ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Поддръжка и основни проблеми с вариаторните трансмисии

like0 unlike2
29 Mar 2013 Статии
41826
2
Поддръжка и основни проблеми с вариаторните трансмисии

Както споменах в края на статията от 18 март 2013 г. - "Какво е това безстепенна трансмисия, вариатор или CVT?", ще напиша отделен материал за основните моменти при експлоатацията и поддръжката им. Всичките сложности при CVT се обуславят от тежките условията в които работи вариаторната скоростна кутия, предаването на въртящият момент от двигателя към задвижващите колела се осигурява чрез плътния контакт между ремък от метални пластини или метална верига и две двойки метални конусовидни шайби, т.е. от контакта на метал между метал и то не е от типа който е при зъбчатите колела а от ремъчен тип. В тези условия "масления глад" е недопустим, а режима на мазане е по-специален с цел избягване на приплъзването което също е недопустимо. С една дума много и специални задължителни условия, без които вариатора няма да работи или много бързо ще се износи и повреди.

Работата на вариатора се определя от електронен блок за управление, свързан чрез контролер с двигателя и следящ за процесите в него - обороти, въртящ момент и т.н. В електронния блок има вградена система за самодиагностика. При неизправност тя подава сигнал към таблото с контролните уред на водача и/или привежда трансмисията в авариен режим на работа.

Даже 10 - 15 години след масовото въвеждане на вариаторните трансмисии все още си остават проблемите с ограниченият им срок на използване и по-скъпото и специално обслужване. Ремонтирането на такава трансмисия я почти невъзможно, или по-точно много малко сервизи и даже официални представители ще се наемат да извършат подобен ремонт, по-скоро ще се наложи покупка на нова скоростна кутия. Технологичния живот на вариатора или по-точно на ремъка или веригата е между 150 и 200 хил. километра, в зависимост от производителя, на всеки 50 - 70 хил. километра трябва да се прави подмяна на масло, което пък от своя страна е специално и струва около два-пъти повече от нормалното масло за автоматична скоростна кутия. За условията на България - многото дупки по пътищата, нередовното снегопочистване и високата замърсеност, моя личен съвет е това да се прави по-често. Филтъра за маслото е предвиден за целия период на експлоатация на трансмисията, но при евентуален ремонт е добре да се смени с нов. Някой "майстори" предлагат за значително по-малка сума да отворят и промият филтъра, но не се връзвайте на това. Промивката не е проблем това може да го направи всеки, но след това е трудно в незаводски условия да се постигне необходимата херметичност, откъдето пък по време на експлоатация налягането на маслото в системата е недостатъчна, а последствията са плачевни.

Как се проверява маслото на вариатор?

Щеката се намира под капака на двигателния отсек и е оцветена ярко с надпис CVT. Проверката на маслото се прави на хоризонтална площадка при неработещ и работещ двигател. Скоростния лост трябва да е в положение P или N в зависимост от марката на автомобила. Ако нямате книжка с упътване, обикновено до щеката има такова, или пък се свържете за информация с официален представител на марката. Ако ще доливате масло задължително се убедете че маслото е с маркировка CVT или ATF- CVT, ако има надпис само ATF (масло за автоматични скоростни кутии) забравете въобще - двете масла са несъвместими. Освен това има и различни видове CVT масла, които също не трябва да смесвате. За да се изключат грешки различните видове се оцветяват в различни цветове. Например за вариаторите на Nissan маслото с маркировка NS1 е розово, а NS2 - жълто. Така че за да се избегнат грешки най-добре си купувайте масла от официалните представители на марката и точно определяйте модела на трансмисията.

За да се избегнат евентуални проблеми сами проверявайте от време на време нивото на маслото, и ако забележите случайно че нивото на маслото не се променя при работещ и неработещ двигател то значи имате проблеми с маслената помпа и веднага се обърнете към компетентен сервиз.

До тук разбрахме какво трябва да правим за да работи нашия вариатор дълго и безаварийно, сега ще изясним и какво не трябва да се прави.

Няколко бързи способа да "убиеш" вариатор:

  • дългото боксуване - вариаторите не понасят дълго и високо натоварване, при боксуване в кал, пясък или сняг;
  • нервното превключване на скоростния лост от D на R и обратно;
  • дългото и нервно "спортно" шофиране на висока скорост;
  • буксирането на автомобила с неработещ двигател или неизправна трансмисия;
  • вариаторите много трудно преживяват "масления глад";
  • използването на друга марка масло освен препоръчаното от производителя.

Боксуването, без значение върху какво и къде, е силно противопоказно за CVT - трансмисиите. Например сериозните наклони, или пръхкавия пясък под гумите просто не са по силите на Nissan Murano, ако динамиката на автомобила се е влошила, обикновено затова не е виновен двигателя а в повечето случай е вариатора.

Опита показва също така че вариаторите не обичат дългият и нервен спортен маниер на шофиране. Заради високите натоварвания бързо се износват лагерите на валовете, и това може да ви подскаже постепенно увеличаващия се шум откъм трансмисията.

Първото нещо което всеки притежател на автомобил с вариатор може да направи за безпроблемната работа на този тип скоростна кутия е да се грижи за навременната смяна на маслото.

Буксиране на автомобил с вариатор без работещ двигател е силно непрепоръчително поради това че не работи маслената помпа и съответно мазането на трансмисията, а "масления глад" е недопустим. В случая икономията която ще реализирате от "пътната помощ" ще е несравнимо малка с цената на нова скоростна кутия.

За вариатора също така са вредни и дупките по пътищата, тъй като при преминаване през тях колелото с по-ниско съпротивление се ускорява рязко и това води до излишно натоварване на трансмисията след връщането на колелото върху асфалта.

"Прецакването" на вариаторния ремък (а и на вашия портфейл съответно) може да бъде постигнато без специални усилия и на малка скорост. Например ако при паркиране на заден ход случайно се ударят гумите във висок бордюр, тогава ремъка получава силен импулс в обратното направление и съответно се поврежда.

Ремъкът може да се повреди и даже скъса, ако по време на бързо движение откаже датчика за скоростта. Блока за управление престава да получава сигнал от него и бързо привежда конусните шайби в средно - аварийно положение. А това означава интензивно спирачно усилие от страна на скоростната кутия към двигателя и което много често води до силно износване на ремъка и контактната повърхност на конусовидните шайби. А тъй като датчика за скоростта е част която не рядко се поврежда е добре ако купувате автомобил втора ръка на повечко години да го смените, защото един датчик струва с много пъти по-малко отколкото цяла скоростна кутия в най-лошия случай.

Проблеми с със стъпковия електродвигател управляващ разстоянието между конусовидните шайби също може да доведе до печални резултати: например движение на постоянна скорост. Това често се наблюдава в ранните модели на вариаторни трансмисии в моделите на Nissan, и по-точно заради проблеми с намотките, в последствие проблема е решен.

За неизправен датчик или възел в трансмисията ще ви подскаже системата за самодиагностика. При повреда на който и да е от тях тази система привежда вариатора в авариен режим до отстраняването на проблема.

Ако купувате кола втора употреба с вариатор - най-малкото което можете да направите е да изпробвате колата на нормален път и при бавно постепенно ускоряване на автомобила ако се усещат леки придърпвания значи има износени участъци на конусовидните шайби, това не се усеща при по-спортен маниер на шофиране. Това е един от начините да тествате вариатора, ако купувате автомобил втора ръка. Най-голямо разпространение на вариаторни трансмисии има в Япония, така че предвид кратката им дълговечност (150 - 200 хил. км.) имайте едно на наум, ако купувате не толкова нова японска кола с вариатор. Да не стане така че колата си е "супер", само че се налага подмяна на вариаторния ремък и понеже това го правят много малко сервизи (да не кажа почти не го правят) ще се "изръсите" за нова скоростна кутия, която може да струва колкото самата кола.

Махнете катализатора след като вече се е задръстил Колата се тресе – баланс на гуми или реглаж на окачването?

Подобни

Защо да използваме професионални ръчни инструменти?

Защо да използваме професионални ръчни инструменти?

Изборът на професионални ръчни инструменти ще окаже решаващо въздействие за успеха на всеки проект, независимо дали сте любител, или опитен...

Защо да сключим каско на колата?

Защо да сключим каско на колата?

Автомобилът е ценно имущество, което ни дава свободата да пътуваме, да превозваме семейството и приятелите си и да се придвижваме ефективно в...

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

Когато става дума за навигация в колата, мотоциклета или камиона, марката Garmin винаги изпъква със своите иновации и надеждност. Пътните условия...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

1
jim 23 Sep, 13:39ч.
не съм чувал кутия на тойота приус или лексъс хибрид да дефектира,има такиша по на 1мил. км.
jim
20 Oct, 14:52ч.
всъщност хибридите на тойота лексъс имат планетно cvt без ремък или верига,затова са вечни!
Напиши коментар..
Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: