ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

5-ият цилиндър в някои двигатели

like0 unlike6
18 Mar 2013 Статии
15458
3

5-ият цилиндър в някои двигатели

5-ият цилиндър в някои двигатели
/add_images/news/032013/s_cylinder_187.jpg
  1. 5-ият цилиндър в някои двигатели
  2. 5-ият цилиндър в някои двигатели

Двигател с 5 цилиндъра се среща доста рядко в автомобилната индустрия. За изминалия четвърт век го е имало в Audi (2,2- и 2,3-литров), Honda („Acura-TL”), Volvo (2,0-литров, 2,3 Turbo и 2,4-литров), Fiat Group (2,0- и 2,4-литров: Super Fire) и Mercedes-Benz (дизелов). Независимо от това своеобразно „бутиково” приложение, 5-цилиндровият редови двигател (познат като I5 - inline 5 cylinder) има немалко положителни страни.

Да започнем с факта, че той компенсира „нишата” между 4-и 6-цилиндровите мотори. При правилна конструкция той може да се окаже с оптимален обем и съответно -ефективност.

Нека не забравяме, че ако го сравним с 4-цилиндров, установяваме, че така се спестява 1 балансиращ вал. От друга страна е по-добър от 6-цилиндровите мотори, защото е достатъчно къс, за да бъде инсталиран напречно в двигателния отсек на всички коли с предно предаване.

И най-важното - 5-цилиндровият мотор може да се окаже, че е констуриран като модул, състоящ се от 4- и 6-цилиндрови редови двигатели. За една производствена фирма това не само спестява много разходи, но и премахва нуждата от инвестиране в нова поточна линия!

Изчисленията, проведени по математически път, доказват, че поради реда на запалване на двигателя системата се балансира по реда на цилиндрите. И не се нуждае от 2 вала като голям 4-цилиндров мотор. Въпреки това, той генерира от край до край вибрации като 3-цилиндров двигател, тъй като бутало 1 не е в същото положение като бутало 5, и бутало 2 не е в същото положение като бутало 4. Затова двете страни на моторавибрират нагоре и надолу по отношение на центъра на системата.

Решението на тази главоблъсканица се оказва същото,като при 3-цилиндровите двигатели. (Виж двете диаграми.) При тях имаме балансиращ вал, по който се разполагат противотежестите,движещи се в посока, обратна на тази на буталата. Балансиращия вал се задвижва от мотора със същата скорост като коляновия вал.

Но никакви хитрини не могат да направят 5-цилиндровият двигател да работи 100% гладко - например, като 6-цилиндров.Балансиращиятвал просто не може да се окаже в най-оптималната позиция - точно над или под коляновия вал. Врезултат това няма как да се отстранят напълно вибрациите.

Въпреки това, с достатъчно констукторски умения споменатите по-горе фирми съвсем спокойно използват 5-цилиндровите двигатели в своите модели.

Преди повече от четвърт век Mercedes-Benz преодолява границата на възможностите достигнати с 4-цилиндровите мотори и успява с 5-ти цилиндър в ограниченото двигателно пространство да извлече повече конски сили. Това важи и за бензиновите. И двата вида твърдо имат своето място в автомобилния бизнес.

Съвети за подготовка на колата за лятно шофиране Какво е това безстепенна трансмисия, вариатор или CVT?

Подобни

Защо да използваме професионални ръчни инструменти?

Защо да използваме професионални ръчни инструменти?

Изборът на професионални ръчни инструменти ще окаже решаващо въздействие за успеха на всеки проект, независимо дали сте любител, или опитен...

Защо да сключим каско на колата?

Защо да сключим каско на колата?

Автомобилът е ценно имущество, което ни дава свободата да пътуваме, да превозваме семейството и приятелите си и да се придвижваме ефективно в...

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

Когато става дума за навигация в колата, мотоциклета или камиона, марката Garmin винаги изпъква със своите иновации и надеждност. Пътните условия...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

1
Виж, ти... Не знаех, че има коли с 5-цилиндров двигател.
Голф 4 2.3
18 Jul, 22:23ч.
Доста сте зле
Напиши коментар..
Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: