Производителността на двигателя с вътрешно горене зависи от много фактори, но основните са възпламеняването и изгарянето на оптималното количество гориво-въздушна смес при определена температура и налягане. Една от съвременните насоки за повишаване на мощността и оптимизиране на работата на двигателите е разработката на високоефективни турбокомпресорни системи или просто казано турбокомпресори (още турбо, турбина и др.). Но за да можем да се наслаждаваме от удовоствието на по-бързата и мощна кола е необходимо не само да си я купим с турбо, а и да се грижим за него, тук ще се опитаме да ви обясним какво е това турбокомпресор и как да се погрижите за него.
Принципно устройство на турбокомпресор:
- Компресорно колело.
- Турбинно колело.
- Входящи отработени газове.
- Изходящ нагнетен въздух.
- Входящ ненагнетен въздух.
Турбокомпресора най-просто казано е вид компресор, който повишава налягането на подавания въздух в двигателя и се задвижва за сметка на енергията от отработените газове в самия двигател. В настоящия момент трубокомпресора се явява най-ефективната система за повишаване на мощността на двигателя без да се налага увеличаване на подаваното гориво, увеличаване на честотата на работа на двигателя или увеличаване на работния му обем. Повишаването на мощността на двигателя посредством турбокомпресор, се обезпечава за сметка на по-доброто изгаряне на единица гориво и извличане на повече енергия и в допълнение снижение на токсичността на отработените газове.
Турбокомпресорните системи се монтират както на бензинови така и на дизелови двигатели, принципа на действие е един и същ и сътоветно няма кой знае какви конструктивни разлики. Единствено при бензиновите двигатели има особености свързани с нежелана детонация и по-високата температура на отработените газове (около 1000°С срещу 600°С при дизеловите двигатели), но ние няма да се спираме на подробностите, затова си има достатъчно високоплатени инженери във автомобилната индустрия, те да му мислят. Няма също така да се спираме подробно на устройството на турбокопресора, само ще споменем че една такава система се състои от един вал на който на единия край има турбинно колела а на другия компресорно колело. Турбинното колело се завърта от енергията от отработените газове и посредством свързващия ги вал предава въртеливо движение на компресорното колело, което от своя страна засмуква и нагнетява въздух в цилиндрите на двигателя. Важна част от системата е вала, който е монтиран на лагери и се смазва от мазилната уредба на двигателя. В някой бензинови двигатели има допълнително охлаждане на трубокомпресора, което е свързано охладителната система на двигателя. Като допълнителна система се явява интеркулера (intercooler), той охлажда нагнетения въздух с цел уплътняване и донасищане на гориво-въздушната смес, с цел още по-ефективен горивен процес. Има и други възли в описаната система, като различни видове клапани, но няма да се спираме на тях подробно.
Турбокомпресора в чистия си вид, както беше описан дотук освен добрите страни има и недостатъци. При работата на двигателя, както казахме отработените газове задвижват турбинното колело, съответно ако двигателя работи на малки обороти и турбината ще работи на малки обороти, нагнетяването на въздуха ще е ниско. При подаване на газ увеличаването на отработените газове съответно ще задвижи по-бързо и турбинното колело и компресора ще увеличава подаваното налягане. Дотук добре, но при рязко подаване на газ се получава лекото забавяне в работата на компресора и т.нар. „турбо дупка”. Друга особеност е че турбините с по-тясно входящо отверствие за отработените газове по-добре работят при ниски обороти, и обратното с по-голямо по-добре на високи обороти. За избягването на тези недостатъци и постигане на по-добра динамика в целия диапазон от обороти се стига до това че се появяват турбокомпресори с т.нар „променлива геометрия” (VNT) и twin-turdo или bi-turdo, т.е. изпозлването на два турбокомпресора (паралелно или последователно свързани). При турбините с променлива геометрия на входа има клапи които регулират и насочват входящите изгорели газове. Системата с две турбини тръгва от мощните V-образни двигатели (по една на всеки ред цилиндри). Принципа им е много прост – две малки турбини са по-ефективни от една голяма. А при последователното свързване може да се използват както малка и голяма турбина, така и две еднакви, работещи едновременно или поотделно в различните режими. Просто за сведение, има производители които слагат по три triple-turbo (BMW), че даже и по четири турбокомпресора quad-turbo (Bugatti). Има и т.нар. twincharger системи, те включват един механичен компресор и класически турбокомпресор, механичния е закачен за коляновия вал и при ниските обороти той нагнетява въздуха а при високите се включва турбокомпресор когато отработените газове могат да доставят достатъчно енергия. Както се вижда от дотук написаното, турбокомпресорите в съвременните двигатели не е никак просто нещо, колкто изглежда отстрани, съответно и правилната експлоатация и подръжка е много важна. Въпреки че вече всички дилъри, продавайки автомобил с турбокомпресор обясняват как трябва да се експлоатира, не всеки обръща подобаващо внимание на това. Затова ние ще се постараем да дадем няколко важни съвета за да може Вие да се наслаждавате по-дълго време на качествата, които имат съвремените турбирани автомобили.
- при запалването на двигателя, трябва да се изчака той да поработи поне 15-20 сек без да се дава допълнително газ и се форсира с цел да се достигне необходимото налягане в мазилната система и съответно да започне нормално мазане в турбината (всъщност форсирането на какъвто и да е двигател когато е студен не е препоръчително);
- при спускането по наклон не трябва да се ползва „свободна” скорост (неутрална предавка) а да се ползва подходящата за скоростта и наклона;
- при работа на високи обороти продължително време или в режим на високо натоварване е добре преди да се спре колата, да се покара известно време спокойно и на възможно най-ниските обороти, или да се остави двигателя да поработи на място 5 – 6 минути, причината за това е че температурата в турбината е максимално висока и при моментално изключване на двигателя маслото което остава в турбината се изпича до вид на сажди и твърди налепи което е предпоставка за понататъшни проблеми;
- тук малко ще се повторя, но при спиране на автомобила дори когато е каран спокойно, също е добре да се изчака 2 – 3 минут преди да се изгаси напълно двигателя.
Спазвайки тези съвети Вие дълго време ще се наслаждавате на удоволствието от мощна, бърза, динамична и икономична кола, а и няма да се налга да се харчите за скъпи ремонти, защото няма хубави и евтини неща.