При избора на съвременен автомобил всеки се е сблъсквал с множеството съкращения рекламиращи всякакви видове системи с които е натъпкан автомобила. Някой от тях са свързани с безопасността по време на шофиране, други с комфорта а трети просто са създадени за да задоволят разглезенияприщевките на малка част от клиентите. ESP или електронната стабилизираща система е предназначена да следи и да поддържа устойчивостта и управляемостта на автомобила в критични ситуации. Системата се грижи автомобила да запази зададената от шофьора треактория по време на различни режими на движение – ускорение, спиране, движение по права линия или в завои или по инерция. В зависимост от производителя и региона има няколко разновидности (основно в названието):
- ESP (Electronic Stability Programme) – за повечето автомобили произведение за Европа и Америка;
- ESC (Electronic Stability Control) – в моделите на Honda, Kia, Hyundai;
- DSC (Dynamic Stability Control) – в моделите на BMW, Jaguar, Rover;
- DTSC (Dynamic Stability Traction Control) – в моделите на Volvo;
- VSA (Vehicle Stability Assist) – в моделите на Honda, Acura;
- VSC (Vehicle Stability Control) – в моделите на Toyota;
- VDC (Vehicle Dynamic Control) – в моделите на Infiniti, Nissan, Subaru;
- VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) – в моделите на Toyota.
За целите на статията ще разгледаме основните принципи при работата на ESP (Electronic Stability Programme), тъй като тя е най-масова, но така или иначе другите системи не се различават принципно кой знае колко много.
ESP е система за активна безопасност от високо ниво и включва в себе си следните системи:
- антиблокираща система ABS;
- система за разпределение на спирачното усилие EBD;
- електронна блокировка на диференциала EDS;
- система против боксуване ASR.
В устройството на системата пряко влизат:
- датчици;
- блок за управление на системата;
- хидравличен блок.
Датчиците фиксират и предават информацията в блока за управление. Системата динамично оценява ситуацията на база данни от действията на шофоьра и параметрите от движението на автомобила и датчиците и предприема различни видове действия по стабилизация на автомобила (ако е нужно) посредством хидравличния блок и изпълните устройства на останалите системи (ABS, EBD, EDS и ASR). Блока за управление на ESP също така взаймосдейства и със ситемите за управление на двигателя и блока за управление на автоматичната скоростна кутия.
Стабилизацията на движението на автомобила с помоща на ESP се постига чрез няколко способа:
- предаване на регулирано спирачно усилие към определени колела;
- изменение на въртящият момент на двигателя;
- изменение ъгъла на завъртане на предните колела (при наличие на система за активно управление на посоката);
- изменение на работните характеристики на амортисьорите (при наличието на динамично адаптивно окачване).
Подаването на регулирано спирачно усилие към точно определено колело може да бъде в посока към увеличаване, задържане или намаляване на налягаето в спирачната система и се извършва постредством системи ABS, EBD и ASR. Изменението на въртящия момент на двигателя се осъществява от блока за управление на двигателя и става чрез регулиране на впръскването на гориво и регулиране на подаваните електрически импулси за запалване. Също така промяна на въртящия момент може да настъпи и чрез преразпределнеието му между предната и задната ос, при наличие на задвижване 4х4.
Към електронна стабилизираща система ESP могат да се добавят програмно и следните допълнителни функции:
- управление на хидравличен усилвател към спирачките;
- система за предотвратяване на преобръщане;
- система за предотвратяване на сблъсък;
- система за стабилизация при буксир;
- система за повишаване на ефективността на спирачките при нагряване;
- система за отстраняване на влагата от спирачните дискове и др.
Системата за предотвратяване на преобръщане ROP (Roll Over Prevention) стабилизира автомобила при опасност от такова посредством намаляване на страничното ускорение чрез спирачната система, и намаляване на въртящия момент на двигателя. Интегрирането на системата за предотвратяване на сблъсък Braking Guard е възможна само при наличието на система за адаптивен круиз-контрол ACC (Adaptive Cruise Control). Предотвратяването на сблъсък чрез тази система се постига с автоматичното подаване на звукови и визуални сигнали и при автоматично спиране при по-критични ситуации. Системата за стабилизация при буксир просто стабилизира автомобила с цел да се задържи в устойчиво положение при тегленото на прицепно устройство. Системата за повишаване на спирачките при нагряване FBS (Fading Brake Support или Over Boost) предотвратява недостатъчното сцепление на нагретите спирчни дискове, чрез увеличение на налягането в спирачната система. Системата за остраняване на влагата се активира при скорост по-висока от 50 км/ч и при включване на чистачките. В този режим в спирачките за кратък момент се подава налягане и от триенето и повишаването на температурата водата се изпарява.