Двигател с 5 цилиндъра се среща доста рядко в автомобилната индустрия. За изминалия четвърт век го е имало в Audi (2,2- и 2,3-литров), Honda („Acura-TL”), Volvo (2,0-литров, 2,3 Turbo и 2,4-литров), Fiat Group (2,0- и 2,4-литров: Super Fire) и Mercedes-Benz (дизелов). Независимо от това своеобразно „бутиково” приложение, 5-цилиндровият редови двигател (познат като I5 - inline 5 cylinder) има немалко положителни страни.
Да започнем с факта, че той компенсира „нишата” между 4-и 6-цилиндровите мотори. При правилна конструкция той може да се окаже с оптимален обем и съответно -ефективност.
Нека не забравяме, че ако го сравним с 4-цилиндров, установяваме, че така се спестява 1 балансиращ вал. От друга страна е по-добър от 6-цилиндровите мотори, защото е достатъчно къс, за да бъде инсталиран напречно в двигателния отсек на всички коли с предно предаване.
И най-важното - 5-цилиндровият мотор може да се окаже, че е констуриран като модул, състоящ се от 4- и 6-цилиндрови редови двигатели. За една производствена фирма това не само спестява много разходи, но и премахва нуждата от инвестиране в нова поточна линия!
Изчисленията, проведени по математически път, доказват, че поради реда на запалване на двигателя системата се балансира по реда на цилиндрите. И не се нуждае от 2 вала като голям 4-цилиндров мотор. Въпреки това, той генерира от край до край вибрации като 3-цилиндров двигател, тъй като бутало 1 не е в същото положение като бутало 5, и бутало 2 не е в същото положение като бутало 4. Затова двете страни на моторавибрират нагоре и надолу по отношение на центъра на системата.
Решението на тази главоблъсканица се оказва същото,като при 3-цилиндровите двигатели. (Виж двете диаграми.) При тях имаме балансиращ вал, по който се разполагат противотежестите,движещи се в посока, обратна на тази на буталата. Балансиращия вал се задвижва от мотора със същата скорост като коляновия вал.
Но никакви хитрини не могат да направят 5-цилиндровият двигател да работи 100% гладко - например, като 6-цилиндров.Балансиращиятвал просто не може да се окаже в най-оптималната позиция - точно над или под коляновия вал. Врезултат това няма как да се отстранят напълно вибрациите.
Въпреки това, с достатъчно констукторски умения споменатите по-горе фирми съвсем спокойно използват 5-цилиндровите двигатели в своите модели.
Преди повече от четвърт век Mercedes-Benz преодолява границата на възможностите достигнати с 4-цилиндровите мотори и успява с 5-ти цилиндър в ограниченото двигателно пространство да извлече повече конски сили. Това важи и за бензиновите. И двата вида твърдо имат своето място в автомобилния бизнес.