ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Що е то газов дизел и възможно ли е въобще дизел на газ?

like0 unlike3
19 Jun 2013 Статии
25641
0
Що е то газов дизел и възможно ли е въобще дизел на газ?

По-незапознатите ще кажат "защо пък не", "Какво толкова, щом безиновите коли могат на газ, защо и дизеловите да не могат?". По-начетените пък веднага ще се замислят "Аджеба, как така дизел на газ?". В тази статия ще се опитам принципно да обясня какво всъщност е това "газов дизел" или "дизел на газ".

Преоборудването на газ (принципно е без значение метан или пропан-бутан) технологично е възможно не само за бензиновите двигатели а и за дизеловите двигатели както за леки автомбили така и за камиони и автобуси. Поради разликата в горивния процес между бензиновите и дизеловите двигатели, съответно и технологията на доработка е различна. При дизеловите двигатели тази технология може да се раздели на два вида, пълно и частично преоборудване. Първият вид е трудно ако не и практически невъзможно, приложим от технологична гледна точка и икономически неоправдан, но ще го разгледаме накратко. Вторият е метод на непълно преоборудване е по-оправдан както от технологична така и от икономическа гледна точка.

Пълно преоборудване на дизелов двигател на газ.

В чистия си вид дизеловия двигател без значително технологично преоборудване не може да работи само на газ както например бензиновия двигател. Това се обуславя от особеносттите на запалването в дизеловия двигател. По-точно не може да се постигне самозапалване на газта под въздействие на повишаване на налягането, както принципно работи дизеловия двигател (газтта се самозапалва при 700 градуса по целзий а дизела при 320-380). Просто казано ако изпробвате да запалите смес от газ и въздух в работните цилиндри на дизелов двигател единствено под въздействието на високо налягане, няма да успеете. Това може да се постигне само с помоща на запалителни свещи от типа на тези в бензиновия двигател. Така че за да заработи дизелов двигател само на газ трябва доста голямо технологично преоборудване, което включва - цялостно демонтиране на дизеловата горивна система, монтиране на запалителна система като в бензиновите двигатели включително и запалителни свещи на цилиндрите и монтиране на резервоари за газтта под налягане. Освен това тук трябва да се отчете и това че работното налягане в цилиндрите на дизеловия двигател е твърде високо за газтта, и то трябва да се свали до оптималните 12-14 атмосфери, както е при бензиновите двигатели. Това се постига чрез разширяване на горивната камера, например. И в крайна сметка след всички тези преоборудвания това вече не може да се нарече дизелов двигател а си е чист "газов" двигател с вътрешно горене. Единствената полза, която може да получим от всичко това е че този двигател ще е с повишен ресурс, т.е. по-високата устойчивост на материалите от които е изработен дизеловия двигател обуславят по-дългия срок на използване в сравнение с аналогичния бензинов двигател. Освен това този двигател ще може да работи единствено и само на газ, пък това си е риск, защото неможе да прибягаш с тубата за литър-два до близката газостанция, ако се наложи. И без широки инженерни познания в областта на двигателите с вътрешно горене може да се обобощи, че няма никакъв логичен смисъл да се преоборудва дизелов двигател на газ на 100%, но това не значи че е невъзможно.

Частично преоборудване на дизелов двигател на газ.

Този метод е доста по-прост като вариант, но все още не е толкова разпространен у нас. Просто казано говорим за приспособяване на дизеловия двигател да работи на смес от дизел и газ. Горивната смес е 60 - 80% газ и 40 - 20% . Това е оптималното съотношение между дизел и газ което ще гарантира стабилната работа на двигателя. Преимуществата освен икономията (в ракмите до 30-40 %) при използването на горивна смес от дизел и газ са че, двигателя започва да работи "по-меко", напълно изчезва характерния за дизелите черен дим и се увеличава ресурса на двигателя поради намаляването на твърдите отложения.

За преоборудването не се изисква кой знае какви големи технически изменения както при първия метод. Основното тук е монтаж на допълнителна газова уредба и бутилки и приспособяване на горивната помпа за високо налягане да подава стабилно необходимото количество дизелово гориво във всички режими на работа. Такава доработка може да се направи практически на всеки дизелов двигател.

Изгодно ли е да имаш дизелов автомобил на газ?

Основния фактор влияещ на това да се монтира ли такава система или не на даден автомобил или камион разбира се е икономическата обоснованост, евентуалната екологична полза не се явява определящ фактор освен ако не бъдат наложени някакъв вид административни изисквания или норми. По данни от по-развитите в това отношение държави, за да има някаква икономическа изгода първо и основно условие е цената на стандартните марки бензин от типа 95 да е минимум два пъти по-висока от тази на газта. Друг ограничителен фактор е обема на двигателя, цената на самата система и цената на монтажа й, е особено важно при съвременните изкючително икономични дизелови автомобили. Просто реалната икономията в абсолютни цифри която се реализира при такъв вид горивна система е много малка и дълго време ще се изплаща такъв вид инвестиция. Просто казано монтажа на допълнителната газова уредба ще се изплаща около 6-8 години при 15000 км. пробег на година, ако не и повече. От тази гледна точка, колкото по-голям е двигателя и годишния му пробег толкова е по-голяма и изгодата, както например при камионите за международни транспортни услуги. Като се отчете и екологичния ефект тези системи са подходящи за автобуси на градския транспорт.

Изводите, които можем да си направим е че всъщност пълната замяна на горивото в дизеловите двигатели на газ е почти невъзможно и работещите системи дизел-газ са всъщност типични дизелови двигатели с допълнителни газови системи и подобрено изгаряне в резултат на оптимизиране на горивната смес - 60 - 80 % газ и 40 - 20% дизел. Ползите от това са икономия до 30-40 %, по-добра работа на двигателя, увеличаване на ресурса му, и подобрени екологични показатели на двигателя.

Климатик или климатроник? Странните звуци в колата и камерата SeeSV-S205

Подобни

Защо да използваме професионални ръчни инструменти?

Защо да използваме професионални ръчни инструменти?

Изборът на професионални ръчни инструменти ще окаже решаващо въздействие за успеха на всеки проект, независимо дали сте любител, или опитен...

Защо да сключим каско на колата?

Защо да сключим каско на колата?

Автомобилът е ценно имущество, което ни дава свободата да пътуваме, да превозваме семейството и приятелите си и да се придвижваме ефективно в...

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

Когато става дума за навигация в колата, мотоциклета или камиона, марката Garmin винаги изпъква със своите иновации и надеждност. Пътните условия...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: