ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Какво е това безстепенна трансмисия, вариатор или CVT?

like0 unlike3
18 Mar 2013 Статии
74636
0
Какво е това безстепенна трансмисия, вариатор или CVT?

Отпускаме „ръчната” преместваме скоростния лост в положение D, натискаме „газта” и тръгваме, без подскоци и пориви, а плавно и приятно. Трябва да ускорим... без проблем, настъпваме педала на газта и се изстрелваме възможно най-бързо без никакви придърпвания и тем подобни. За всичко това е виновен вариатора под краката Ви или още безстепенната трансмисия или пък CVT - скоростната кутия - назовете я както ви е удобно.

В какво се крие главния секрет на вариаторната скоростна кутия?

Във всички традиционни трансмисии автоматични или механични, въртящият момент от двигателя към колелата се предава посредством зъбни колела. А при безстепенната трансмисия тази функция се изпълнява от гъвкав стомамен ремък или пластична верига, които съединяват и предават въртящият се момент от задвижващата към задвижваната ос посредством две двойки конусовидни шайби. На пръв поглед изглежда просто, но на практика въобще не е така. Няма да навлизам в дълбоки подробности, принципно ще обясним работата на вариаторната трансмисия. Стоманения ремък или пластичната верига предават въртящия се момент от двигателя посредством две двойки конусовидни шайби обърната една към друга с върховете, едната двойка е на задвижващата ос идваща от двигателя, а другата е на задвижваната отиваща към диференциала и от там към задвижващите колелата. За предаване на необходимата мощност и обороти от двигателя към колелата разстоянието между всяка двойка шайби е променливо и се управлява от стъпков електродвигател, контролер и хидравлика. Сближаването и отдалечаването се прави с цел постигане на плавно и оптимално ефективно предаване на въртящия момент от двигателя към задвижващите колела посредством промяна на диаметъра и съответно на предавателното число от задвижващия към задвижвания вал (виж снимката и на видеото). Точно и затова тази скоростна кутия се нарича безстепенна, защото там няма отделни предавки във вид на зъбни колела а просто плавна промяна на диаметъра на двата вала. Идеята за вариатора произлиза още от схема на Леонардо да Винчи от 1490 г., а първата безстепенна скоростна кутия на сериен автомобил се монтира през 1958 г. на малолитражния автомобил DAF-600. През 90-те години на миналия век вариатора получава масово разпространение след като DAF предлагат конструкция в която ненадеждния конусовиден ремък е заменен от стоманен рекъм от метални пластини монтирани върху еластична основа. Вариатора обезпечава практически идеална динамика на движението и нисък разход на гориво в сравнение с класическата автоматична скоростна кутия.

Повечето автомобили с вариатори са обозначени с надписа CVТ, но не всички. Но затова пък задължително се поставя специално обозначение „под капака”, където е щеката за проверка нивото на масло в трансмисията и обикновено е оцветена ярко и има надпис „CVТ” с цел напомняне за специалното масло което е необходими да се използва за нея. А както винаги всеки производител използва собствено търговско название на вариаторните трансмисии, които монтира на моделите си, ето по-популярнит от тях.

Качествата на този вид трансмисии е неуспоримо, динамиката на автомобила е забележителна, мощността и въртящият момент на двигателя се използват възможно най-ефективно и оптимално. От това логично следва че автомбилите с вариатори са и много икономични. Комфорта и удоволствието от шофирането и ускорението са несравними с другите автомобили. Няма придърпвания или други подоби усещания при смяна на предавките. Но всичко това си има цена. В началото вариатора струваше малко повече от механична скоростна кутия и по-евтино от класическа автоматична скоростна кутия, но в последно време цената й почти се доближава до традиционния „автомат”. Това е поради нововъведенията и усъвършенстването на трансмисията (според производителите), но като цяло не се усеща коренна промяна в дълговечността или техническото обслужване и според мен оскъпяването е малко необосновано, може би е заради това че просто има повишено търсене.

Но това е най-малката болка, ако сме решили да се поглезим не е проблем да доплатим малко и да получим в добавка вариатор, но за съжаление само това не е достатъчно. Сервизната поддръжка на CVT - трансмисия не е никак евтино. Първо да започнем с това че независимо от качеството и честотата на сервизната поддръжка и експлоатацията на автомобила, ремъка или веригата на този вид скоростни кутии имат ограничен живот от порядъка на 150 - 200000 км. плюс/минус 30 хил. км. - в зависимост от производителя и марката на автомобила. Второ поради натоварения режим на работа вариаторите въобще не търпят „масления глад” и в добавка това че приплъзването на ремъка е недопустимо - маслата са специални и съответно по-скъпи и трябва да се сменят на всеки 50-70 хил. в зависимост от производителя и марката.

За разлика от другите скоростни кутий, при достатъчно добра техническа поддръжка и нормална експлоатация, срока на работа не е толкова кратък. И третото, но е и по-маловажност - ремонта на вариаторна скоростна кутия е труден и се извършва в много малко сервизи, обиквено се стига до покупката на нова. Така че това съвсем не е толкова евтино удоволствие.

Друго характерно за този вид трансмисии е тяхната експлоатация. Вариаторите „не харесват” следните неща:

  • масления глад
  • продължителното движение на висока скорост
  • дългото боксуване в кал, сняг, пясък или лед
  • много стръмните изкачвания
  • нервното спортно шофиране
  • рязкото превключване от режим D на R или обратно
  • буксирането на автомобил с вариатор при неработещ двигател (за по-сигурно винаги ползвайте пътна помощ при проблеми със скоростната кутия)

Така че ако си купувате автомобил с вариатор то имайте предвид, той не е подходящ за състезателни гонки или пък горещи екстремни преживявания в непристъпни пресечени местности, но затова пък в града или на спокойни приятни разходки със семейството до близкия град ще получите максимално удоволствие от шофирането.

Тъй като експлоатацията и поддръжката на този вид трансмисии е по-особено ще има отделна статия в която по-подробно са обяснени основните моменти.

5-ият цилиндър в някои двигатели Махнете катализатора след като вече се е задръстил

Подобни

Защо да използваме професионални ръчни инструменти?

Защо да използваме професионални ръчни инструменти?

Изборът на професионални ръчни инструменти ще окаже решаващо въздействие за успеха на всеки проект, независимо дали сте любител, или опитен...

Защо да сключим каско на колата?

Защо да сключим каско на колата?

Автомобилът е ценно имущество, което ни дава свободата да пътуваме, да превозваме семейството и приятелите си и да се придвижваме ефективно в...

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

Когато става дума за навигация в колата, мотоциклета или камиона, марката Garmin винаги изпъква със своите иновации и надеждност. Пътните условия...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: