От физична гледна точка климатикът и климатроникът имат еднакви принципи на действие. Но нека не се заблуждаваме – по функциите си това са 2 сравнително различни уреда, които правят пребиваването в колата по-приятно.
Технически управлението на вентилатора и “студено или топло” е поставено на различни основи. Климатикът “чака” да вземете решение, докато климатроникът автоматично си наглася температурата.
Визуално също има разлики. Пултът за управление на климатроника е електронен и чрез него се въвежда необходимата температура (обикновено в градуси Целзий). Климатикът е доста по-примитивен – механична конзола, която може да се завърти наляво или надясно определя дали ще е студено или топло.
Климатроникът щади здравето, защото не позволява температурни колебания в купето. Или поне те са минимални. За климатика шофьорът отговаря и често просто забравя за го пренагласи.
Очевидно е защо става така. Електрониката нон-стоп следи каква е външната температура и каква е тази в автомобила. Когато се зададе някаква температура климатроникът сам решава (водейки се от датчиците) колко да охлади или загрее въздухът, който постъпва в купето. Същото важи и за скоростта на потока, която се определя от оборотите на вентилатора. Те също са под електронен контрол.
Климатикът няма такива екстри и непрекъснато се нуждае от човешка намеса. Трябва да се следи и температурата, и оборотите на вентилатора. Обикновено се стига до сериозни разлики на атмосферата “вътре” и “вън”, което пък отваря портите на простудните заболявания.
Нормално е да се твърди, че климатроникът е еволюция на климатика. Последният е създаден по-рано, но пък усъвършенстването му води до първия автоматичен модел, който с потенциометър може да си мени температурата. Климатроникът е последен писък на модата. Няма механика, всичко е електронно. На дигитален дисплей се задава необходимата температура. Първи е 2-зоновият климатроник, после идва и 4-зоновият. Споменатите “зони” са в купето, където има и датчици. Там се поддържат и необходимите температури. Може на седалката на шофьора да е 24 градуса, а на задната – 21. Или “шахматно” – 20 – 21 – 22 – 23. Както сами решите.
Никой не се е родил научен да управлява климатроник. Има упътвания за всяка марка и модел. Трудно ще се объркате, защото нещата над 90% съвпадат независимо от автомобила, който карате.
А като прегледаме горенаписаното става ясно, че климатроникът е за предпочитане. Макар и по-сложен и скъп, той спестява нерви, а и щади здравето.