Тракшън контрол се налага като все по-основна система за сигурност на съвременния автомобил. И е една от най-важните в автомобила. Вече е почти задължителна, независимо от класа на возилото.
Най-важното действие на тракшън контролът е да не позволи на колата да се „приплъзне”. Оттам произлиза името на системата, защото на английски „тракшън” е „сцепление”. По тази логика идва и обяснението на функционалността. Тракшън контролът следи за правилното разпределение на мощността между двигателните колела и по този начин понижава вероятността да се загуби сцепление и да се стигне до хлъзгане.
На пръв поглед системата има качествата на ABS, но не в процеса на спиране, а при ускорение.Принципно е така, но тракшън контролът блесва в цялата си красота при хлъзгави и мокри трасета, особено ако се ускорява и влиза рязко в завой.
Датчици и сензори следят за поведението на двигателните колела. Когато се зарегистрира опасност от приплъзване, системата взема своето решение и го предотвратява. Тракшън контролът варира в разновидностите си, но като цяло може ограничава подадената газ от шофьора и така да се предотврати рязкото ускорение на гумите. Другият вариант е да се подаде мощност към друго колело, ако това гарантира запазване на стабилността на колата. ABS систематасъщо може да се използва, за да се осигури спирачно усилие и да се понижи хлъзгането.
Тракшьн контролът винаги е активен и следи за поведението на автомобила на пътя. Когато се включва поради проблем, на контролното табло пред водача на МПС се активира светлинен сигнал. Шофьорът в никакъв случай не усеща, че контролът на возилото вече не е в неговите ръце, защото всичко става много бързо. Единственият признак е свързан с подаването на газ – натискате педала, а скорост няма. Този класически пример показва доколко е полезно да разполагате с тракшън контрол.
Следете дали е включен предупредителният сигнал. Свети ли, значи колата е се упрвлява от електронната система и събитията са под контрол.
И едно уточнение. Има случаи, когато тракшън контролът трябва да се изключва. Основно, ако се налага да изкарате автомобилът от кал, сняг или лед. При тези условия той ще е активен непрекъснато и само ще пречи.