Справянето с отработените вредни емисии изхвърляни от автомобилите е един от основните фактори при проектирането и експлоатацията на съвременните двигатели. При бензиновите проблема е решен отдавна, катализатори които се използват в тях са ефективни и вече не толкова скъпи, както в началото, но при дизеловите е малко по-сложно. Принципа на работа на автомобилните катализатори е че отработените газове при преминаването през тях при достатъчно висока температура взаимодействат с повърхостния им слой и вредните компоненти ефективно се преобразват в безвредни. Но за дизеловите двигатели оптималната среда за протичане на описания процес се постига малко по-трудно отколкото при бензиновия. Икономията на гориво, която дават дизелите си има цена, за сметка на по-малкия разход в атмосферата се изхвърлят повече вредни емисии, едни от които са саждите казано на разбираем език, именно тези сажди са и в основата на проблема. За решаването му производителите на дизелови двигатели разработват т.нар. „филтър за твърди частици” - DPF (diesel particulate filter) или FAP (filtre à particules). Проблема идва от това, че при работа на двигателя на ниски обороти, без натоварване, отработените газове на входа на филтъра-катализатор са с много по-ниска температура от необходимата за изгарянето на саждите, сътоветно те се натрупват там и това води до редица отрицателни последици както за двигателя така и за околната среда. За почистването на филтъра от натрупаните неизгорели сажди се използват основно два способа. При първия, системата за управление на горивния процес на двигателя не се намесва изобщо – специалистите наричат това пасивна регенерация. Тя протича при температура на газовете постъпващи във филтъра не по-ниска от 350 градуса и контакт с катализатора – платина нанесена върху керамична основа с пореста структура. Порестата структура на керамичнта основа е изградена от много каналчета които имат различна посока на пропускливост и са разположени в шахматна конфигурация, т.е. едните са за входящите газове а другите за изходящите, като двата вида каналчета са свързани помежду си. При преминаването на отработените газове те навлизат първо през входящите канали и при преминаването им в изходящите канали влизат в контакт с платината, която е наслоена по стените и при достатъчно висока температура саждите изгарят. Необходимата температура се поддържа от работата на двигателя обикновено, но това не винаги е възможно, защото при работа на по време на престой, на светофар или в задръстване т.е. без натоварване на двигателя, в цилиндрите постъпва повече въздух у по-малко гориво и температурата не е достатъчно вискока. За ефективната работа на филтъра се изсква поддържане на постоянна скорост от 60 – 80 км. (и по-висока). Както сами разбирате това е непостижимо в условията на градско шофиране, и съответно самоочистването на филтъра не се случва и той постепенно се задръства с неизгорели сажди. Тук вече идват на помощ методите на активната регенерация.
Активната регенерация е процес при който блока за управление на двигателя в автомобила подава малки количества допълително гориво в цилиндрите непосредствено преди отварянето на изпускателния клапан. Това гориво естествено не изгаря и постъпва във филтъра където при контакт с платината започва да гори повишава температурата до необходимата за процеса на изгаряне на саждите и така фактически по команда от блока за управление протича точен и регулиран процеса на самоочистване на филтъра. Как и кога се случва описания процес, решава блока за управление на двигателя на база показания от датчици за налягането преди и след филтъра и още няколко други датчици за следене на температура, състава на горивната смес и др. разположени на точно определни места по двигателя и системата за отвеждане на отработените газове. И така в заключение може да се каже че изправността на всички системи и датчици гарантират подаването на точната информация към блока за управление на двигателя за протичането на ефективен процес на пречистване на отработените газове и при задръстване със сажди така да го наречем на филтъра за твърди частици обикновено светва сигнализация Check Engine на таблото на автомбила. Първото, което може да се направи е да се покара автомобила поне 15 – 20 минути някъде по магистрала извън града на по-висока от 70 – 80 км/ч. скорост за да се задейства режима на самоочистване. Ако няма никакъв ефект, ще се наложи да се отиде до оторизиран сервиз за диагностика и отстраняване на повредата. Има и друг начин за отстраняване на този проблем, премахване на филтъра за твърди частици, но това освен с физическото премахване на филтъра е свързано и с препрограмиране на компютъра на автомбила, което може да доведе до редица други проблеми, освен че автомбила ви вече ще изхвърля и всички гадости, които се съдържат в горивото.