Въздушните възглавници са задължителен елемент във всеки съвременен автомобил. Те са познати още от времето на II Световна война.
Тогава еърбег е бил предвиден за пилотите, но иновацията не се налага дълго време. Едва през 80-те години на миналия век постепенно въздушните възглавници започват да навлизат в автомобилостроенето.
Идеята им е ясна – те трябва да предпазят шофьора и пътниците от контузия в случай на катастрофа.
General Motorsвъвеждат първият еърбег още през 70-те години на XX век. Както писахме по-горе, необходимо е да изминат още няколко петилетки, за да се наложи системата. Като цяло не е необходимо действие от страна на пътуващия – затова въздушната възглавница е пасивно защитно устройство.
Не си мислете обаче, че предпазният колан е излишен. Той се допълва с еърбег-а и е главната защита за човека при ПТП, съпроводено с обръщане или при челен удар. На свой ред еърбег-а се отваря автоматично, за да смекчи силата на отрицателното ускорение при катастрофата.
Класическият еърбег се състои от модул, в който има пиро-патрон, датчик за сблъсък, компютър, който е свързан с лампа към таблото. Всичко се захранва от акумулатора. Дори при сериозен проблем повечето модели поддържат до 10 минути резервно захранване на тази жизненоважна система. За да сте сигурни, че еърбег-а ще се отвори е добре да му правите годишна профилактика. Дали всичко е наред се разбира от чек-лампата, която светва за известно време при запалване на двигателя и изгасва, ако няма проблеми с въздушните възглавници.
Сензорите не реагират при всеки удар на колата. Дори тежък терен или леки сътресения при паркиране не отварят въздушните възглавници. Пиропатронът се активира само веднъж, след което трябва да се сменя. Той се намира в модул зад жабката или около волана. Най-новите модели имат дори еърбег в тавана, а иновации предвиждат защитата да се отваря и отвън.
Пак съвременните автомобили имат системи, които отварят възглавниците в степен, която е свързана с тежестта на катастрофата. Дори габаритите на пътника влияят на решението на бордовия компютър.
Методът на отваряне е свързан с начина на работа на космическата ракета. Еърбег-а предизвиква запалване на гориво в пиропатрона, който генерира количество безвреден газ, изпълващ възглавниците със скорост до около 400км/ч. После той изтича през миниатюрни отворчета, но за всичко е нужен само миг!
Спасението идва за около 1/25 от секундата и действително съхранява човешкото тяло. Детските столчета не се монтират случайно – има голямо значение къде е разположен пътника и/или шофьора. И не се притеснявайте от белия прах, който се отделя при отварянето на възглавниците. Това си е просто талк, който бди, за да не се слепват.
А най-хубаво е, просто никога да не разбирате, защо и кога се отваря еърбег.