Настъпва зима и вероятността докато сме зад волана да се подхлъзнем с колата съществува постоянно. Опитни шофьори имат решение на този проблем.
Те могат да дадат и доста ценни съвети при снежно време. Естествено, преди да тръгнете на път първо подгответе автомобила за съответните условия!
Най-често колата се подхлъзва след някакво рязко движение. Обикновено резкият опит да се завие води и до липса на сцепление на гумите с пътя. Същото важи и ако се опитаме да увеличим скоростта рязко или пък да спрем. Затова и основното е при зима да не се правят чудеса при шофиране, а де се поддържа нормална скорост и маниер на маневриране. Няма „имунитет” за проблем на леда и в снега.
Специфично при подхлъзването е и недозавиването. Това е опасна ситуация, при която дори да сте завъртяли волана почти максимално в някоя от 2-те посоки, движението си продължава по права линия и не влизате в завоя. Така има опасност да излетите от пътя. Паниката е гибелна и в тази ситуация първо трябва да отнемете газта, но да не се опитвате да завиете още повече. Има шанс ако получите сцепление отново просто да влезете в много по-остър завой. Постепенното намаляване на скоростта и меки движения с волана са необходими, не резки движения.
Друг тревожен елемент в зимното шофиране е свръхзавиването. Стига се до един опасен момент – задницата на автомобила прави опити да надмине предницата. Обикновено възниква при МПС със задно предаване. Както и при подхлъзването е добре да не се дава рязко газ, а да се шофира при отпускане на всички педали и преминаване на неутрална предавка. Опасността да завиете рязко в неустановена посока съществува и тук, просто не разчитайте на прав път проблемът да се реши сам.
Всичко се разминава сравнително добре при ниски скорости. Тогава при липса на сцепление с пътя само няколко секунди е проблематичното време, в което ще усетите, че нещо не е наред. Ако обаче сте форсирали всичко може да продължи доста повече, което повишава опасността да стане грешка.
В сняг най-добре се чувстват колите, които са 4х4. Дори и те обаче не са „имунизирани” от неприятни сцени в преспите. Физичните закони важат за всички автомобили и ако се предоверим на подобни МПС може да стане опасно, защото поддадат ли и 4-те колела, често се паникьосват и най-добрите шофьори.
След това предупреждение е добре да не забравяме за спазването на дистанция. В снега е добре разстоянието между двете брони да е по-голямо, отколкото в по-топло време. Защото при скорост 50 км/чоптималната дистанция е поне дузина дължини на колата. А на всеки 15 км/ч повечетрябва да добавяме и още 4 дължини.
Спирачките не се използват рязко и безотговорно. При подхлъзване няма как да се спре веднага и както е написано по-горе, само ще стане по-опасно. Затова действайте по познатата процедура, отнемете газта. При положение, че разполагате с ABS, веднага ще усетите, как системата реагира. „Ритането” на педала не е сигнал за нещо нередно, трябва да държите крака си стабилно.
Дори с хубава кола в снежно време високата скорост е рискована. Независимо, че „пъртината” отпред изглежда примамливо. При тези условия дори най-хубавият асфалт е като ледена пързалка, а спирачният път рипа между 4 и 10 пъти повече.
И при всички случаи разумното поведение на пътя през идващата зима може да Ви помогне да предпазите и себе си, а и другите участници в движението!