Парктроникът се нарича още APS (Acoustic Parking System) – система за акустично паркиране. Тази екстра е доста популярна и се прилага в повечето автомобили. Както личи от наименованието, тя е създадена да улеснява водача на МПС да паркира возилото без проблеми и сблъсъци.
Специалистите посочват 2 основни вида парктроници. Единият е стандартният, който работи с ултразвук и именно този сигнал се анализира от датчика. Самата система мнозина са виждали по бронята на колите и включва приемник и излъчвател. Максималният обхват на ултразвуковия „лъч” е около метър и половина. Той се отразява, когато попадне на препятствие и се връща към датчика. (Казано с езика на биологията – с ултразвуково ехо се ориентират прилепите, делфините и някои други животни.) Клетката анализира ехото и според получените данни се пресмятат разстоянията до проблемните препятствия. Данните веднага излизат на екрана, който обслужва уреда.
Последното обаче не винаги е задължително. Има парктроници, които издават само звуков сигнал и по него шофьорът разбира как точно паркира автомобила и кога трябва да спре. Подобни „джаджи” обаче са отдавна в миналото, защото не са точни и могат да създадат проблем. Актуални са устройствата, които посочват разстоянието и те стават все по-точни, защото разработчиците добавят допълнителни датчици за увеличаване на точността. Те вече са 2, 4 и дори 8.
Най-добри са парктрониците с максимален брой датчици. Те събират повече информация за околната среда и препятствията, които логично правят и паркирането по-лесно. Самите устройства имат „видимост” в предната и задна зона на возилото и се контролират от захранването на фаровете. Когато паркирането е на заден ход, ток постъпва от „бялата лампа”. Ако маневрата е челна, автоматично се изключва задното ехо и се включват датчиците отпред. Те работят или до спиране на автомобила, или ако отчитането на разстоянието не се мени повече от 1 минута.
Накои от парктрониците имат аварийно включване на аларма или отчитане ако се приближава някакъв неподвижен предмет. Това е удобно за родния „релеф” по пътищата, особено в градско шофиране. Системата не е постоянно активна. Тя се изключва ако автомобилът развие над 5км/ч. Опасната близост, която активира предупреждението варира от 30 до 10 сантиметра разстояние от препятствието и зависи от модела на устройството. По принцип не подлежи на коригиране, защото е заложена в парктроника. Затова купуването на евтина „джажда” не се препоръчва.
Вторият основен вид работи с инфрачервени лъчи. (Подобно на дистанционните за телевизор, видео и т.н.) Той обаче е твърде „кекав” – влияе се от странични фактори – цвят на средата, материал на препятствието, влажност на въздуха... Вероятността да направи беля или да изключи отчитане в ключов момент е доста сериозна. Затова е добре пак да се мисли в избора на модели.
Според специалистите и коментари на запознати, един от добрите варианти е парктроник Park Boy IV (4 Sensoren). Но и тук всичко е въпрос на вкус и финансови възможности.