ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Колко често и защо трябва да се сменят амортисьорите?

like0 unlike0
Владислав Георгиев 24 Jan 2014 Статии
17068
2
Колко често и защо трябва да се сменят амортисьорите?

Според направени замервания за 1 километър пробег амортисьора сработва около 5000 – 7000 пъти, това умножено по показанията на километража на автомобила Ви, дава много ясна представа за какво натоварване става въпрос. В какво точно се състои работата на амортисьора? Ами много просто, той забавя или по-точно погася амплитудата и честотата на вертикалните колебания на автомобила породени от пружините на окачването и поддържа максимално добро сцепление на гумата с настилката. От друга страна триенето в амортисьора по време на работа, качеството на пътната настилка и дори маниера ни на шофиране определят амортисьора повече като консуматив отколкото като дълготраен елемент от превозното средство (колкото и да не  ни се иска).

Амортисьорите не подлежат на ремонт а на замяна с нови. Самата процедура не е толкова проста като смяната на гума и се извършва в сервиз. Всичко това съответно струва не малко пари, и въпроса е „Струва ли си да се охарча след като колата така и така си върви със старите амортисьори и даже вози по-меко?”.

Според практиката не само у нас но и в къде къде по-развитите по отношение на автомобилна и сервизна култура страни в Европа, голяма част от автомобилите си се движат с частично или напълно износени амортисьори. Това е разбираемо от гледна точка на това че докато без спирачки никой няма да тръгне с колата си, то с разбити амортисьори можеш да си караш колкото и където искаш. 

До какво може да доведе това? Според тестове с износени амортисьори при скорост от 80 км/ч спирачния път се увеличава средно с около 2,6 м., при автомобили без ABS/ESP, а при наличието им разликта може да достигне до 5,8 м. А ако пътят е мокър авквапланинг може да се появи още при 109 км/ч., а с изправни амортисьори едва при 125 км/ч. Този ефект се получава поради факта че колелото без сцепление с настилката става неуправляемо. А при износен амортисьор колелото по-често и за по-дълго време е без сцепление, поради това че при среща с някакъв вид препядствие гумата отскача от настилката и под действието на пружината се връща и пак отскача от настилката, и липсата на работещ амортисьор който да погаси тези вертикални колебания оставят гумата по-дълго време без сцепеление.

Резултатите от това са по-голям спирачен път (особено на натоварен автомобил или при наличието на някакво ремарке), намалена устойчивостта на автомобила в завои, по-бързо износване на осталите части на окачването, неправилното износване на гумите, намаляване на управляемостта. Амортисьорите на средностатистически автомобил имат пробег от около 60 -75 хил. километра, но това е много условно защото живота им зависи основно от качеството на настилката. Примерно аморстисьори на автомобил който се движи основно по магистрала ще имат по-голям пробег отколкото амортисьори на същата марка и модел кола, но използвана на второстепенни междуселски пътища.

Износването на амортисьорите става постепенно и почти незабележимо (а не както да ти изгори лампата на фара) и шофьора привиква към поведение на колата и това е един от основните фактори „против” смяната на амортисьорите.

Няколко правила при смяна на амортисьори:

Не сеняйте само един амортисьор на ос – ако например от строя е излязъл преден десен амортисьор, то не сменяйте само него защото работните характеристики на новия и стария амортисьор са много различни, което ще окаже голямо влияние на управляемостта на автомобила

Преди смяна на предни амортисьори е добре да направите диагностика на останалите части на окачването и да замените износените части.

Преди смяната новите амортисьора задължително трябва да се поставят в работно положение, заради съхранение и транспортиране в хоризонтално положение има кратка процедура за въвеждането им в работно състояние:

  • обърнете амортисьора с горната част надолу и задръжте 2-3 сек.;
  • в това положение приберете амортисьора максимално и задръжте 2-3 сек.;
  • в прибрано положение обърнете амртисьора с горната част нагоре и задръжте 2-3 сек.;
  • отпуснете амортисьора и го изчакайте да се „разтегне” или му помогнете бавно и изчакайте 5 сек.;
  • повторете процедурата 4 – 5 пъти;
  • след завършването на процедурата оставете амортисьора във вертикално положение до монтирането му на автомобила.

След смяна на предни амортисьори винаги правете диагностика и реглаж на предното окачване.

Кога и какви добавки да ползваме за дизелов двигател? Как да помогнем на колата в студа

Подобни

Осчетоводяване при закупуване на лек автомобил и разходите по него

Осчетоводяване при закупуване на лек автомобил и разходите по него

При придобиване на лек автомобил се разглеждат абсолютно всички детайли по осчетоводяването му. От особена важност е предварителната подготовка,...

Пътна помощ и репатрак по време на коледните празници

Пътна помощ и репатрак по време на коледните празници

Наближават коледните празници. Децата ще излязат в зимна ваканция и цялото семейство ще има време и възможност да попътува малко – на...

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Клиренсът е действителното разстояние от долната страна на колата до повърхността на пътя. Защо този параметър е важен, ще обясним в статията.

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

1
Хубава статия, когато дойде време за смяна можете да потърсите цени за вашия автомобил на https://www.autopower.bg/amortisiori.html
Bilstein
15 Feb, 09:29ч.
При вас всичко е с голяма НАДЦЕНКА.Купуваш 2 амортисьора и ...плащаш за 3!Не мерси!
Напиши коментар..
Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: