Без хубави дълги светлини на път е голяма мъка, това може да го потвърди всеки шофирал повече от час на дълъг път нощем. От друга страна, силните и особено нерегулираните правилно светлини са мъка пък за насрещните или за самите Вас, когато са в насрещатната кола. Естествено автопроизводителите работят и в тази насока, а в резултат се появи системата за нощно виждане. В едно недалечно бъдеще предвиждам че тази ситема ще навлезе широко във всички класове и сегменти, но засега си е една не толкова евтина екстра. На практика всичко изглежда не така сложно – инфрачервен прожектор интегриран в блока на фара, инфрачервена камера монтирана в горния край на предното стъкло. Компютър обработва полученото от камерата изображение и го предава на дисплей пред шофьора. Така накратно са решили проблема в Mercedes-Benz.
Предимствата на този вид системи са в използването на инфрачервени лъчи, които са невидими за човешкото око и съответно не могат да го заслепят, освен това радиуса на действие е съпоставим с дългите светлини на автомобила. Но предимствата на „третото око” не се свършват само с това да осветяват пътя с „невидима светлина”. Технологията е стигнала до там, че на дисплея шофьора много ясно може да види почти всички подробности на пътя, от паркиран автомобил без светлини на банкета, изпаднали едрогабаритни боклуци от камион и други подобни, до закъснели велосипедисти и пешеходци на пътя. И друго, ако имате такава система даже и времено да ви заслепи насрещен автомобил, спокойно ще можете да се ориентирате само по картината от дисплея. Когато се движите по непознат път с много завои, няма да се чувствате като че се движите в „черна дупка”, а ясно ще виждате трасето и всички подробности. Инженерите на BMW пък са успели да се справят даже и без инфрачервен прожектор. Системата (Night-view) им има само една инфрачервена камера (пасивна инфрачервена технология), разположена зад радиаторната решетка. Тя работи само като термовизьор, но на забележителните до 300 м., което си е доста повече и от най-добрите дълги светлини. Три процесора изчисляват евентуалната треакторията на автомобила и ако на пътя се появи човек, например на дисплея се появява предупредително съобщение. Подобна система се предлага и за някои модели на Audi, но там радиуса на действие е много по-малък – до 90 м. Въпреки всички предимства, „третото око” не може да замени човека, това е само спомагателна система. Това че е много полезна и най-важното може да предотврати много нещастни случай, едва ли някой се съмнява. Цената на тези системи съвсем не е евтина, но както писах по-горе бъдещето ще покаже, че подобен тип спомагателни системи ще виждаме все по-често и в по-ниските класове автомобили.