ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

5-ият цилиндър в някои двигатели

like0 unlike6
18 Mar 2013 Статии
15703
3

5-ият цилиндър в някои двигатели

5-ият цилиндър в някои двигатели
/add_images/news/032013/s_cylinder_187.jpg
  1. 5-ият цилиндър в някои двигатели
  2. 5-ият цилиндър в някои двигатели

Двигател с 5 цилиндъра се среща доста рядко в автомобилната индустрия. За изминалия четвърт век го е имало в Audi (2,2- и 2,3-литров), Honda („Acura-TL”), Volvo (2,0-литров, 2,3 Turbo и 2,4-литров), Fiat Group (2,0- и 2,4-литров: Super Fire) и Mercedes-Benz (дизелов). Независимо от това своеобразно „бутиково” приложение, 5-цилиндровият редови двигател (познат като I5 - inline 5 cylinder) има немалко положителни страни.

Да започнем с факта, че той компенсира „нишата” между 4-и 6-цилиндровите мотори. При правилна конструкция той може да се окаже с оптимален обем и съответно -ефективност.

Нека не забравяме, че ако го сравним с 4-цилиндров, установяваме, че така се спестява 1 балансиращ вал. От друга страна е по-добър от 6-цилиндровите мотори, защото е достатъчно къс, за да бъде инсталиран напречно в двигателния отсек на всички коли с предно предаване.

И най-важното - 5-цилиндровият мотор може да се окаже, че е констуриран като модул, състоящ се от 4- и 6-цилиндрови редови двигатели. За една производствена фирма това не само спестява много разходи, но и премахва нуждата от инвестиране в нова поточна линия!

Изчисленията, проведени по математически път, доказват, че поради реда на запалване на двигателя системата се балансира по реда на цилиндрите. И не се нуждае от 2 вала като голям 4-цилиндров мотор. Въпреки това, той генерира от край до край вибрации като 3-цилиндров двигател, тъй като бутало 1 не е в същото положение като бутало 5, и бутало 2 не е в същото положение като бутало 4. Затова двете страни на моторавибрират нагоре и надолу по отношение на центъра на системата.

Решението на тази главоблъсканица се оказва същото,като при 3-цилиндровите двигатели. (Виж двете диаграми.) При тях имаме балансиращ вал, по който се разполагат противотежестите,движещи се в посока, обратна на тази на буталата. Балансиращия вал се задвижва от мотора със същата скорост като коляновия вал.

Но никакви хитрини не могат да направят 5-цилиндровият двигател да работи 100% гладко - например, като 6-цилиндров.Балансиращиятвал просто не може да се окаже в най-оптималната позиция - точно над или под коляновия вал. Врезултат това няма как да се отстранят напълно вибрациите.

Въпреки това, с достатъчно констукторски умения споменатите по-горе фирми съвсем спокойно използват 5-цилиндровите двигатели в своите модели.

Преди повече от четвърт век Mercedes-Benz преодолява границата на възможностите достигнати с 4-цилиндровите мотори и успява с 5-ти цилиндър в ограниченото двигателно пространство да извлече повече конски сили. Това важи и за бензиновите. И двата вида твърдо имат своето място в автомобилния бизнес.

Съвети за подготовка на колата за лятно шофиране Какво е това безстепенна трансмисия, вариатор или CVT?

Подобни

Изчисли цената на гражданска отговорност за минути: онлайн инструменти и съвети

Изчисли цената на гражданска отговорност за минути: онлайн инструменти и съвети

Застраховка Гражданска отговорност е вашият задължителен ангажимент към личната отговорност на пътя. Имате избор – да чакате пред гише или...

Какви предимства предлагат 18-цоловите зимни гуми Michelin?

Какви предимства предлагат 18-цоловите зимни гуми Michelin?

Зимата носи множество предизвикателства за безопасността на автомобилистите и изборът на правилните гуми играе важна роля за сигурното и комфортно...

Защо да изберем всесезонни гуми Continental?

Защо да изберем всесезонни гуми Continental?

В свят, в който климатът е все по-непредсказуем, изборът на гуми, които предлагат надеждност през цялата година, е от съществено значение. Може да...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

1
Виж, ти... Не знаех, че има коли с 5-цилиндров двигател.
Голф 4 2.3
18 Jul, 22:23ч.
Доста сте зле
Напиши коментар..
Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: