Системата за следене и предпазване на пешеходци е предназначена за предотвратяване на сблъсък. Системата разпознава хората около колата, автоматично забавя движението й, снижава риска от удар и евентуално силата му ако се стигне до такъв. Ефекта от такъв тип системи според експерти от бранша ще намалят с 20% смъртността при пътно-транспортни произшествия и ще снижат с около 30% тежките наранявания. За първи път такава система е монтирана на някой модели на Volvo през 2010 г. В настоящия момент такива по-популярни са:
- Pedestrian Detection System от Volvo;
- Advanced Pedestrian Detection System на TRW (TRW Automotive, американска компания разработваща различни видове системи за автомобили);
- EyeSight - Subaru.
Системата за следене и предпазване на пешеходци работи на следния принцип:
- откриване на пешеходеца;
- предупреждение при опасност от сблъсък;
- автоматично намаляване на скоростта или спиране.
За реализирането на първата функция на автомобила са монтирани видеокамера и радар (при Subaru камерите са две), те работят ефективно до около 40 м. Ако камерата открие пешеходец и резултата се потвърди от радара, системата започва проследяване на скоростта на движението му, треакторията му и прогнозира вероятността от сблъсък. Резултатите от всички тези действия се извеждат на мултимедиен екран. Системата също реагира и на други транспортни средства. Тук искам да отбележа че системата може да следи няколко обекта едновременно. Ако поведението на пешеходеца се оцени като рисково, т.е. има вероятност от сблъсък с автомобила, се подава звуков сигнал на водача. След звуковия сигнал системата оценява реакцията на водача - изменение в характера на движение на колата - намаляване на скоростта, изменение на направлението). Ако отсъства реакция от страна на шофьора системата автоматично спира автомобила. Описаната система се явява производна на системата за автоматично екстремно спиране.
Този вид системи позволяват да се избегне сблъсък напълно при скорост от 35 км/ч. При по-високи скорости не може напълно да се предотварти ПТП, но поне последствията не са толкова големи благодарение на по-ниската скорост. Според статистическите данни вероятността от летален изход при сблъсък между пешеходец и автомобил са следните: при 65 км/ч. вероятността е 85%, при 50 км/ч. - 45% а при 30 км/ч. - 5%. Риска от тежки травми значително се намалява и от съвместното използване на няколко подобни системи като системата за защита на пешеходци и въздушната възгланица за предпазване на пешеходци. В сложните градски условия Системата за следене и предпазване на пешеходци, вече се е доказала и доразвиването й е факт.
Единствения недостатък е че работи неефективно или напълно не работи в лошо време и нощем. Проследяването на пешеходец през ноща се реализира само от инфрачервените камери в системите за нощно виждане, но засега при тях няма предупредителен сигнал или някакъв вид автоматична реакция.