Зимните условия натоварват допълнително колата, независимо от нейната възраст. До идването на пролетта съвсем спокойно можете да я карате, след като направите няколко прости проверки на своето МПС.
Антифриз
Преди да спаднат температурите засечете нивото му. Отрицателните температури не прощават, дори при добър път. "На прицел" освен механичните части са и моторът на колата. Необходимо е да имате достатъчно количество антифриз в радиатора преди тръгване на път през зимата. Използвайте смес, препоръчана за марката кола, която ползвайте. Не препълвайте с течност над максималната отметка!
Климатик
Ползвате го целогодишно, нали? Затова проверявайте климатика преди началото на зимата и лятото. Следете за корозия на тръбите, дали има фреон - само така ще си спестите проблеми и неприятев мирис. Вече има автомобили с автоматична функция за климатика, когато отвън е под нулата. Мнозина препоръчват да си дадете толеранс от около половин час, преди да тръгнете. През това време климатикът ще размрази колата и ще я подготви за прехода.
Акумулатор
Колата не пали без акумулатор, който "живее" до 5 г. Той се изтощава бързо при ниски температури. Колкото е "по-възрастен", толкова по-трудно пали. Ако имате възможност, сменете го за началото на зимния период. Преимущество е колата да пали "от раз", когато отвън е студено. Оставете моторът да работи преди да тръгнете. Не включвайте нищо друго, освен него. Така алтернаторът ще зареди акумулатора и удължава живота му.
Спирачки
Проверката им спестява главоболия по пътя, особено на лед и сняг. Не бива да има скърцания, ръжда или износване по дисковете. Имате ли съмнения за изправността на спирачките - веднага идете в сервиза. Така сте безопасни на пътя за себе си и другите, а с изправни спирачки няма опасност да попаднете в ПТП по заледените пътища на републиката.
Зимни гуми
Модата напоследък е да се слагат всесезонни гуми заради икономии и по-лесна поддръжка. При всички случаи обаче зимните "обувки" на колата са за предпочитане в зимата. Причини много, като се почне от по-дълбокия грайфер, меката материя и формата на каналите. Те имат необходимата стабилност и сцепление. Никакви други варианти не са сигурни при ниски температури. Поне 2-3 мм трябва да е грайферът, за да е сигурен за този сезон. Няма лошо да карате и с гуми втора употреба, но внимавайте доколко са износени. Ако грайферът падне под 1,6 мм - вече става опасно и сцеплението с пътя не е сигурно. Освен това редовно следете за налягането.
Светлини
Не забравяйте да проверите дали всички фарове светят и изправността на крушките. Фарове, габарити, стопове и мигачи, светлини за заден ход: това са задължителните обекти на "инспекцията". Ако имате фарове за мъгла, прегледайте и тях. Всичко трябва функционира без проблеми. В противен случай е необходим сервиз. Добре е да отидете там, за да настроят осветеността и ъгъла на светене спрямо маршрута на фаровете. Подсушавайте фаровете и стоповете си отвън преди път, за да увеличите видимостта им.
Масло
Зимно време винаги проверявайте колко масло има в колата. Ако е малко, проблемите не закъсняват. Най-лошото е моторът да блокира, но и авария на някоя от частите му не е малко. Стигне ли се обаче до блокаж, няма гаранции за ремонт, което подсказва, че ще купувате нов автомобил. Посред зима и при неработещ мотор не можете дори да се стоплите. Чакането на помощ в студа в никакъв случай не от най-приятните.
Преден и странични прозорци
Прилагайте за тях освен четка с косъм за почистване отвън и течност (продава се по бензиностанциите), която предпазва от замръзване. Под ръка е добре да имате и гъба, с която да обирате влагата. Не слагайте антифриз по прозорците на колата, защото разяжда боята и метала! Не забравяйте чистачките по предното и задното стъкло. При необходимост сменете и перата им. Следете за изправен нагревател на задното стакло, защото няма да можете да следите пътя с огледалото за задно виждане. Ясно, до какви последствия може да доведе това.
Гориво
Не тръгвайте на път "на резерва", следете нивото на горивото, а в най-големия студ - неговото агрегатно състояние. Ако имате гараж, дръжте колата си в него, за да не е изложена пряко на студа. Замръзналите ключалки или гориво не са чест спътник на българския шофьор, но се случва и това. При ниски температури некачествени горива (обикновено дизел) се сгъстяват. Това съответно води до трудно запалване на автомобила, особено при по-стари модели, които няма подгряващи свещи. Двигателят трябва да е изправен и всички негови цилиндри да работят. Само така няма да останете на пътя.