Съвременните автомобили са оплетени от жици и датчици, всякакви системи и блокове за управление и всичката тази информация и електронни импулси могат много лесно да се изведат и да се предадат в удобен за водача вид. Това става посредством т.нар. борд-компютри за допълнително вграждане, които свободно се продават в магазинната мрежа и интернет.
Струва ли си покупката на борд-компютър? За какво е нужен?
Ами според това колко бурно се развива тази част от пазара на автомобилни аксесуари, определено има търсене на този вид електроника, което значи че за немалка част автолюбители си струва и е нужана вещ. Отделен е върпоса дали на Вас ви е нужен, но това разбира се Вие сами преценявате.
Моделите са много и различни по качество и по цена. По принцип информацията която дават подобни екстри в по-голямата си част я показва араматурното табло с всичките си там лампички и датчици, но при бордовите компютри е по-точна конкретна и подробна, за някой може да е много полезна а за други изобщо да няма смисъл, всеки решава сам.
В зависимост от ценовия сегмент бордвия компютър може да е оборудван с няколко лампички и светещи инокни или пък с висококачествен цветен дисплей, на който във вид на цифри и графики да се показва подробна информация за работата на двигателя, някой „четат” и извеждат информация за около 200 диагностични параметра от електронния блок за управление (ECU-Electronic Control Unit), и могат да изчистват грешки и какво ли още не. Също така има възможност за обобщаваща инфомрация, която е резултат от няколко параметъра като:
- контрол на качеството на горивото - показателя се изчислява на базата на измението на разхода на гориво и промените във времето за впръскване на гориво, при изменение на дисплея се извежда информация „понижаване/повишаване”;
- дневник на пътуванията - съхраняват се до 20 средни параметъра за 20 пътувания и 20 зареждания на гориво;
- економайзер - показва оставащия пробег и времето за достигане на крайната точка на база горивото в резервоара, средната скорост и „стила на езда”;
- възможност за настройване на два вида гориво т.е. и на газ (пропан-бутан или метан);
- за по-напредналите някои борд-компютри могат да работят като осцилограф и да се диагностицират по-трудно откриваеми неизправности като лош контакт, късо съединение и др.
- информацията от устройството може да се сваля на преносим компютър и да се използва за допълителна диагностика;
- диагностика на системи и електропакети като ABS и др.
Някой компютри имат допълнителни функции като:
- възможност за включване на 2 парковъчни радара (заден и преден);
- информация за работната температура на охладителната течност;
- подгряване и изсушаване на свещите посредством подаване на високоволтови импулси към тях при неработещ двигател;
- запис на скоростта за последните 500 м. преди спиране;
- специално за „състезателите” - запис на ускорението от 0 до 100 км/ч, и скоростта на преминаването на първите 400 м. или 1 км. след старта.
За да работи всичко това, борд-компютъра трябва да се включи към автомобила, което е добре да се извърши от специалист. Калибровакта също е много тънка и изключително важна работа поради това че на нейна база се изчислява информацията от работата на автомобила. Разбира се всичко това може да го извършите и самостоятелно с помоща на подробните упътвания към устройството, пък и в интернет има предостатъчно информация по въпроса.
В процеса на съществуването си са се обособили два основни класа – бордови компютър и маршрутен компютър, разликат между тях е условна. Всичко зависи от набора функции които притежават приборите. Ако компютъра изчислява и показва само параметрите на движение като мигновенен и среден разход на гориво, остатъчен пробег, средна скорост по отрязък от маршрута и т.н., то това е маршрутен компютър. Бордовия компютър може доста повече, освен информцията която току-що описахме той показва и разшифрова грешки, параметри от датчиците, позволява изтриване на грешките и има възможност да променя някой параметри в настройките на двигателя, като температура на включване на перката на радиатора например.
Може ли да навреди подобен род вмешателство в така важната електронна система на автомобила?
По правило борд-компютрите четат информацията посредством диагностичния куплунг на автомобила а това не може да навреди кой знае колко на работата на ECU. Но в някой устройства има възможност да се променят заводски настройки като изменение на температурата на включване на ветнилатора на охлаждането на двигателя, което в ръцете на технически неподготвен водач може да доведе до много неприятни последствия.