Често проблемите с волана и сервото водят до един резултат: трудно завъртане на кормилото. В такъв случай почти сигурна е аварията на тази част от автомобила.
Има естествено разлики. Понякога завъртането е проблем само в едната или в другата посока. Не подценявайте потенциалните проблеми, които може да се получат в следствие от тези затруднения.
В добрия случай позитивното мислене води до извода, че се налага ремонт на втулките или на рейката на волана. Ако е така, проблемът е сравнително малък.
Неприятно е, ако се стигнала до деформация на някой чарк от кормилната уредба. Може да е в резултат от някаква катастрофа или просто от друсането по родните улици.
При наличие на хидравлика, направете проверка на цялата система. Всякакъв теч или замърсяване може да е в основата на трудното завъртане на волана. Често се разваля и помпата, тя също трябва да се „изследва”, защото води до подобен проблем. Друг „момент” е необходимостта да се види дали самата рейка не е износена поради старост или корозия. Ако е така, смяната е задължителна
Наличието на електрическо серво променя посоката на търсене. Често електромоторът „сдава багажа” и работи непостоянно. Тази „джаджа” е твърде полезна като екстра на по-съвременните коли. Системата на сервото обаче е доста капризна и често се разваля. Ремонтите й не са от най-евтините, а ако се закъснее става страшно.
Проблемите при волан със серво не се изчерпват само с електромотора. Хидравличната течности и казанчето, в което е тя също могат да причина за авария. Ако течността не е чиста и с цвят различен от червения (сив или черен), става въпрос за окисляване на системата. Видим ли бълбукане или пяна – навлезли са мехурчета въздух или вода.
Не пропускайте да доливате течност. По маркучите не бива да има течове. Ако пък няма такива, но пък доливането често е необходимо, значи рейката си е отишла. Или (в най-добрия случай) поне 1 уплътнение.
Ремъкът на помпата на хидравликата се износва и ако се скъса може да доведе до още разходи. Проверявайте го редовно.
Постоянен звук от помпата при изправени колела показва, че устройството й или се разваля, или някъде по системата влиза въздух или просто налягането е паднало сериозно. Тракането подсказва за „изчезнал” тампон.
Ако „завъртате геврека” трудно значи наистина нещо не е наред. Воланът трябва да ротира равномерно. Стане ли „тежък”, почти сигурно търсенията за проблема е добре да започнат от нивото на течността в системата.
Като цяло част от проблемите с кормилната уредба можем и сами да ги проследим. Но съмнителните аварии ни задължават да потърсим специализирана помощ, иначе после можем да платим скъпо и прескъпо.