Зимата дойде, нека не забравяме, че тя е доста опасна за акумулаторите. Има обаче тънкости, с които можете да избегнете неприятности.
Най-бързо си проличава, че акумулаторът е стар по проблемите с паленето. Дори може и въобще да не тръгне колата.
Така. Преди зимата окончателно да ни е стегнала, трябва да се действа. Първо е добре да се уверите, че равнището на електролита е колкото трябва. Няма проблем при стандартен акумулатор да долеете дестилирана вода. Следете плочките да са покрити с течност, но да не е препълнен. Около 10 – 15 милиметра над плочите е добре. Следете го 2 пъти месечно. Веднъж останал „на сухо” акумулатор е само за боклука.
Ако все пак проблемите продължават ред е да поизчистите клемите. (Първо се маха минусовата кабелна обувка!) Може да го направите със ситна шкурка. Целта е да се снеме цялото окисляване на конекторите. Същото важи за кабелите и клемите.
След като сте доляли електролит и почистили клемите, проверете дали при монтажа акумулаторът е добре закрепен на мястото си. Това е много важно, защото при движение се генерират вибрации, които могат да увредят плочките, което пък да повлияе на напрежението. Клемите и конекторите трябва да са добре скачени. Само така токът ще протича без проблеми.
Недейте забравя, че при работа на празен ход не се осигурява зареждане на акумулатора. Алтернаторът зимно време също не успява да го направи.
Затова най-добре е да зареждате с токоизправител, но ако температурата на клетките на акумулатора скочи над 40 целзиеви градуси, веднага изключете от мрежата.
Зареждането е приключило, когато поне 2 ч. гъстотата на електролитната течност се запази еднаква и напрежението държи поне няколко часа. „Кипването” на акумулатора е гаранция за неговото пълно зареждане.
Въпреки това зимно време често се стига и до по-трудно запалване дори на нови коли. Не бива да се върти стартера за над 7 секунди, а опитите се ограничават до 2 – 3 за половин минута. Не запали ли колата, значи нещо се нуждае от ремонт.
Специално за зимата преди запалване е добре да направите т.нар. „процедура по затопляне”. Най-добре 3 пъти – 4 секунди завъртане на стартера с последващи 4 секунди пауза. След нея всичко е по-леко.
При съмнения, че акумулаторът все пак не е наред, не го дръжте в това състояние в автомобила при минусови температури. Водата замръзва в клетките и ги пука. От това страдат и необслужваемите акумулатори.
И накрая, ако все пак трябва да сменяте акумулатора, купете най-големият, който пасва на мястото в колата. Повечето пари ще се отблагодарят с по-дълъг експлоатационен цикъл.