Стандартите за емисиите на въглероден диоксид: Реалистична ли е целта от 95 гр. CO2 на км за 2020 г.?
Цели за автопарка
Амбициозните цели за намаляването на емисиите на CO2 са неосъществими без дизеловите автомобили. С минимални допълнителни разходи дизеловите двигатели ще допринесат значително за достигане на тези стойности.
Субкомпактен клас
В момента най-ефективните дизелови автомобили от този клас отделят около 80 гр. CO2 на км. Съществува потенциал за икономия на още 6 – 9%. В бъдеще редица модификации по автомобилите биха позволили емисиите на CO2 при субкомпактния клас да слязат дори под 70 гр/км.
Компактен клас
Най-ефективните дизелови двигатели в този клас в момента емитират 103 гр. CO2 на км. Оптимизацията на конвенционалния дизелов двигател ще доведе до 15% намаление на тези стойности, с което емисиите ще спаднат под 90 гр/км.
Лимузини/SUV
И тук, както при компактния клас, е възможно подобрение с 9 до 14% чрез оптимизация.
Околна среда: Колко чиста е дизеловата технология?
CO2
Дизеловите автомобили отделят до 25 % по-малко CO2 от бензиновите такива със сходни характеристики.
Емисии на частици (1)
От въвеждането на първите законови разпоредби за емисиите през 1990 г. количеството изхвърлени частици е намалено с 98%. Модерните дизелови двигатели практически не отделят емисии на частици.
Емисии на частици (2)
Ефективността на съвременните филтри за частици е над 95%.
Емисии на частици (3)
Ако оставите един дизелов двигател да работи на празен ход в продължение на 100 минути в някое празно хале, емисиите на частици, отделени за това време, ще съответстват на замърсяването от една изпушена цигара (измерването се отнася за площта на цялото хале).
NOx (1)
От въвеждането на първия стандарт за частиците през 1990 г., емисиите на азотни оксиди намаляха с 98%.
NOx (2)
Чрез комбинацията от допълнителни системи като Bosch Denoxtronic с SCR катализатор емисиите на азотен оксид от дизеловите двигатели могат да бъдат редуцирани още повече.
Разход на гориво: Кога си струва да си купиш дизелов автомобил?
Среден разход
В тест, сравняващ около 400 двойки автомобили, немският клуб на автомобилистите ADAC стигна до следния извод – колкото по-голям е пробегът, толкова икономически по-оправдана е покупката на дизелов автомобил. При пробег над 10 000 км годишно си струва при 50% от моделите.
Основно правило
Колкото по-малък е автомобилът и по-ограничен пробегът, толкова по-правилен избор е бензинът.
Атрактивността: Защо да караме дизелов автомобил?
Пробег с едно зареждане: Един дизелов автомобил може да измине в Европа средно 1 020 км с едно зареждане и стига с 40% по-далеч от бензиновия си събрат. Моделът с най-голям пробег с едно пълнене на резервоара е Peugeot 508 дизел, 115 к.с. – той изминава 1 800 км с едно зареждане. Водачът може да зареди в Хамбург и да стигне до Москва без да спира.
Разход на гориво
Дизеловият мотор е с 30% по-ефективен по отношение разхода на гориво от бензиновия.
Мощност (1)
Въртящият момент на дизеловите двигатели е с 50% по- висок от този на бензиновите, достигащ максимума си при 7 000 об/мин. Един лек автомобил с дизелов двигател постига същата мощност при 4 500 об/мин.
Бум на дизела при регистрираните нови автомобили
Германия
През 1980 г. едва всеки десети нов автомобил беше с дизелов двигател. През 2012 г. половината от новите регистрации са на дизелови автомобили.
SUV и дизелът
Особено в стремително нарастващия SUV сегмент купувачите почти изключително посягат към дизела. През 2011 г. пазарният дял на дизеловите двигатели в сегмента лимузини/SUV надхвърли 80%.
Великобритания:
И тук делът на дизеловите нови автомобили е 50%, макар че от години в британските бензиностанции дизеловото гориво е много по-скъпо от бензиновото.
Япония
През 2009 г. Mercedes E-класа беше единственият дизелов седан на пазара. Днес са повече от дузина.
Историята на Bosch и дизела
- 1922 г. – Бош официално започва да развива дизеловото впръскване;
- 1927 г. – Произведени са първите впръскващи помпи и дюзи Bosch;
- 1936 г. – Доставена е първата система Bosch за дизелово впръскване за леки автомобили;
- 1997 г. – Бош пуска в серийно производство системата Common Rail за леки автомобили, а през 1999 г. Common Rail стартира и в товарните автомобили;
- 2008 г. – Въведена е Bosch Denoxtronic системата за третиране на отходните газове в дизеловите леки автомобили.