С настъпването на истинската зима започват и истинските проблемите с автомобилите, особено с по-неподдържаните. Студения старт на двигателя винаги е бил и ще си остане проблем през зимата. При минусови температури при изправен автомобил основните трудности са свързани с нефективното мазане на триещите се части поради влошаване на качествата на маслото. Поддържането на двигателя топъл или предварителното му подгряване решава голяма част от тези проблеми, и съответно намаляват посещенията ни в така „скъпите” ни (в буквален и преносен смисъл) автосервизи. В по-северните страни отдавна са си решили проблемите с няколко вида системи за предварително подгряване на двигателя. В тази статия ще се опитам да обобщя системите които съм виждал и за които съм чел.
Има няколко основни устройства, или така да ги наречем системи за подгряване на двигателя при сурови зимни условия.
- автономен отоплител или т.нар. „печка”;
- електрически отоплител;
- топлинен акумулатор;
- система за програмируемо и дистанционно запалва на двигателя (алармена система с дистанционно запалване).
Автономния отоплител или за по-кратко печка (на снимката) е система която ползва гориво (бензин или дизел) от резервоара на автомобила и при изгарянето му чрез топлообменик подгрява охладителната течност в малкия кръг от охладителната система на автомобила. По този начин се подгрява блока на двигателя и салона на автомобила. Тези системи са много разпространени в по-северните страни. Тези отоплители конструктивно са съставени от отоплителен модул и блок за управление. Модула включва горивна помпа, водна помпа, запалителна свещ, горивна камера, топлообменник, вентилатор. Горивната помпа подава гориво от резервоара на автомобила към горивната камера на печката, където посредством запалителната свещ се осъществява изгаряне. Получената топлина чрез топлобменника подгрява охладителната течност която циркулира в малкия кръг на охладителната система на двигателя посредством водна помпа. Отработените газове от печката се отвеждат посредством вентилатора. Отоплението на салона се извършва чрез топлоотдаването от вече затопления малък кръг на охладителната система на автомобила. Предимствата на описаната система са че тя е автономна и зависи единствено от наличието на гориво в резервоара на колата и изправността на акумулатора. Недостатъците са че повечето частите в нея са механични и има висок риск от дефектиране. Водещи производители са Webasto и Eberspacher.
Електрическият отоплител се използва за подгряване на охладителната течност, той ползва електроенергия от битовата електрическа мрежа (220V). Електрическия нагревател се инсталира направо в охладителната риза на двигателния блок и така нагрява охладителната течност, двигателя и салона на автомобила. Като допълнителна функция някой такива системи имат и блок за зареждане на акумулатора на автомобила, което в важно през зимата. Нагревателния елемент може да е до 3 кВт. Defa са една от най-известните марки от този тип отоплители. Основните преимущества на този вид системи са отсъствието на отработени газове, безшумна работа, ниска цена и високо бързодействие. Недостатъци са 100% зависимост от наличието на битово електроснабдяване.
Топлинният акумулатор поне засега е една от най-редките системи за подгряване на двигателя, въпреки че се води една от най-ефективните. Принципа на действие на тази система е много прост. В съд тип „термос”, който е свързан с охладителната система на автомобила се съхранява достатъчно количество охладителна течност подгрята до необходимата температура по време на работа на двигателя и тази течност посредством помпа се използва за подгряване на двигателния блок непосредствено преди старта му. Топлиният акумулатор се зарежда с нагрята охладителна течност автоматично при достигането на опитмалната работна температура на двигателя по време на експлоатация. Предимствата на тази система е че напълно автономна, самата експлоатация е много опростена и това е най-бързата система за подгряване на двигателя. Температурата на течността в акумулатора след зареждане в зависимост от модела се запазва в работни граници до 36/42 часа. Недостатъци й са че заема място самият съд който съхранява допълнителната течност и ограниченото време на съхранение на акумулираната топлина.
Последната система всъщност е нещо като допълнителна функция на някой модели алармени системи и това е именно програмируемото и дистанционно запалване на двигателя. В северните страни е много разпространен способ за избягване на студения старт на двигателя. Тази допълнителна функция работи при автомобили с автоматична и механична скоростна кутия, дизелови и бензинови двигатели, с класически контактен ключ или с бутон „Start-Stop”. Към самата алармена система има термодатчик който се монтира към двигателния блок. Функцията „автоматично запалване” се програмира при желана от собственика температура (например 0 градуса) и двигателя работи за определено време (примерно 30 мин) или до достигане на определена температура на двигателя като в същото време се отоплява и салона. Всъщност тази система поддържа готовността на автомобила за работа денонощно, естествено при наличие на достатъчно гориво в резервоара. Също така автомобила може да се запалва и дистанционно преди експлоатация, което си е удобство. Може би това е една от най-удачните системи за избягване на студения старт на двигателя при сурови зимни условия защото всъщност това не е специална отделна система, не изисква специален монтаж и поддръжка и е напълно автономна (при наличието на достатъчно гориво). Недостатъците й са че трябва да се спазват много правила при паркиране на автомобила особено когато е с механична скоростна кутия (да се оставя на неутрална предавка и на включена ръчна спирачка, което води до проблеми през зимата).
Както се вижда от направения обзор от всички системи само топлинния акумулатор не се нуждае от гориво или допълнително захранване за подгряване на двигател, всички останали зависят от страничен източник на енергия. Най-скъпи са т.нар. „печки”, а за електрическия отоплител трябва 220V, веднага ми изплува картината на висящите от балконите ни кабели и ми става пределно ясно че подобна система в България скоро няма да пребъде. Като че ли най-удачната за нас система си остава алармената система с дистанционно запалване.