Хубавата кола си личи и по боята. Ако няма драскотини, обезцветявания и прочие дефекти - значи и самото возило е в добро „здраве”.
За да прави добро впечатление автомобилът е добре да се измива поне веднъж на 10-ина дни. В автомивка или по „сух” метод.
Има зацапвания, които обаче не трябва да се държат толкова дълго време. Те обикновено влияят зле върху боята, доста по-негативно от калта и прахта. Смолата, остатъците от насекоми и птици разрушават покритието и се налага да се махат максимално бързо.
Друг проблем са камъчетата. Те се махат лесно, а следите от тях се „ликвидират” с малко боя от правилния цвят. Оставите ли пораженията неоправени, боята продължава да се руши и често се стига до ръжда.
Поне 2 пъти годишно не пропускайте да полирате и пастирате с качествени химикали. Така предпазвате допълнително покритието както от слънцето през лятото, така и от лугата, влагата и солта зимно време.
За опазване на боята стоенето на слънце не е препоръчително. Покритието старее по лесно, а ако колата е втора ръка се стига и до неприятно „залющване” на определени зони от нея.
Но да се върнем към драскотините по боята. Предизвикани по една или друга причина. Ако те са съвсем малки, мястото се почиства добре и после „налага” с абразивна паста до заличаване на дефектите. След това идва ред на полиращата паста, която трябва да върне блясъка. Дори най-малките драскотини се търкат доста дълго, преди да изчезнат.
Споменатите камъчета предизвикват дефекти, обикновено точкови, от които тръгва своеобразна корозия на боята. В такъв случай се налага локално да „вапцате” мястото - вземате кода на боята и си поръчвате няколко милилитра. С клечка за зъби вместо четчица третирате мястото без да оставяте капка, а просто тънък филм. Изчаквате няколко дни и след това третирата с полираща паста.
Пак по вина на камъчетата предницата на колата се „наранява” и изглежда като „надупчена”. Пребоядисването е препоръчителен, но скъп метод, затова има и алтернативи. Може да се справите и с доста по-скромна инвестиция. Задължително е да имате количество от боята на автомобила. Писахме по-горе, че тя се поръчва срещу кода, който е на табелка някъде под капака, където е двигателя. Или пък VIN-номера на возилото дава пълни подробности за това.
Понеже зоните за поправка са доста по-обширни, хубаво е да ги измиете добре и подсушите. Малките дупчици третирате по метода с клечката за зъби. За други си направете тампонче с памучен парцал и тогава „мацайте”, но на малки участъци.
В никакъв случай не оставяйте точки, защото под тях се събира вода, която предизвиква корозия!
Нанасяйте на тънък филм и изчакайте да изсъхне добре, после идва ред на полиращата паста.
Естествено, ако има по-сериозни „язви” по боята, не се занимавайте със „самодейност” и директно идете в сервиз.