ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

„За” или „Против” промивка на двигателя при смяна на маслото?

like0 unlike1
02 Dec 2013 Статии
27146
0

„За” или „Против” промивка на двигателя при смяна на маслото?

„За” или „Против” промивка на двигателя при смяна на маслото?
/add_images/news/122013/s_maslo-smiana-promivka_25.jpg
  1. „За” или „Против” промивка на двигателя при смяна на маслото?

Отговора на този въпрос определение не е еднозначен, някой ще каже „Какво лошо може да стане ако се промие двигателя?” ами при неправилно промиване нищо хубаво е отговора. Други ще кажат че „Няма смисъл да се харча излизшно, аз още година две ще я покарам тази кола и ще я продам” и ще са прави от тяхна гледна точка. Някой автопроизводители в ръководствто за експлоатация на автомобилите забраяняват промиването на двигателя, а други пък напротив, препоръчват го.  Действително няма еднозначно мнение по въпроса. По-скоро правилния въпрос е „Как правилно да сменяме масло?”.

  1. Първи вариант – най-простия и евтин, подгряваме двигателя до работна температура, изливаме (или изпомпваме ако няма възможност да се излее от пробката) старото масло от двигателя, сваляме стария филтър, изчакваме 15 – 20 мин да се стече старото маслото, слагаме нов и наливаме новото масло.
  2. Втория вариант – погряваме двигателя до работна температура, излизаме старото масло, наливаме специално масло за краткотрайна промивка запалваме мотора да поработи на „тихи обороти” за 15-20 мин. изливаме го, сменяме масления филтър и наливаме новото масло.
  3. Трети вариант – изливаме старото масло приблизително седмица преди същинската смяна, наливаме специално масло за дълготрайна промивка караме с него около 200 км. и чак тогава го изливаме и наливаме новото масло, съответно със смяна на филтъра.

Кой вариант е най-добър? От финансова гледна точка разбира се първия, а от технологична гледна точка и по-точно ако искаме да съхраним двигателя би трябвало да е втория или третия вариант по пътя на логиката, но дали наистина е така?

Какво се случва при първия вариант?

Ами много просто, колкото и да изчакаме след източването на старото масло все остава такова в двигателя и след като налеем новото остатъците от стартото веднага понижават качеството на новото. Остатъците от масло в зависимост от двигателя може да варират от 10 до 20%.

Какво се случва при втория вариант?

След излизаването на краткотрайното промивно масло наливаме новото масло, което съответно се смесва с останалото промивно масло в двигателя и естествено си изменя качествата, но несъществено. Освен това по технологични характеристики от производителите, краткотрайните промивни масла разтварят само нискотемпературните отложения, а високотемпературните може да се отлепят на люспи и да запушат някоя маслена магистрала. Накратко казано краткотрайната промивка в някой случай може да е много опасна за двигателя. 

Какво се случва след третия вариант?

Същото като след втория вариант с тази разлика, че след дълговременната промивка не се наблюдават неразтоворени налепи. Дълготрайната промивка разтваря всички отложения по двигател и няма риск да се получи неприятно запушване. Но в двигателя все пак остават онези 10 – 20%, които се смесват с новото масло.

В крайна сметка да правим ли промивка на двигателя или не?

Няма смисъл да промиват двигателя тези които:

  • използват качествени масла и ги сменят според препоръките на производителя или по-често, при положение че двигателя се ескплоатира в натоварен режим (градско шофиране, шофиране в пресечени местности и т.н.)

Двигателя е препоръчително да мият тези които:

  • преминават от нисък към по-висок клас масла или обратно, от полусинтетика на синтетика например;
  • допуснали са свръхпробег или просто пробега е неизвестен, например при покупка на стар автомобил;
  • забелязали са признаци на прегрят двигател;
  • използваното масло е с неизяснен произход (при покупка на автомобил „втора ръка”).

Високотемпературните остатъци са лакообразни и се отлагат по леглата на сегментите и по страничната част на буталата, а нискотемпературните са във вид на смолист налеп и се отлагат в картера, по газоразпределителния механизъм и по маслените пътища. 

Как да правим правилно промиване на двигателя?

Като начало проверете маслото доколко е работоспособно, това става чрез много лесен тест – вземате парче филтърна хартия или вестник, капвате капка от маслото направо от щеката за проверка на нивото и ако капката се разлее по хартията то маслото все още е годно а ако си остане на капка значи е крайно време да го смените – виж на втората снимка.

Ако маслото е в добро състояние то може спокойно да използвате дълговременна промивка, но с едно допълнение, след 200 км. пробег излейте промивното масло и налейте половин порция от маслото което планирате да използвате, запалете двигателя и го оставете да поработи 10 – 15 мин. и го излейте. Това се прави с цел да се „изплакне” двигателя от промивното масло в което са се разтворили налепите от двигателя. След това с чиста съвест сменяйте филтъра, наливайте новото масло и „Приятен и безавариен път!”.

Ако пък маслото вече си отишло то не рискувайте с дълговременно промивно масло, най-безопасния вариант в случая е краткотайната промивка и след нея е препоръчително да се направи „изплакване” както бе описано по-горе и спокойно можете да наливате новото масло.

Тук е момента да се добави че нещо подобно на промивка може да се прави с половин порция от маслото което планирате да ползвате по-нататък. По-точно изливате старото масло, сменяте филтъра, наливате половин порция от новото масло запалвате двигателя да поработи 20 – 30 мин на „тихи обороти”, след това го изливате и сменяте използвания филтър и наливате пълна порция ново масло. Това е така да се каже един среден вариант, при който не рискувате да си докарате запушване на някоя маслена магистрала и промивате двигателя на цената само на още един филтър и приблизително два литра масло. 

Няма да има глоби за нерегистрираните коли с газови уредби Какво трябва да знаем за веригите за сняг?

Подобни

Какво е серво усилвател на волана?

Какво е серво усилвател на волана?

Технологиите в областта на автомобилостроенето не спират да се развиват, като една от ключовите иновации, която променя играта за всеки шофьор, е...

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Обслужването на Мерцедес е ключов елемент за поддържането на автомобила в оптимално състояние. Редовната поддръжка гарантира не само безопасността...

Как да изберете ЛЕД крушки за коли?

Как да изберете ЛЕД крушки за коли?

Изборът на ЛЕД крушки за кола е важна част от поддръжката на всяко превозно средство. С правилния избор се подобрява видимостта по време на...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: