Радарите, антирадарите и радар-детекторите засичат радиовълни. Така те установяват координатите в пространството на различни обекти. Тези уреди са създадени за наше удобство и ни предупреждават, че някой от "органите" се е заинтересувал от нас. Благодарение на тях шофьорите превантивно разбират, че обстановката на пътя е "гарнирана" с полицейски служител или електронно устройство, което да следи за спазването на ограниченията по скоростта. А често бързаме и една глоба съвсем не би ни дошла добре. За да я избегнем на помощ идват антирадарите и радар детекторите. Освен, че вече използването на подобно устройство не се отразява на броя на контролните точки в талона, то ни помага да бъдем и по-стриктни на пътя.
Затова превантивното ползване на антирадари може да избегне доста главоболия.
Какво представляват антирадарите?
Радарите на КАТ генерират сигнал с определена честота, която засича скоростта на колата. И най-простият приемник, който може да засече споменатата честота може да се използва за антирадар и да дава информация, че „органите” в този момент изпитват определен интерес към вас.
Ще изпаднем в излишни радиотехнически подробности, ако започнем да описваме устройството на радарите и съответните детектори. Важното е друго – „джаджата”, която имате в колата си да отделя сигнала на КАТ от останалите устройства по пътя и при това с добра селективност. Дори и личният мобилен телефон може да бъде засечен от недотам правилно настроен антирадар и да бъде отчетен като следящ сигнал.
Има и разлика при шофирането в града и извън него. В градска среда сигналите са доста повече и често детекторът сработва фалшиво. Често по-добрите модели имат два режима на работа – „Град” и „Трасе”.
При избора на антирадар е добре да имате в предвид именно това. Както и фактът, че устройството работи добре само ако е монтирано на определено място в автомобила от специалист. Радарите на КАТ не могат да определят скоростта, ако стоят встрани или колата се движи под ъгъл към тях.
Следователно, вашият антирадар е длъжен да „гледа” или строго напред, или назад. Около него не трябва да има предмети, особено метални, които са непропускливи за радиовълните. Дори метализиран стикер на стъклото пред устройството може да повлияе на неговата чувствителност.
Съобщението, че ви следят идва от антирадара по много начини, най-често със светлинен или звуков сигнал. Има и скъпи модели, които говорят на няколко езика какво точно се случва на пътя.
Цените у нас варират от 100 до над 1000 лв. Водещите марки са Cobra, Whistler, Escort, Snooper. Естествено, всичко е въпрос на личен избор и на финансови възможности. Добре е обаче преди покупка да се посъветвате с продавача или специалист.
И понеже у нас няма лазери, обикновен антирадар е достатъчен. За пътуващите в чужбина работата вече е друга. Затова ще кажем - за засичане на радар позицията на детектора трябва да е максимално високо, а ниско се слага за да се увеличи шанса за засичане на лазери. При тях обаче работата с превенцията е доста несигурна, защото може да са „светнали” возилото отдалеч.
И да не забравим – при шофьорите има понятие "радарен чадър". Това е стил на каране, който не позволява автомобилът да бъде засечен от радар. Използва друг автомобил, движещ се на близка дистанция с превишена скорост. Страничен ефект от ползването на "радарен чадър" обаче е, че при забелязване на контролен "орган" от водача му, последният рязко спира и може да се стигне до сблъсък.