Клиренсът е действителното разстояние от долната страна на превозното средство до повърхността на пътя. За шофьорите клиренсът (наричан още „пътен просвет”) е индикатор, който помага да се определи как без отрицателни последствия за колата може да се преодолее препятствие по пътя, без да пострада дъното на автомобила и някои от важните елементи. Но за да получите най-ниската точка на превозното средство, не е лесно, тъй като при едни модели тя се намира в едно място, а при други – на друго.
Основни базови точки
Преден мост. Често долната част на превозното средство е ръбът на предната броня. Повреда на тялото на този елемент е най-малкото опасно събитие, когато ударите препятствие.
Картер.Много по-сериозно е положението, ако при удар по дъното се пробие картерът за маслото. Така може да бъде повреден колянов вал или други компоненти на двигателя.
Заден мост.Не по-малко неприятно е да се счупи някой елемент, намиращ се в зоната на задната маст. Автомобилите със задвижване на задните колела и тези 4х4 там имат много важни детайли: изпускателната система, резервоарът за гориво, абсорберът и т.н. Когато клиренсът при тях е малък те са по-близо до повърхността на пътя и уязвими за атака на голяма площ и всички разположени там елементи. Колите със задвижване на предните колела отпред и отзад имат еднаква височина.
Правилното идентифициране на клиренсае много важно, за да се научат и уязвимостите на автомобила. Можете да го „сметнете” сами, ако изкарате превозното средство на напълно равен терен или на платформа. Трябва да се уверите, че налягането на гумите е еднакво и в нормални граници, за да няма допълнително натоварване върху тялото.
Стандартните стойности на клиренса
За градски автомобили - от 14 до 20 см
За спортни автомобили - от 17 до 25 см
SUV (кросоувъри) – 20 см и нагоре
Клиренсът и особеностите на шофирането
Признайте си – почти не сте обръщали внимание на пътния просвет! Или ако сте го правили е било след „среща” с т.нар. „пътен полицай”. Но когато се налага да караме по пътища като нашите, положението вече е друго. Параметърът е важен и определя пропускателната способност и стабилността на возилото.
Проходимост
Колкото по-висока стойността на клиренса, колата има по-добра проходимост. Преодоляването на ями, дупки, бордюри и други препятствия става по-лесно и без повреди. Но основният недостатък тук е да намаляването на аеродинамиката на колата и, съответно на скоростта.
Управляемост
Колкото е по-малък просвета на превозното средство, толкова е по-лесно да се управлява. Подобряват се аеродинамичните свойства. Нищо чудно, че състезателните автомобили са произведени с минимална стойност на този показател. Голям клиренс при шофиране с висока скорост води до потреперване и загуба на контрол над автомобила.
Устойчивост
Голям просвет между дъното и повърхността на пътя намалява сцеплението на гумите, което може да доведе до преобръщане на превозното средство при пътуване с висока скорост.
Самостоятелно увеличение на клиренса
Заради дупките на пътя мнозина са решени да увеличат пътния просвет, за да предпазят колата от повреди. Има няколко начина за изпълнение на тази задача. Намаляването на компресията в амортисьорите е един от тях това води до по-трудно „закачане” на препятствията. Но комфортът на возене на такъв автомобил е значително намален. А и самите амортисьори лесно излизат от строя.
Инсталирането на подложки между купето и окачването е вариант, ако се използва каучук или алуминий. (Полиуретанът е добре да се избягва.) Този „ъпгрейд” обаче води до деформации по тялото на колата.
Увеличаването на размера на колелата е допустимо за всеки автомобил. Това може да стане чрез инсталиране на по-голяма джанта и гума. Но този вид манипулация може да наруши скоростомера, както и да повреди сензора за скорост, което, от своя страна, се отразява на ефективността на ABS и ESP.
Както се вижда по-горе, нарастването на клиренса предполага негативни последствия за колата. В допълнение, производителите не препоръчват такива промените, тъй като при новите возила това обезсилва тяхната гаранция.
Вместо заключение
Изборът между висок и нисък просвет далеч не е лесен, защото никога не се знае къде можете да отидете утре. Може би, поради тази причина, все по-често се купуват автомобили SUV (кросоувъри), където проблемът е фабрично решен.