ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Какви зимни гуми можем или трябва да използваме в Европа?

like4 unlike0
Владислав Георгиев 27 Dec 2012 Статии
7321
0
Какви зимни гуми можем или трябва да използваме в Европа?

Пътуването през зимата с автомобил дори и по най-добре поддържаните пътища на Европа може да се окаже предизвикателство ако сме с неподходящи гуми. Един от основните въпроси на автомобилистите решили да попътуват из Европа за зимните празници е какви гуми да ползват първо заради сигурността и спокойствието на пътуващите и второ за да не ги върната на някоя граница или да не ги глобят някъде за неправомерно позлване на зимни гуми или вериги. Единни правила за Европа няма, защото е практически невъзможно най-малко заради различията в климатичните условия. За да сме Ви полезни ще изясним какви са възможите варианти а след това ще дадем и списък с вариантите кое е забранено, разрешено, задължително, незадължително и препоръчително по закон в отделните страни от Стария континент.

Възможните вариатни за използване на зимни гуми или вериги като алтернатива са следните:

  • зимни гуми със шипове - използват се и са много разпостранени в северните страни – имат много добро сцепление на заснежени и заледени пътни настилки и много добра реакция при спирачно усилие, в много европейски страни са забранени поради това че разрушават пътната настилка.
  • зимни гуми без шипове - този модел може условно да се раздели на две разнвидности, т. нар. „скандинавски” и „средноевропейски”. Разликата между тези разновидности е основно в твърдостта на каучука, и съответно сцеплението което осигуряват на по-заснежени настилки и на асфалт. „Скандинавските” са от по-мек материал и съответно дават по-добро сцепление на заснежени настилки и на лед и ниска устойчивост на чист асфалт а „средноевропейските” са по-устойчиви на асфалт, но с по-ниско сцепление на по-заснежени участъци. Като цяло „скандинавските” дават по-голяма сигурност в сурови зимни, а средноевропейските са за по-топлите региони на континента.
  • вериги - няма да се спираме на различните модели, използването им се препоръчва само в екстремни зимни условия на силно заснежени настилки и при допълнително ограничение на скоростта.

В таблица по-долу са изброени страните в Европа и регламентацията за ползване на различните видове зимни гуми и вериги в отделните закони за движение по пътищата.

Държава Гуми без шипове Гуми с шипове Вериги Коментар
Албания Не е регламентирано Не е регламентирано Оборудването е препоръчително, ползването е регламентирано с пътни знаци от 1 ноември до 30 април  
Андора препоръчително Не е регламентирано Ползването се регламентира с пътни знаци Разрешава се ползването на гуми с шипове само за специална планинска техника
Австрия Препоръчително при минусови температури и дълбочина на протектора не по-малко от 4мм. За автомобили с 9 и повече пътника са задължителни от 1 ноември до 15 март – при липса, глоба до 5000 евро Разрешени са за МПС с обща маса до 3,5 тона от 1 октомври до 31 май, и ограничение на скоростта до 100 км/ч по националната пътна мрежа и до 80 км/ч по другите Ползването се регламентира с пътни знаци  
Белгия Не е задължително Разрешени са за МПС с обща маса до 3,5 тона от 1 октомври до 31 март, и ограничение на скоростта до 90 км/ч по националната пътна мрежа и до 60 км/ч по другите Разрешени са  
Босна и Херцеговина Задължителни са от 15 ноември до 15 април Забранени са Да са налични в МПС  
Великобритания Не е регламентирано Разрешени са при условие че не разрушават пътната настилка Разрешени само на заснежени или заледени настилки  
Германия Задължителни: по немските закони колата трябва да е оборудвана със съотвестващи за сезона гуми Забранени са Ползването се регламентира с пътни знаци и ограничение на скоростта до 50 км/ч Зимни гуми са задължителни през зимата – глоба 40 евро за МПС без такива, и при ПТП с летни гуми през зимата застрахователите често отказват да възмездят напълно вредите
Гърция Не е регламентирано Разрешени са през зимата Разрешени са в зависимост от времето  
Дания Не е регламентирано Разрешени са от 1 ноември до 1 април, задължително трябва да са оборудвани всички колела, ограничение на скоростта до 110 км/ч по националната пътна мрежа и до 90 км/ч по другите Разрешени са  
Естония Задъжлителни са от 1 декември до края на февруари Разрешени са от 1 ноември до 1 май на МПС до 3,5 тона обща маса, задължителни са гуми с шипове на всички колела, максимална скорост до 90 км/ч Разрешени, но не са задължително  
Испания Ползването се регламентира с пътни знаци Разрешени са само заснежени и заледени райони от 15 ноевмри до 31 март Ползването се регламентира с пътни знаци  
Ирландия Не е регламентирано Разрешени са с ограничение на скоростта до 112 км/ч по магистралите и до 96 км/ч по другите пътища Разрешени са през зимата  
Италия Ползването се регламентира с пътни знаци Разрешени са от 15 ноември до 15 март на МПС до 3,5 тона обща маса и ограничение на скоростта до 120 км/ч на магистрали и до 90 км/ч на останалите пътища Задължително е наличието в МПС в планинските райони, а в останалите се ползването се регламентира с пътни знаци Отсъствието на зимни гуми при ПТП на хлъзгави участъци се счита като отежняващо вината обстоятелство
Латвия Задължителни за всички МПС до 3,5 тона обща маса от 1 декември до 1 март Разрешени са от 1 октомври до 1 май Не са задължителни  
Литва Задължителни за всички МПС до 3,5 тона обща маса от 10 ноември до 1 април, минимална дълбочина на протектора 3мм Разрешени са от 1 ноември до 31 март Не са задължителни  
Люксембург Не са задължителни, но в сурови зимни условия при отсъствието им е възможна глоба до 145 евро Разрешени са от 1 декември до 31 март на МПС до 3,5 тона обща маса Разрешени са на силнозаснежени и хлъзгави участъци Ако скоростния индекс на гумата не отговаря на максималната скорост на МПС използването на гумата се ограничава в периода 1 април 30 октомври
Македония Не са задължителни, минимална дълбочина на протекора 5 мм Забранени са Задължително да са налични в МПС от 15 октомври до 15 март  
Молдова Не е регламентирано Забранени са Не е регламентирано  
Норвегия Силно препоръчителни са през зимата, минимална дълбочина на протектора 3мм Разрешени са на МПС до 3,5 тона обща маса, от 31 октомври до първия понеделник след Великден, за районите Финмарк, Норлан и Тромсьо – от 15 октомври до 1 май, ограничение на скоростта до 90км/ч за магистралите и 80 км/ч за останалите Разрешени са от 31 октомври до първия понеделник след Великден, за районите Финмарк, Норлан и Тромсьо – от 15 октомври до 1 май  
Полша Не е регламентирано Забранени са Задължителни при наличието на пътни знаци  
Португалия Не е регламентирано Забранени са Задължителни при наличието на пътни знаци  
Румъния Не е регламентирано Забранени са Могат да бъдат изисквани при сурови зимни условия  
Словакия Не е регламентирано Забранени са Не са задължителни Отсъствието на зимни гуми при ПТП на хлъзгави участъци се счита като отежняващо вината обстоятелство
Словения Задължителни са от 15 ноември до 15 март, минимална дълбочина на протектора 3мм Забранени са Задължителни са ако МПС е с летни гуми, от 15 ноември до 15 март През зимата се изисква и наличието на лопата в МПС
Турция Не е регламентирано Забранени са Задължително е наличието им в МПС в някой райони от страната  
Унгария Не е регламентирано Забранени са Да са налични в МПС, и ограничение до 50 км/ч  
Финландия Задължително от 1 декември до края на февруари за МПС с обща маса до 3,5 тона, минимална дълбочина на протектора Разрешени са от 1 ноември до 31 март или до първия понеделник след Великден, ограничение на скоростта до 100 км/ч за магистралите и 80 км/ч за останалите, всички колела трябва да са с гуми с шипове Не са задължителни  
Франция Не са задължители, освен при наличието на задължаващи пътни знаци Разрешени са от 11 ноември до 31 март, за МПС с обща маса до 3,5 тона Не са задължителни, разрешени са за ползване на заснежени участъци, Отсъствието на зимни или всесезонни гуми при ПТП на хлъзгави участъци се счита като отежняващо вината обстоятелство
Холандия Не е регламентирано Забранени са Забранени са  
Хърватия През зимата са задължителни поне на задвижващите колела, дълбочина на протектора минимум 4 мм Забранени са Задължително е наличието им в МПС през зимата, разрешено е ползването им при минимум 5 см снежна покривка или заледявания През зимата освен вериги може да бъде изисквано и наличието на лопата в МПС
Чехия Задължителни при наличието на задължаващи пътни знаци през периода 1 ноември – 1 април Забранени са Задължителни при наличието на задължаващи пътни знаци, ограничение на скоростта до 50 км/ч  
Швеция Задължителни за МПС с обща маса до 3,5 тона от 1 декември до 31 март, минимална дълбочина на протектора 3 мм Разрешени са от 1 октомври до 31 април Препоръчително са и разрешени като алтернатива на зимните гуми Минимална задължителна дълбочина на протектора от 3 мм от 1 декември до 31 март
Швейцария Не е регламентирано Забранени са Ползването се регламентира с пътни знаци Зимните гуми не са задължителни, но при предизвикване на задръстване през зимата могат да са причина за глоба, при ПТП отсъствието на зимни гуми може да е отежняващо вината обстоятелство

Както се вижда от таблицата правилата са различни и е добре преди пътуване с автомобил в друга държава човек да се подготви добре особено от към гуми, защото това на първо място е много важно за сигурността и спокойствието на всички пътуващи.

Как да се справим със „студения старт” през зимата? Как правилно да съхраняваме гумите

Подобни

Осчетоводяване при закупуване на лек автомобил и разходите по него

Осчетоводяване при закупуване на лек автомобил и разходите по него

При придобиване на лек автомобил се разглеждат абсолютно всички детайли по осчетоводяването му. От особена важност е предварителната подготовка,...

Пътна помощ и репатрак по време на коледните празници

Пътна помощ и репатрак по време на коледните празници

Наближават коледните празници. Децата ще излязат в зимна ваканция и цялото семейство ще има време и възможност да попътува малко – на...

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Висок или нисък клиренс: решете сами!

Клиренсът е действителното разстояние от долната страна на колата до повърхността на пътя. Защо този параметър е важен, ще обясним в статията.

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: