ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Защо и колко често трябва да се сменя антифриза?

like3 unlike0
Владислав Георгиев 09 Sep 2013 Статии
33002
4
Защо и колко често трябва да се сменя антифриза?

Обикновено за смяната на антифриза се сещаме като започнат първите студове, но това си е типична нашенска черта. Въпреки че не се очаква да застудее в следващите няколко седмици или месец, е добре да се замислим за подмяната на антифриза. Някой ще си кажат че защо да го сменям, той си е добре? Ами отговора е един в автомобила всички работни течности (спирачни, охладителни, хидравлични, малса) подлежат на подмяна, тъй като си имат срок на експлоатация и след този срок си губят качествата, същото е и с антифриза.

Ефективното охлаждане и поддръжката на оптимална работна температура в автомобила се осъществява чрез охладителната система. В тази тема няма да разглеждаме самото устройство на спомената система а принципа й на работа и в частност охладителната течност, която е в основата на процеса на поддържане на оптималния температурен режим на двигателя. При изгарянето на горивото в работните цилиндри се отделя много висока температура. Топлината се поглъща от циркулиращата охладителна течност и се отвежда в радиатора за охлаждане и по този начин се поддържа оптимален работен процес. Съвременните охладители системи са херметично затворени и работят под определено налягане. Едно от основните качества на добрата охладителна течност е високата и точна на кипене. В миналото се е използвала чиста вода и незамръзващи добавки, но тъй като сегашните двигатели работят при температура много близка до точката на кипене на водата (100 градуса по Целзий в иделани условия) се налага използванете на други смеси с по-висока точка на кипене. Защо кипенето пречи на охлаждането на двигателя? При кипенето се отделят пари и се повишава налягането особено в завторена система. Парата в охладителната система се явява проблем основно в няколко области на двигателя. Първота област е непосредствено работните цилиндри. Ако охладителната течност е с температура близка до точката си на кипене в контакт със силно нагретия работещ цилиндър започва да кипи образува се пара, която няма топлоотвеждащите свойства на течността и така цилиндъра много бързо прегрява. Втората рискова област е входа на помпата която движи охладителната течност. При ниска точка на кипене на охладителната течност там се наблюдава т.нар. кавитация. Какво е това кавитация? Това е физично явление, което няма да обяснявам на дълго и на широко, а ще обясня просто какво се случва в двигателя. Това явление се появява на входа на водната помпа както споменах, там се образу област с ниско налягане заради работата на самата помпа. Охладителната течност с ниска температура на кипене като водата например в условията на ниско налягане кипи при още по-ниска температура. Както знаем вече работната температура на съвременните двигатели се доближава до точкатана кипене на водата, съответно при попадане в областта на ниско налягане на входа на помпата се получават условия за кипене на водата и образуване на джоб от пара, който спира работата на помпата и се прекъсва циркулацията на охладителна течност в системата. Този ефект може да се предотврати чрез използването на охладителна течност с висока температура на кипене.

Изискването охадителната течност да не замръзва през зимата и да има висока точка на кипене довежда до използването на воден разтвор на етиленгликол (смес от етиленгликол 60% и вода 40% замръзва при - 45 градуса по Целзий, а точката на кипене на чист етиленгликол е 197 градуса по Целзий). Но пък етиленгликола е силно агресивен към някой метали като алуминия например. За по-старите двигатели които са от чугун и имат медни радиатори описаната смес не е опасна, но при съвременните двигатели където алуминия се използва при изработката на блока и радиатора етиленгликола е основен проблем. Особено бързо и агресивно е въздействието на тънките алуминиеви тръби в охладителния радиатор и там най-често се получават провиби. За решаването му в състава на съвременните антифризи влизат първо неорганични добавки като силикати, борати, фосфати и нитрити, които реагират с алуминия и се образу предпазен филм, който предпазва двигателя от бърза корозия. Но този защитен слой държи година две, което значи че охладителната течност трябва да се сменя често. За да се реши и този проблем химиците влагат в състава органични киселини с едни дълги и сложни названия, с които няма да ви затормозявам сега. Основния ефект е че дълготрайността на защитния филм се увеличава до 5 и повече години. Тези антифризи се наричат карбоксилатни. Основните качества които притежават за дълъг срок на използване, ниска температура на замръзване и висока температура на кипене. Сътоветно и цената им е по-висока, но като се има предвид че при изправна охладителна система имат годност от 5 години нагоре се оказва че покупката им е оправдана, само сметнете за 5 - 6 години колко пъти трябва да сменяте обинковения антифриз. Послендите два вида антифриз - с неогранични добавни и карбоксиловия имат и индекси по които да се разпознават G11 и G12. Понеже са токсични производителите ги оцветяват в ярки цветовее, но поради липсата на единен стандарт не винаги може да се определи по цвета кой какъв вид е. Единствено антифризите произведени специално за влагане в завода производител отговарят на определени цветове, например за VW:

  • антифриз с индекс G10 - зелен е за автомобили до 1991 г. производство;
  • антифриз с индекс G11 - син е за автомобили от 1991 до 1997 г. производство;
  • антифриз с индекс G12 - розов е за автомобили от 1997 до 2003 г. производство;
  • антифриз с индекс G12+ - виолетов е за автомобили от 2003 г. и нагоре производство;

Ако вашитя автомобил е в гаранция или пък не е, но искате да си го карате дълго и безаварийно подбирайте антифриз, който препоръчва производителя, не вярвайте на щедрите обещания на етикетите на антифризите които се предлагат. Най-малко можете да погледнета например на разширителния съд, на повечето съвременни автомобили е обозначен вида антифриз който е препоръчително да се ползва. Не ползвайте например антифриз G12, ако на разширителния съд пише G11.

Основни проблеми на кормилната уредба Какво представлява тракшън контролът

Подобни

Осчетоводяване при закупуване на лек автомобил и разходите по него

Осчетоводяване при закупуване на лек автомобил и разходите по него

При придобиване на лек автомобил се разглеждат абсолютно всички детайли по осчетоводяването му. От особена важност е предварителната подготовка,...

Пътна помощ и репатрак по време на коледните празници

Пътна помощ и репатрак по време на коледните празници

Наближават коледните празници. Децата ще излязат в зимна ваканция и цялото семейство ще има време и възможност да попътува малко – на...

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Клиренсът е действителното разстояние от долната страна на колата до повърхността на пътя. Защо този параметър е важен, ще обясним в статията.

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

1
Относно ползването на концентрат по-дълго време, първо дали е концентрат или не срока на годност е един и същ, второ употребата на антифриз след препоръчителния от произовдителя срок намалява антикорозионните му свойства, което намалява живота на охладителната система и двигателя, трето чистия или т.нар. концентриран антифриз има по-лоши в сравнение с водата топлоотвеждащи свойства, така че се натоварва двигателя и четвърто освен всичко друго е абсолютно икономически неизгодно да давате толкова пари за чист концентрат особено ако системата ви не тече, много по-евтино и удачно е да си купите готов антифриз или да си разреждате концентрата. А относно „въртенето на чужди пари и икономики...” голяма част от антифриза който се продава в България (за добро или лошо) е собствено производство (особено този който е подходящ за Corsa A).
Камен Йосифов харесва това
Напиши коментар..
2
Илиян 08 Dec, 17:58ч.
Ами тия дето 14 години не сме си сменяли антифриза?Дали е късно вече за това, ще му стане ли нещо на двигателя ако кара още 14 г. без да му го сменя ?
Владислав Георгиев
09 Dec, 12:28ч.
Смяната както на антифриза така и на всяка една работна течност или консуматив във Вашия автомобил си е лично Ваше дело и зависи от Вашето желание. Горе написаното не носи задължителен характер, и не рекламира даден продукт или услуга. Ако желаете коректен отговор на Вашия въпрос уточнете марката на автомобила, марката на антифриза и средния годишен пробег.
Напиши коментар..
3
Жоро 08 Feb, 20:43ч.
Карам пежо 307 1,6 HDI 110 к.с. 2006 година,колата съм я купувал чисто нова и съм бил само аз собственик на нея до сега,колата е на 145000 реални км(поради факта,че си я карам и само аз) и на 10 години,до сега никога не съм сменял антифриз( човек,работещ в автосервиз,няма да го наричам "майстор" ми каза,че антифриза ми е екстра и няма нужда от смяна,пипа го и каза,че е чист все още),но аз мисля,че наистина е крайно време и аз да направя смяната на антифриза,не искам да влизам в полемики,но е вид смазочна течност(каквото е и маслото на двигателя) и е факт,че подлежи на смяна на моя автомобил :)
Напиши коментар..
Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: