Зимата пак ни „изненада”! Но има проблеми, с които Голям Сечко ни засипа в минусовите температури.
Има „цяр” и за тях. Тези дни на мнозина возилата са били като от ледена приказка. И логично вратите на колите не се отварят. Но пък спреят WD-40(примерно) е идеален за ключалките. Предпазва ги против замръзване. За вратите е добре да се действа навреме. Почистете ги от мръсотия и третирайте със силиконов спрей, или дори обикновен течен глицерин или парафин. Така няма да се чудите как да влезете в купето.
Обаче тези хитрости често се забравят и обикновено централното заключване е блокирало, а патроните за ръчно отключване – замръзнали. Не се правете на джедаи, а третирайте тези възлови места със спрей, който включва етанол или етиленгликол. Обикновен денатуриран спирт, че и силна домашна ракия също върши работа. Просто се слагат в спринцовка и се пръска. Всякакви подгрявания със запалка водят до възможни аварии.
След като ледът е поотпуснал внимателно отворете вратата. Не я дърпайте рязко за ръчката, а хванете горния ъгъл. До половин минута портата зейва. Не е необходимо да влезете откъм шофьорското място. Просто трябва да намерите път към купето, за да запалите двигателя.
В такива ситуации и предното стъкло е порядъчно замръзнало. Не пипайте чистачките! Най-много да ги повредите. Проблемът се оправя с топъл въздух откъм двигателя. Или отново със спирт или някаква течност против лед. Такива има достатъчно.
Бензиновите двигатели имат система за впръскване на горивото и обикновено зимно време палят лесно и без затруднения, за разлика от карбураторните. Няма да изпадаме в подробности защо. Но ако имате мотор от втория вид размразете го с гореща вода, сипана на колектора под карбуратора. Там се загрява горивно-въздушната смеси шансът за успех е много добър. Само внимавайте да не предизвикате „късо”.
Иначе има спрейове за студен старт Starting Fluid, Motor Start, Blitz Start и пр., които са приложими при всякаква температура. Добавете аерозола във въздушния филтър и запалете. Етерът в тях гарантира старт на двигателя почти веднага, но само при изправна запалителна система и „читав” акумулатор.
Последният периодично трябва да се проверява дали не създава проблеми. За дизеловите коли е важно подгряващи свещи да са изрядни. Иначе и само 1 да бъде повредена, нямате шанс за запалване. Същото важи и за свещите при бензиновите автомобили, които е добре да се следят както и всичко останало в колата.
Ако акумулаторът не е първа младост, изключете всякакви консуматори. И опитайте да подкарате возилото. Естествено, най-добре е да не чакате залез слънце и всичко да замръзне. Използвайте светлото да свалите акумулатора, да го приберете на топло, а сутринта отново да го монтирате.
Така или иначе – запалили сте мотора. Не тръгвайте веднага, изчакайте колата да поработи на място – така се покачват течностите в отделните системи – масло, охлаждаща, спирачна и пр.
Зимно време ограничете ползването на ръчната спирачка до няколко минути. Особено при спрян двигател. Иначе жилото й често замръзва и ще трябва да правите чудеса, за да успеете да го освободите.
Е, това е.
Дано сме помогнали поне малко в тези студени дни.
И ако нещо Ви смущава, винаги търсете специалист!