Около 1 литър гориво на 100 км пробег икономия идва от системата за деактивация на цилиндрите. Тя все по-често намира приложение.
VW гарантира този литър за своите нови мотори, които работят по тази система. Polo и Golf вече я имат в някои модели, а идеята е от поне 3 петилетки.
Още Mercedes-Benz предложи подобна екстра, и то през далечната 1997 г. Тя издържа през времето едва до 2003 г. и спря да се монтира. Годините бяха богати, никой не мислеше за икономия на гориво.
Настъпи обаче кризата и хитрината се завърна при SLK 55 AMG. После и други фирми се сетиха, че петролът е скъп.
Все по-често системата за деактивация на цилиндрите се намесва в автомобилостроенето. Тук му е мястото да обясним какво представлява.
На цилиндрите има монтирани прекъсвачи (актуатори). По електрически път тези превключватели могат да нагласят така гърбиците на разпределителния вал, че клапаните (всмукателни и изпускателни) да се затварят за милисекунди.
Така се прекъсва подаването на гориво на определени цилиндри, обикновено вътрешните. (Външните работят при повишено натоварване.) И се постига споменатата по-горе икономия. Двигателят не трябва да е под 1000 оборота, системата не работи добре при над 4000 оборота. Педалът на газта не бива да е натиснат повече от 1/3. Точно този диапазон обикновено се ползва най-често от шофьорите.
Общо-взето това са изискванията системата за деактивация на цилиндрите да свърши своята работа. Цялата система тежи около 3 кг. По-силното натискане на газта веднага включва наличните цилиндри. Пестенето на гориво е според капацитета на двигателя, но по-новите системи почти сигурно гарантират 1 литър „на стотях”!
Най-проста е работата на системата за деактивация на цилиндрите при „четворките” – външните 2 работят, вътрешните 2 „почиват”.
За V8-двигателите се спират цилиндри с №2, 3, 5 и 8. Клапаните остават затворени от актуаторите.Работят останалите цилиндри, а скоростта е под 130 км/ч при средни обороти.
При всички агрегати е решено как да се деактивират цилиндрите без моторът да тресе.