Възможен начин за преодоляване на проблемите на електрическите превозни средства е да се използва малък двигател с вътрешно горене и електрически генератор за зареждане на батериите по време на шофиране. Работният обем на ДВГ може да бъде избран от необходимостта да се получи средната мощност, която се изисква от колата, а не от максималната. В този двигател може да се осъществи по-висок коефициент на полезно действие, а вредните емисии сериозно да намалеят. За да се осигури необходимата мощност за ускорение най-често енергия се черпи и от батерията, и от мотора. Това е т.нар. хибриден тип на задвижване.
Автомобил, изпълнен по схемата паралелен хибрид
- ДВГ
- електродвигател №1
- съединител
- електродвигател №2
- автоматична скоростна кутия
Най-общо хибридните автомобили могат да бъдат разделени в 2 класа: на серийни хибрид, в който цялата енергия се превръща в електричество и на паралелен хибрид, в който двигателят е свързан към колелата на автомобила чрез механична или хидравлична предавка, а потокът на електроенергия се редува с механичния.
Хибриден автомобил
- синхронен електродвигател с постоянни магнити
- преобразовател
- йонно-литиев акумулатор
- вариатор CVT
- електродвигател
- съединител
- двигател
Първият тип дава по-голяма вариативност на конструкцията на автомобила и всеки компонент на возилото може да се разполага на произволно избрано място.
От друга страта при паралелния тип може да се използва по-лек и компактен ДВГ. Той и електрическият ще се редуват при задвижването на колата, а енергията ще се съхранява в батерии. Производителят на автомобили Nissan твърди, че хибридното задвижване по тази схема е именно най-удачно и го демонстрира през 1999 г.
Шаси на хибридния автомобил Toyota HV-M4
Естествено, не на последно място тук е и цената. Защото колкото повече двигатели има една кола, толкова и по-скъпа е тя. Наложи се схващането, че оптималният хибрид може да бъде конкурентен само ако компенсира с нисък разход на гориво и ниски вредни емисии. Важно е до каква степен произвежда и съхранява енергията. Така излиза, че задължително в конструкцията трябва да има конвенционален двигател с вътрешно горене.
Подходът е използав от компаниите Toyota и Honda за хибридните модели Prius и Insight. Шасито на Toyota HV-M4 включва адаптирани двигател - бензин с обем 2,4 л, който се намира в предната част на возилото. Другата част от задвижването е зад мотора и върти задните колела. Според компанията Toyota моделът 2003 Prius вече реализира печалба за компанията.
Хибридния автомобил на Honda Insight е кола с двуместно купе. Еднолитровият двигател е съчетан с електромотор-генератор, който се намира между двигателя и петстепенната ръчна скоростна кутия. Но задвижването основно е от ДВГ, което в действителност показва, че Insight е хибриден автомобил, в по-малка степен, отколкото на Toyota Prius.
Citroen и FIAT се „изхитриха” да представят свои вариации на електрически коли с малък двигател и генератори, които заменят батериите. В градско каране при пълен акумулатор се поддържа до 50 км/ч. В момента много автомобилни компании имат свои прототипи на хибридни автомобили.