Според направени замервания за 1 километър пробег амортисьора сработва около 5000 – 7000 пъти, това умножено по показанията на километража на автомобила Ви, дава много ясна представа за какво натоварване става въпрос. В какво точно се състои работата на амортисьора? Ами много просто, той забавя или по-точно погася амплитудата и честотата на вертикалните колебания на автомобила породени от пружините на окачването и поддържа максимално добро сцепление на гумата с настилката. От друга страна триенето в амортисьора по време на работа, качеството на пътната настилка и дори маниера ни на шофиране определят амортисьора повече като консуматив отколкото като дълготраен елемент от превозното средство (колкото и да не ни се иска).
Амортисьорите не подлежат на ремонт а на замяна с нови. Самата процедура не е толкова проста като смяната на гума и се извършва в сервиз. Всичко това съответно струва не малко пари, и въпроса е „Струва ли си да се охарча след като колата така и така си върви със старите амортисьори и даже вози по-меко?”.
Според практиката не само у нас но и в къде къде по-развитите по отношение на автомобилна и сервизна култура страни в Европа, голяма част от автомобилите си се движат с частично или напълно износени амортисьори. Това е разбираемо от гледна точка на това че докато без спирачки никой няма да тръгне с колата си, то с разбити амортисьори можеш да си караш колкото и където искаш.
До какво може да доведе това? Според тестове с износени амортисьори при скорост от 80 км/ч спирачния път се увеличава средно с около 2,6 м., при автомобили без ABS/ESP, а при наличието им разликта може да достигне до 5,8 м. А ако пътят е мокър авквапланинг може да се появи още при 109 км/ч., а с изправни амортисьори едва при 125 км/ч. Този ефект се получава поради факта че колелото без сцепление с настилката става неуправляемо. А при износен амортисьор колелото по-често и за по-дълго време е без сцепление, поради това че при среща с някакъв вид препядствие гумата отскача от настилката и под действието на пружината се връща и пак отскача от настилката, и липсата на работещ амортисьор който да погаси тези вертикални колебания оставят гумата по-дълго време без сцепеление.
Резултатите от това са по-голям спирачен път (особено на натоварен автомобил или при наличието на някакво ремарке), намалена устойчивостта на автомобила в завои, по-бързо износване на осталите части на окачването, неправилното износване на гумите, намаляване на управляемостта. Амортисьорите на средностатистически автомобил имат пробег от около 60 -75 хил. километра, но това е много условно защото живота им зависи основно от качеството на настилката. Примерно аморстисьори на автомобил който се движи основно по магистрала ще имат по-голям пробег отколкото амортисьори на същата марка и модел кола, но използвана на второстепенни междуселски пътища.
Износването на амортисьорите става постепенно и почти незабележимо (а не както да ти изгори лампата на фара) и шофьора привиква към поведение на колата и това е един от основните фактори „против” смяната на амортисьорите.
Няколко правила при смяна на амортисьори:
Не сеняйте само един амортисьор на ос – ако например от строя е излязъл преден десен амортисьор, то не сменяйте само него защото работните характеристики на новия и стария амортисьор са много различни, което ще окаже голямо влияние на управляемостта на автомобила
Преди смяна на предни амортисьори е добре да направите диагностика на останалите части на окачването и да замените износените части.
Преди смяната новите амортисьора задължително трябва да се поставят в работно положение, заради съхранение и транспортиране в хоризонтално положение има кратка процедура за въвеждането им в работно състояние:
- обърнете амортисьора с горната част надолу и задръжте 2-3 сек.;
- в това положение приберете амортисьора максимално и задръжте 2-3 сек.;
- в прибрано положение обърнете амртисьора с горната част нагоре и задръжте 2-3 сек.;
- отпуснете амортисьора и го изчакайте да се „разтегне” или му помогнете бавно и изчакайте 5 сек.;
- повторете процедурата 4 – 5 пъти;
- след завършването на процедурата оставете амортисьора във вертикално положение до монтирането му на автомобила.
След смяна на предни амортисьори винаги правете диагностика и реглаж на предното окачване.