ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Какво е филтър за твърди частици DPF/ FAP?

like0 unlike0
19 Nov 2012 Статии
53139
6
Какво е филтър за твърди частици DPF/ FAP?

Справянето с отработените вредни емисии изхвърляни от автомобилите е един от основните фактори при проектирането и експлоатацията на съвременните двигатели. При бензиновите проблема е решен отдавна, катализатори които се използват в тях са ефективни и вече не толкова скъпи, както в началото, но при дизеловите е малко по-сложно. Принципа на работа на автомобилните катализатори е че отработените газове при преминаването през тях при достатъчно висока температура взаимодействат с повърхостния им слой и вредните компоненти ефективно се преобразват в безвредни. Но за дизеловите двигатели оптималната среда за протичане на описания процес се постига малко по-трудно отколкото при бензиновия. Икономията на гориво, която дават дизелите си има цена, за сметка на по-малкия разход в атмосферата се изхвърлят повече вредни емисии, едни от които са саждите казано на разбираем език, именно тези сажди са и в основата на проблема. За решаването му производителите на дизелови двигатели разработват т.нар. „филтър за твърди частици” - DPF (diesel particulate filter) или FAP (filtre à particules). Проблема идва от това, че при работа на двигателя на ниски обороти, без натоварване, отработените газове на входа на филтъра-катализатор са с много по-ниска температура от необходимата за изгарянето на саждите, сътоветно те се натрупват там и това води до редица отрицателни последици както за двигателя така и за околната среда. За почистването на филтъра от натрупаните неизгорели сажди се използват основно два способа. При първия, системата за управление на горивния процес на двигателя не се намесва изобщо – специалистите наричат това пасивна регенерация. Тя протича при температура на газовете постъпващи във филтъра не по-ниска от 350 градуса и контакт с катализатора – платина нанесена върху керамична основа с пореста структура. Порестата структура на керамичнта основа е изградена от много каналчета които имат различна посока на пропускливост и са разположени в шахматна конфигурация, т.е. едните са за входящите газове а другите за изходящите, като двата вида каналчета са свързани помежду си. При преминаването на отработените газове те навлизат първо през входящите канали и при преминаването им в изходящите канали влизат в контакт с платината, която е наслоена по стените и при достатъчно висока температура саждите изгарят. Необходимата температура се поддържа от работата на двигателя обикновено, но това не винаги е възможно, защото при работа на по време на престой, на светофар или в задръстване т.е. без натоварване на двигателя, в цилиндрите постъпва повече въздух у по-малко гориво и температурата не е достатъчно вискока. За ефективната работа на филтъра се изсква поддържане на постоянна скорост от 60 – 80 км. (и по-висока). Както сами разбирате това е непостижимо в условията на градско шофиране, и съответно самоочистването на филтъра не се случва и той постепенно се задръства с неизгорели сажди. Тук вече идват на помощ методите на активната регенерация.

Активната регенерация е процес при който блока за управление на двигателя в автомобила подава малки количества допълително гориво в цилиндрите непосредствено преди отварянето на изпускателния клапан. Това гориво естествено не изгаря и постъпва във филтъра където при контакт с платината започва да гори повишава температурата до необходимата за процеса на изгаряне на саждите и така фактически по команда от блока за управление протича точен и регулиран процеса на самоочистване на филтъра. Как и кога се случва описания процес, решава блока за управление на двигателя на база показания от датчици за налягането преди и след филтъра и още няколко други датчици за следене на температура, състава на горивната смес и др. разположени на точно определни места по двигателя и системата за отвеждане на отработените газове. И така в заключение може да се каже че изправността на всички системи и датчици гарантират подаването на точната информация към блока за управление на двигателя за протичането на ефективен процес на пречистване на отработените газове и при задръстване със сажди така да го наречем на филтъра за твърди частици обикновено светва сигнализация Check Engine на таблото на автомбила. Първото, което може да се направи е да се покара автомобила поне 15 – 20 минути някъде по магистрала извън града на по-висока от 70 – 80 км/ч. скорост за да се задейства режима на самоочистване. Ако няма никакъв ефект, ще се наложи да се отиде до оторизиран сервиз за диагностика и отстраняване на повредата. Има и друг начин за отстраняване на този проблем, премахване на филтъра за твърди частици, но това освен с физическото премахване на филтъра е свързано и с препрограмиране на компютъра на автомбила, което може да доведе до редица други проблеми, освен че автомбила ви вече ще изхвърля и всички гадости, които се съдържат в горивото.

Тънкости в подготовката на колата за зимно шофиране Заслужава ли си да имаме „старт-стоп” системата?

Подобни

Защо да използваме професионални ръчни инструменти?

Защо да използваме професионални ръчни инструменти?

Изборът на професионални ръчни инструменти ще окаже решаващо въздействие за успеха на всеки проект, независимо дали сте любител, или опитен...

Защо да сключим каско на колата?

Защо да сключим каско на колата?

Автомобилът е ценно имущество, което ни дава свободата да пътуваме, да превозваме семейството и приятелите си и да се придвижваме ефективно в...

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

Когато става дума за навигация в колата, мотоциклета или камиона, марката Garmin винаги изпъква със своите иновации и надеждност. Пътните условия...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

1
19 Nov, 17:57ч.
Ако знаех предварително какви неудобства създава този филтър никога не бих си купил дизелов автомобил.
Форд Куга 2017
13 Jan, 14:53ч.
Няма, отделно в оторизирани сервизи извършват почистване срещу двуцифрена сума.
Напиши коментар..
2
рамбо 07 Jan, 13:57ч.
смени ДПФа за 900е в сервиз на некви поляци.в МБ серв ми сервираха цени от порядъка на 2200-2400е.мерц Е КЛАС 220 CDI 2009.намирам се в ДЕ
Напиши коментар..
3
ivo 03 Apr, 23:46ч.
imam golf 4 tdi.sled 120km/h vliza v avarien rejim i zabiva mocuna.geometriqta raboti. vuzmojno li e da e zapu6en katalizatora?
Напиши коментар..
Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: