Веригите за сняг са едно изключително ефективни средство за предвижване в тежки зимни условия и кал. Освен че са ефективни са и един от най-евтините начини за предвижване в екстремни условия, дори не е задължително да сте с високопроходима кола за да преодолявате горе-споменатите препядствия. Разбира се всичко това си има цена, не в буквалния смисъл на думата, защото самите вериги не струват много повече от една качествена нова зимна гума. При шофирането с вериги и особено при неправилно поставяне и експлоатация вие рискувате от неправилно износване на гумите до аварий с непредвидени последствия при откачане на веригата по време на движение или нещо подобно.
Първото което трябва да направим преди покупката на вериги за сняг е да се запознаем с различните видове и качествата които притежават за да преценим наистина ли имаме нужда от тях. На пазара вече има достатъчно много различни модели и модификации и те притежават различни качества и се предвидени за различни ситуации. Първия признак по който може да се класифицират веригите са на „твърди” и „меки”. „Твърдите” са класическите метални вериги, които са ни познати още от миналото. Те биват основно с три вида оплетка, класическата „правоъгълна”, „ромбовидна” и т. нар. „меча стъпка”. Първата оплетка е подходяща за дълбок сняг, лед и кал, на твърда настилка возията е съпроводена с неприятни вибрации и силно негативно въздействие върху износването на гумите и окачването на автомобила. Другите два вида оплетки са малко по-универсални и подходящи както за сняг, лед и кал, така и за малко по-твърда настилка, но все пак не трябва да се забравя че употребата на „твърди” вериги по сух път не е препоръчително, особено на по-висока скорост от 60 км/ч.
„Меките” вериги за сняг са аналог на „твърдите” но са изработени от армирана гума, устойчива пластмаса или полиуретан и имат допълнителни шипиве за по-добро сцепление на лед. Този вид вериги са по-подходящи за градски зимни условия и са по-щадящи за гумата и окачването, като осигуряват много добро сцепление на лед и недълбок сняг, но в по-ексремални условия не са толкова ефективни. Други предимства са че разрешената при тях скорост е по-висока от тази при металните вериги и могат да се монтират на нископрофилни гуми и на автомобили с малък просвет между гумата и подкалника. Шарката при тях варира, но като цяло е аналогична на тази при металните вериги. Но пък цената им е по-висока от „твърдите” вериги и се износват много по-бързо и малко по-трудно се монтират.
Разновидност на веригите за сняг е т.нар. пръстен или прешлен за сняг. Това е така да се каже сектор от верига, който се монтира на гумата самостоятелно с цел преодоляване на заснежен/заледен участък. Тези устройства не са предназначени за постоянно ползване, и могат да се монтират бързо дори и на закъсал автомобил и да ви извадят от неприятна ситуация. Задължително се поставят на всички задвижващи колела по един или по няколко в зависимост от ситуацията.
При избора на вериги за сняг немалко значение играе и размера на гумата и типа на автомобила
Стандартните вериги обикновено покриват до четири размера от радиуса на гумата. По видове автомобили веригите се делят на:
- вериги за леки автомобили;
- за високопроходими автомобили;
- за камиони.
За камионите и за високопроходимите автомобили веригите са с малко по-големи брънки и нерядко са с допълнителни шипове.
Какво трябва да знаем при поставянето на вериги за сняг?
На автомобили само с предно или задно задвижване, веригите се поставят на задвижващите колела, а на 4х4 задвижване – на всички колела. Обикновено комплекта вериги се продава с подробна инструкция за експолоатация, в нея много точно и ясно е преставена информация с текст и картинки как се поставят веригите. Но е много важно след като поставите веригите да направите едно „пробно кръгче” от 10 – 15 метра и ако се наложи да попретегнете веригите. Освен това е много важно да огледате от вътрешната страна на гумата дали няма съприкосновение с неподвижни части от автомобила.
Всички видове вериги малко или много износват гумите, „твърдите” малко повече от „меките”. Износването също така зависи от честота на използване, от вида настилка – на асфалт веригите много по-бързо „изяждат” гумите, също така резките спирачки и ускорения са основен фактор. Ако не са стегнати както трябва веригите върху гумата се получава по-голямо триене и износване съответно. Друго много важно правило за безопасно и безаварийно ползване на веригите е спазването на скоростта указана от производителя. По-високата скорост води до по-големи центробежни сили и веригата така да се каже се „отлепя” от гумата може да зацепи елементи от подкалника. А по-лошия вариант е ако не издържи закопчалката и веригата се откачи и по време на движение с висока скорост се замотае в гумата, окачването и спирачната система.
Много е важно да знаем, че ако попаднете на терен с дълбок сняг и/или кал не трябва рязко да се подава газ и да се форсира с цел по-бързо да излезете от трудния участък, поради това че гумите с вериги могат много бързо да „изгребат” снега или калта и автомобила да „легне на корем”, тогава ще ви помогне само трактор, лебедка или нещо подобно.
Няколко полезни съвета при експлоатация на вериги:
- ако не ви се е налагало да ползвате вериги, но притежавате такива и се очаква да ги ползвате, потренирайте да ги слагате и сваляте преди да тръгнете на път в светлата част от деня;
- заедно с веригите в багажника хвърлете и чифт топли работни ръкавици;
- ако на джантите си имате тасове, предваително ги демонтирайте (особено ако са закрепени по-здраво);
- за да постигнете максимален ефект и минимални загуби, поставяйте веригите само при необходимост и ги сваляйте след преодоляване на трудния участък, това ще ви съхрани гумите и окачването а и загубата на 10 – 15 мин. за демонтаж ще наваксате много бързо при движение с нормална скорост, а не с препоръчителните 40 – 50 км/ч с вериги;
- веригите за сняг значително нарушават баланса на гумите и затова не превишавайте препоръчителната от производителя скорост.