната кутия а и двигателя, постарайте се да го ползвате само при необходимост. Въпреки наличието на "зимен" режим, при неправилно работа с педала на газта може много лесно да забуксувате на пръхкав сняг или на лед и прийомите за излизане от подобно положение посредством т.нар. "лашкане" на автомобила чрез съединителя, газта и смяната на скоростите както е при "механиката" е невъзможна. Най-безопасния и лесен вариант за излизане от неприятната ситуация е да помолите някой да Ви побутне. Буксирането на автомобил с автоматична трансмисия е нежелателно, ако все пак ви се наложи то трябва да е за не повече от 50 км. защото има риск да ви прегрее кутията и включете селектора в положение "N".
Начало на движението - как да подгреем "автомат" през зимата?
Преди да тръгнем с автомобила през зимата е препоръчително да подргеем двигателя за около 5 - 10 мин., а ако е с "автомат" то трябва да подгреем и него. Това може да стане докато подгрявате двигателя и процедурата е много проста и не изисква академично образование. При запален двигател натискаме педала на спирачката включваме селектора на трансмисията в положение D, леко подаваме газ неповече от 10-15 сек., след това превключваме в положение "заден ход" и пак подаваме леко газ за 10-15 сек. Повтаряме процедурата няколко пъти, но не повече от 2 - 3 мин. Понеже има много спорове относно подгряването на автоматичните трансмисии и ако Вие не сте привърженик на горе описаната процедура мога да Ви препоръчам при потегляне с неподгрята скоростна кутия първите 2 - 3 километра да се движите с неповече от 50 км/ч. и без резки ускорения и подобни натоварвания.
Движение при изкачване и спускане
Потеглянето по нанагорнище и изкачването на наклони е една от силните страни на автомтичните скоростни кутии, това са го усетили всички които притежават автоматични трансмии и в изпозлването им в подобни условия няма нищо особено.
При спускане не се изкушавайте да използвате много спирачкта, това може да доведе до прегряване, по-добре убивайте скоростта посредством преминаване на по-ниска предавка чрез отнемане на газта или чрез превключване на селектора или т.нар. използване на двигателя като спирачка. Най-важното при използването на двигателя като спирачка и поддържането на определена скорост е да знаете дали вашата скоросттна кутия позволява това, защо далече не всички автоматични трансмисии позволяват такъв маниер на шофиране. Някой от по-старите "автомати" имат ограничение за преминаване на по-висока предавка и с тях е възможно да контролирате скоростта, за по-новите, спирането с двигателя е възможно единствено ако селектора поддържа възможността за ръчно превключване и спирането с двигателя става като минете постепенно на най-ниската предавка която позволи електрониката.
Как правилно да тръгваме през зимата след нощен престой?
Много разпространена е ситуацията, когато сутринта автомобила не може да се мръдне от мястото си заради това че са му замръзнали спирачките. Този неприятен ефект трудно се избягва тъй като по време на движение спирачките на автомобила се загравят и при паркирането ако попадне в тях сняг той се топи и в последствие може да замръзне ако температурите са под нулата. Единствено топлия гараж може да Ви спаси, но тази екстра е труднодостъпна за повечето от Нас. За правилното излизане от подобна ситуация най-важното е да не се опитвате да правите резки движения с автомобила, не форсирайте и не натягайте допълнително ръчната спирачка. Така може най-малко да си прецакате спирачните дискове. За да намалите до минимум неприятните последствия, най-малкото което може да направите е да паркирате автомобила на равно по следния начин: след напълното спиране на автомобила натискате педала на спирачката поставяте селектора в положение "N", опъвате ръчната спирачка и отпускате педала на спирачката и поставяте селектора в положение "P" след това може да изключите ръчната, но единствено ако не сте на наклон.