Всички коли, които са произведени на Запад след 1994 г., получават имобилайзери, а руснаците го имат във возилата си от 2000 г.
Това устройство предпазва от крадци. Активира се при изваждането на ключа и блокира запалването на автомобила. В ключа има „джаджа” която приема и предава сигнали (транспондер). Тя генерира при всяко ново запалване нов код в електронната система. При положение, че ключът е запазил този шифър, той може да стартира колата. Иначе се включва алармата или просто двигателят не тръгва.
Има си и особености. Например за Seat, Skoda, Audi, VW имобилайзерът е инсталиран в таблото. (Единствено по-старите модели правят изключение. Там устройството в специална ложа под таблото.) Различните модели имат и усложнени „версии” на имобилайзери. Например, възможно е той да бъде интегриран с бордовия компютър. Или пък сигналът да се обработва от моторния компютър и тогава да се предава на запалването.
Всички тези възможности обаче са направени с една-едничка цел: да не може всеки, който поиска да запали колата Ви и да потегли с нея.
Както писахме по-горе, гаранция да не стават грешки са генерираните кодове. При съвпадение колата се стартира.
Добре е да се знае, че двигателят гасне, ако някъде се появи грешка. (При Fordдори няма запалване.) Програмата забранява да се изпълни процедурата. Страшно става обаче, ако си загубите ключа, защото дори да смените стартерния патрон, нищо не се променя. Единият вариант е да получите нов ключ от дилъра, но това отнема от 2 до 4 седмици. И това не винаги е възможно, защото понякога е възможно да има нужда от подмяна на цялата система. А това като нищо рипа до няколко хиляди лева.
Когато грешката стане обаче, има фирми, които могат да решат проблема. Дали обаче ще им се доверите е съвсем друга тема. Но е възможно да се изработи нов ключ по последния код в имобилайзера. Резервен вариант е деактивиране на устройството по софтуерен път.
По този начин установяваме, че ако има вложена достатъчно криминална енергия, няма невъзможни неща.
Често при фабрични имобилайзери и опит да се ползва друг ключ дори привидно правилно препрограмирани устройства не позволяват стартиране на колата. Това от една страна е хубаво, но пък от друга създава проблеми и често отиват доста средства за диагностика на системата и електрическите вериги.
Иначе лесно можете собственоръчно да си направите имобилайзер. И то без кодове и компютри. Прегледайте приложената схема и ще видите, че често елементарната хитрост също върши работа, не само техниката за хиляди долари.
Но при всички случаи не губете ключа на колата.