Термина балансиране е много добре познат на автолюбителите, той се използва за много от детайлите в автомобила, но най-често при монтажа и демонтажа на автомобилното колело. Всеки който поне веднъж е „преобувал” колата си по една или друга причина се е сблъсквал с тази на пръв поглед не толкова сложна и абсолютно рутинна операция, дори много биха казали „Аз мога да го направя по-добре от гумаджията”, в действителност не е точно така. Дисбаланса при автомобилните колела възниква при наличието на несиметрия заради изкривена гума и/или джанта, неправилен монтаж и/или баланс и се съпровожда с допълнителен шум, вибрации, неправилно износване на гумата, по-бързо износване на окачването и кормилната уредба и неефективна работа на системи като ABS и ESP. Усъвършенстването на автомобилите, увеличиването на динамичните им характеристи и постоянното добавяне на нови и нови електронни системи за стабилност и др. под. повишават изискванията към добре балансираните гуми. Някой ще кажат „Че какво толкова пък е важен баланса?”, ами както ще изсяним по-надолу много е важен.
Не искам да съм голословен затова ще дам пример, пък всеки сам да си направи изводите. Съвсем несложна сметка показва че на 14-цолова гума с 20 грама дисбаланс при скорост от 100 км/ч, тежест от 3 кг. бие по колелото 800 пъти в минута. Колелото освен че се износва неправилно, предава ударите на окачването, а ако е управляващо и на кормилната уредба. От друга страна същият този дисбаланс води до това че колелото вече няма нормалното сцепление с пътната настилка а движението му повече прилича на подскачане и има ефекта на лек плъзгане, при нормални пътни условия това почти не се усеща от водача, което е всъщност е най-коварното.
Това не е единствената беда, представете си датчиците на системи като ABS и ESP каква информация изпращат към управляващия блок по време на рязко натисната спирачка или леко занасяне, просто някоя от системите може да се задейства много неправилно и напълно неефективно. Такъв ефект е например „изгубване на спирачките” когато антиблокиращата система се задейства неправилно.
„Подскачането” на колелото също така натоварва и амортисьорите, които се износват много по-бързо.
И това че дисбаланса се чувства от шофьора само при определна скорост не значи че той изчезва някъде през останалото време в това е и целия проблем, негативните ефекти от дисбаланса на гумата си „работят” постоянно без значени че се усещат само при определени условия.
Почти навсякъде у нас балансирането на колелото се прави по централния отвор на джантата с помоща на конусен адаптер, който е универсален и подхожда на множеството различни размери на джантите. Всичко е много просто, няма значение колко са крепежните отверстия на джантата и какво им е разположението. Слагат джаната на балансиращия апарат затягат консуния адаптер (виж на последната снимка), той „убира” луфта и центрова колелото спрямо оста на въртене на апарата, гумата се завърта появяват се едни цифри, които показват стойностите на несиметричност, майстора добавя няколко оловни тежести към джаната и след още едно две завъртания се появяват нули и всичко е наред. Тази система е разработена в далечната 1969 г. от немския инженер Хорст Варкоч (Horst Warkotsch), който е основател на фирмата HAWEKA, която е признат лидер в производството на техника за балансиране на колела за всякакви видове превозни средства. При повторно замерване на вече балансирано колело в много голям процент от случайте (около 70%) се оказва че незнайно откъде се появява дисбаланс, причините могат да са различни, но фактите са си факти.
В наши дни автомобилите са много по-съвършени, сложни и бързи и съответно изискванията за точност са по-големи. Универсалните конусни адаптери вече не са достатъчни за по-прецизно балансиране. Централния отвор на джантата вече изпълнява само спомагателна функция, джантите се захващат посредством болтове или гайки с конусни профили, които центрират гумата спрямо осите.
За решаването на проблема в добре развитите автомобилни пазари и индустрии отдавна се използват фланцеви адаптери с щифтове, които фиксират джантата към апарата за балансиране според крепежните отверстия а не според централния отвор. Разбира се това е малко по-сложно и самите адаптери са по-скъпи, но технологиите се развиват и ние не можем да избягаме от това.
С една дума, ако цените безопасността си, автомобила си и портфейла си, правете баланс в сервизи, които разполагат със съвременни адаптери, а ако Ви задоволява качеството на конусните адаптери и смятате че това което е написано дотук са „измислици с цел да Ви вземат повече пари...” то почти на всеки ъгъл има така да го кажем класическия тип „Гумаджии”.
Шест задължителни условия при баланса на автомобилно колело:
Даже и най-съвременните и високотехнологични апарти за баланс няма да Ви спасят ако не се спазват следните 6 технологични процедури.
- Преди балансирането джантата трябва да е почистена много добре. Всичката мръсотия от улицата наслоила се във вътрешната част на джантата води до допълнителна несиметрия и неправилно балансиране.
- Налягането в гумата трявба да е близко до номиналното.
- Предварителния баланс се прави с конусен адаптер.
- Окончателния баланс се извършва с фланцев адаптер с регулируеми щифтове за крепежните отвори.
- Преди монтажа на джантата е добре да се огледа и почисти добре главината върху която се монтира джаната, и най-малката неравност и замърсяване водят до т.нар. натрупване на дисбаланс.
- Крепежните болтове или гайки не трябва да се затягат „на ръка”, а с пневматичен динамометричен ключ при който се регулира услието според препоръките на производителите, и метода – леко затягаме и спускаме автомобила от крика с цялата му тежест и тогава дозатягме е неправилно и води до дисбаланс и при най-добре балансираната гума.
Ако си намерите сервиз в който използват съвременни адаптери и спазват всички тези дребни на пръв поглед процедури, можете спокойно да му се доверите, дори това да Ви струва малко по-скъпо от кварталната „Гумаджийница”. Вашата безопастност на първо място и икономията от ремонт на окачването, кормилната уредба и неправилно износените гуми са много по-големи в сравнение с няколкото лева в повече за баланс на гумите.