Някой експерти въобще не съветват използването на добавки, други пък горещо препоръчват употребата им, производителите на автомобили обикновено са „против” ползването им, общо взето мненията са много и различни. И в този материал няма да Ви убеждавам да ползвате или не такива добавки, а просто ще се опитам да изясня основните моменти а Вие сами ще си решите струва ли си или не да сипвате някаква допълнителна химия в резервоара си.
Добавките основно се делят два вида – универсални и специализирани. Специализираните са октан-коректорите, почистващи добавки и влагоуловители, има и други видове, но те са комбинация от описаните.
За универсалните добваки тук няма да говорим, тъй като специално за мен универсалните неща в повечето случай са „ни рак ни риба” и ползите от този вид добавки са най-вече за тези които ги произвеждат и продават.
Специализираните добавки се борят така да се каже с три основни проблема идващи от бензина който се ползва и това са:
- по-ниско октанова число от обявеното и съответно нужното на двигателя – това води до преждевременна детонация, което понижава мощността на двигателя и влияе отрицателно на клапаните, буталата и сегментите;
- по-голямо количество смоли в нискокачествените горива – по-бързо замърсяване на горивната система, горивните камери и изпусктелната система, последствията са увеличен разход на гориво, риск от прегряване на двигателя, намалява се ресурса на катализатор.
- вода в горивото, в следствие конденз или неправилно съхрание и транспортиране – тя нарушава работата на двигателя, през зимата може да замръзне и да задръсти бензинопроводите, ускорява корозията.
Най-лесното бързо и евтино решение на споменатите проблеми е да си вземем подходящата добавка към бензина и да я използваме според упътването, но точно по упътването защото при неправилното им използване може не само да не си решите проблемите а да си докарате още по-големи.
Специализираните добавки биват основни три вида:
- октан-коректорните добавки се числят към аварийните добавки, тяхната ежедневна употреба за повишаване на октановото число на бензина си е чиста загуба на пари, тъй като е по-евтино да си зареждате високооктанов бензин отколкото да повишавате октана на нормалния бензин. Така че бутилка такава добавка е добре да си имате в багажника, когато тръгнете на дълъг път и ви се наложи да заредите в никому неизвестната верига бензиностации „Бай Дечо Ойл”, някакъв странен бензин и двигателя Ви започне да се държи странно. Точно в такива моменти се използват октан-коректорите и то само до следващата добре позната бензиностанция в качеството на която не се съмнявате или до сервиза за да ви източат странната течност от резервоара.
- почистващите добавки е добре да се ползват регулярно, ако действително искате да има някакъв ефект от тях то едноразовите акции са нискоефективни и не са препроръчителни. А за двигатели с голям пробег и много моточасове в градските задръствания, използването на промиващи добавки може и да е опасно ако не се направи както трябва.
- влагоуловителните добавки също е добре да се ползват по-често и особено при смяна на сезоните, защото тогава по-често се образува конденз в резорвоара.
В състава на октан-коректорите се съдържат основно три съставки:
- железни окиси – те са ефективни и нетоксични, но превишаване на препоръчителната от производителя концентрация може да доведе до прекомерно натрупване на желязосъдържащ нагар (червеникав на цвят) по свещите, което е изключтелно непрепоръчително;
- манганови съединения – ефективни и невисокотоксични, но образуват твърд нагар по свещите, които снижава ефективността им при предозиране на добавката;
- ароматни амини – ефективни и много добре се съчетават с другите антидетонациони съединения и подсилват техния ефект, но предозирането им води до натрупване на вредни отлагания в горивната система и образуване на нагар.
Основния компонент на почистващите добавки са повърхностно активни вещества ПАВ. Като профилактично средство те са изключително полезни при редовното им използване в автомобили с голям пробег или в с много моточасове в градските задръствания, но при положение че се ползват редовно, а не „ударно” един път в годината. Висококачествените добавки могат да почистват вредните отлагания не само в горивната система а и някой видове нагари в горивните камери, но това си има и съответната цена.
Влагоуловителитните добавки възпрепятстват кристализирането на водата в бензина и възпрепятсват образуването на лед в бензинопроводите и горивната система. Тяхното преодзиране не е фатално, но е непрепоръчително защото при изгарянето им все пак остават нагари, които се натрупват в двигателя.
Препоръки
- използвайте добавките според инструкцията на производителите;
- изпозлването на неизвестни добавки или липсата на инструкция към тях може да Ви доведе немалки проблеми;
- използвайте добавките по предназначение, например добавки за карбураторни двигатели (колкото и да са редки вече) не са подходящи за инжекциони;
- използвайте октан-коректорните добавки само в аварийни ситуации за подобряване на некачествен бензин;
- не предозирайте („ударни” дози) почистващи добавки в двигатели с голям пробег или много моточасове в градски задръствания, а напротив, в такива случай се започва с по-малки дози за постепенно промиване;
- при използването на добавки съблюдавайте предписанията на производителите.