Помпането на гумите с азот - снижава разхода, намалява корозията на джантата и гумата и подобрява управляемостта на автомобила и още няколко такива направо „вълшебни” предимства според някой „видни маркетолози от гумаджийските бизнес среди”. Действително ли помпането на гумите с азот придава някакви допълнителни качества на автомобилната гума или сa поредния трик за лесно изкарване на пари?
Основните физико-химически качества на азота които дават на гумата новите „качества” са следните (според продавачите на азот):
- азота има по-голяма молекула от кислорода - това не дава на азота да се инфилтрира през вентила и гумата, съответно налягането не спада за дълъг период от време;
- азота е по-лек от кислорода - и напомпената с азот гума е по-лека от напомпената с кислород и това дава икономия на гориво, и по-ниски нива на шума;
- азота има почти нулево температурно разширение в сравнение с кислорода - съответно през лятото няма риск от пукане на гума заради високите температури на асфалта и самата гума;
- азота не е агресивен към метала и гумата - съответно ерозията както на металните части така и на самата гума е почти 0 при използването на азот.
Така, ами да започнем с първото твърдение...
Приемаме че помпаме гумите с най-обикновен атмосферен въздух, в състава му влизат 78% (по обем) азот. Според твърдението на продавачите на азот, кислорода след известно време се инфилтрира и налягането спада, ние нямаме избор и допомпваме пак с обикнове въздух, но в гумата вече имаме 84% азот, със следващото допомпване азота вече е 87% и т.н. След още няколко допомпвания ние вече щем не щем се возим на чист азот, и това е благодарение не на продавачите на азот, а на свойството на кислорода да се инфилтрира (както се твърди при рекламата на азота) през гумата и ветила. Така че действителност доплащането за помпане с азот си е чиста загуба на пари. Относно по-леките гуми напомпени с азот, ами да кажем така... според физико-химичните характеристики на азота и кислорода, при едно и също налягане на една автомобилна гума, разликата заради газовете ще е няколко десети от грама, това никой не го оспорва, но едва ли някой може да измери икономията на гориво от тази разлика в тежеста на гумата. Да, икономия на гориво от няколко десетки литра на година ще има ако автомобилите в целия свят цяла година се движат с гуми напомпени с азот, е според предния мит ние и без това всички си караме на чист азот, което значи че и без това я правим тази икономия. А пък за шума... няма как азота да влияе на шарката на протектора или твърдостта на каучука използван за изработката на гума, тъй като това са основните фактори играещи роля за нивата на шума на една гума, пък и за нейната возия.
Да видим следващата теза, за пръскането на гуми от прегряването им през лятото - ами първо да започнем с това, че една изправна автомобилна гума (дебело подчертавам ИЗПРАВНА) може да издържи до около 7 - 9 автомсфери преди да гръмне, при експлотационна норма от малко повече от 2 атмосфери. Така и от тук следва веднага въпроса „С колко градуса трябва да се нагрее дадена гума за вдигне налягането от 2 до 7 - 9 атмосфери?”, няма да навлизам в подробности, всеки от вас е достатъчно интелигентен за да прецени че подобни ситуации са малко възможни при изправни гуми. А твърдението че температурното разширение на азота е потчи нулево в сравнение с кислорода е чистата истина, но като се има предвид че температурно разширение и на двата газа е много ниско, то едва ли присъствието на кислород може да допринесе за покачването на налягането на гумата с няколко атмосфери.
И накрая имайки предвид че една гума обикновено се ползва един или два сезона, то помпането с азот едва ли по някакъв забележим начин би удължило живота на гумата, а за джантите да не говорим... Времето необходимо за образуване на ръждата по металните джанти, заради кислорода, която може да е причина за нарушаването на целостта им е приблизително 70 години. Е, единственото нещо което можем да направим е да предупредим всички притежатели на автомобили с дата на производство преди 1943 г. да бъдат крайно предпазливи и да проверят джантите на колите си заради евентуален риск от корозия заради ползването на най-обикновен атмосферен кислород.
Изводите: всички преимущества на азота са неуспорими тъй като се основават на научни факти, но в действителсност използването на азот за помпането на автомобилни гуми не дава рекламираните ефекти.