Мита за зимните гуми с „отлично” сцепление
Колкото и да са качествени, скъпи и съвременни зимните гуми никога не могат да осигурят нужното сцепление със зимната настилка при „летен” маниер на шофиране. Никоя зимна гума не може да ви спаси ако влезете на висока скорост в завой със заледена настилка, или още по-лошата комбинация леко заснежен участък с лед отдолу. Зимните гуми ще ви помогнат примерно да не забуксувате толкова бързо както с летните гуми, или ще ви подсигурят в условията на киша, но с падането на първия сняг, единственото което ще ви спаси е „зимното” шофиране, т.е. избягване на рязкото използване на волана, спирачките и педала на газта и по-голямата дистанция. Всичко е добре да става плавно и на скорост по-ниска от тази през лятото.
Мита за 4х4 завдивжването
Производителите и автомобилните дилъри широко рекламират, особено през зимата, невероятните качества на автомобилите със задвижване на всички колела и висок клиренс. Донякъде са прави, ако става въпрос да се премине през силно заснежен и/или непочистен участък, такива автомобили трудно закъсват и имат редица предимства, това е безспорно. Но те също са безсилни пред леда, снега, кишата и несъобръзената скорост особено по завоите или при неправилно изпреварване. Тези автомобили ненапразно се определят като „високопроходими”, в гората, на лов, в планината, или за офроуд приключения са идеални. Но изпълненията от типа „слалом” между останалите участници в движението особено в тежки зимни условия не влизат в определението „високопроходими”, а по-скоро във „високорискови”.
Мита за ABS системата
Оборудването на автомобилите с този вид системи вече отдавна не е новост. Основната функция на ABS системата е предотвратяване на блокирането на колелата по време на спиране с цел запазване на управляемост на автомобила. Но тази й функция по никакъв начин не намаляват спирачния път, т.е. при правилна употреба спирачния път с този вид система или без нея е един и същ, дори при ABS-системите е малко по-дълъг, особено през зимата. Много шофьори се изненадват неприятно когато за първи път се налага да спрат рязко през зимата на новия си автомобил оборудван с ABS-система и той не спира и... не спира докато не срещне задната броня на автомобила отпреда. На магистрала или първокласен път където скоростите са много по-високи този вид системи особено в зимни условия може да Ви погоди много големи неприятности ако се предоверите и се движите с несъобразена скорост и използвате спирачките рязко и не навреме.
И ако обобщим накрая, рекламата на търговците на коли, съветите от познати, приятели, комшии и „специалисти” и собствената самоувереност понякога водят до това че човек се предоверява на скъпите зимни гуми, на високопроходимия си автомобил и ABS-система и си мисли че съвременните технологии превръщат автомобила в нещо съвършено различно от „таралясника” на комшията, но за съжаление все още няма такъв автомобил серийно произвоство, гуми или системи които да Ви спасят от леда и несъобразената скорост.
Един съвет за тези, които им е ценен автомобила и здравето, както собственото така и на другите участници в движението, при падането на първия сняг отидете на някоя безопасна площадка или полигон и поескпериментирайте с педалите и волана просто усетете как се държи автомобила Ви при рязко ускорение, спирачки и завой на сняг, освен опита който ще придобиете ще се насладите и на приятна емоция. Така ще сте подготвени и риска да попаднете в неприятна ситуация ще е много по-малък, докато не се появи насреща Ви някой „любител на летни гуми”, разбира се.