Зимата в България може да бъде както много студена, снежна и ветровита, така и слънчева кишава и влажна. Разбира се преобладава типичната зимна обстановка с повечко сняг, лед, киша и преспи, частично почистени основни пътни артерии и непочистени странични улички и междублокови пространства в градовете. Общо взето нерадостна картинка а в добавка и някой закъсал на средата на платното "любител на летни гуми", както вече наричам тези които незнайно поради какви причини упорито си карат през зимата с летните гуми.
В такива условия добрата зима гума си казва думата, но както се оказва под определението "добра" попадат не винаги скъпите, а правилно подбраните зимни гуми. В настоящия материал ще се опитам да систематизирам видовете зимни гуми и качествата, които те притежават.
Ако погледнете каталозите с гуми ще забележите че даже при един производител може да се видят нялколко различни модела зимни гуми. Каква е разликата между тях?
Основното което прави впечатление е различния рисунък на протектора и това си има логично обяснение, което определено не е свързано с тендеции на последния моден сезон "Еесен-зима" и "от котюр" (haute couture). Както ще изясним малко по-долу, всеки рисунък си има определена цел, качества и приложение и покупката на зимни гуми е добре да е съобразен с региона и зимните условия в които ще се ползва автомобила.
И за да е коректно всичко, още отсега искам да кажа че идеален вариант за зимна гума няма, все ще трябва да се направи компромис в някое отношение при избора им. Важното е да се прецени правилно в какви условия основно ще се използва автомобила и това да е отправната точка при избора.
Какво се иска от протектора на зимната гума?
Пътните условия през зимата са много и различни, но има няколко основни, за които се предвидени и различните зимни гуми. За справяне с един от основните проблеми през зимата снега, утъпкан или пръхкав е нужен дълбок грайфер. За спокойно шофиране в киша ни трябва рисунък аналогичен на този който се справя добре с аквапланинга, а за сигурно предвижване по добре изчистения но студен асфалт по високоскоростна магистрала ни трябва високо сцепление и устойчива гума.
Очевидно е че всички тези условия са несъвместими в една гума, просто няма как да се осигури например високо сцепление и устойчивост на гумата на сух студен асфлат от гума с дълбок грайфер с широк канал, която пък е идеална за дълбок сняг.
Ето и основните модели зимни гуми
-
Високопроходима зимна гума
Ако рисунъка на протектора е от отделни елементи във формата на ромб, квадрат или снежинка и дълбочината на грайфера достига до 9 - 10 мм и между елементите има голямо разстояние, то това е гума за дълбок сняг и преспи. Тази гума може да Ви удиви в гората или на непочистени междублокови участъци, но на сух асфалт е доста шумна, увеличава разхода и спирачната й ефективност е ниска. А ако тази гума е със определна посока на движението, за което говори V-образното разположение на рисунъка и голямата срелка на страничния борд на гумата с надпис "rotation" то тя ще се държи доста уверено и на киша, но не разчитайте на безопасна езда на висока скорост без значение индекса за скорост, който е написан на нея. Според моето скромно мнение именно този модел зимна гума е удачен за българските условия, поради това че добре изчистените пътища у нас са рядкост, а между блоковите пространства и малките странични улички въобще не се почистват "до асфалт" и автомобила и водача му по-често се намират в условията близки до описаните малко по-горе.
-
Високоскоростна зимна гума (Европейска зимна гума)
Поради добре развития европейски пазар много производители специално произвеждат зимни гуми с много добре изразена спортна шарка и по-малка дълбочина на грайфера (6-7 мм) за по-добра устойчивост. Този модел гуми без излючение са с определна посока на движението. Те са предвидени за добре почистени скоростни трасета (каквито в Европа не са рядкост) и дълбоката киша, ледената коричка или снега са достатъчно голямо препядстие за тях. Качествата им се изразяват основно в използвания в тях зимен каучук заради което те съхраняват еластичността необходима за постигане на необходимото сцепление при по-ниски температури. Освен това шарката на протектора е много устойчива на аквапланинг, но паркирането на непочистен паркинг особено ако автомобила е с автоматична трансмисия може да се превърне "незабравимо преживяване". Затова пък по ниво на шума, устойчивостта в завои и спирачен път на суха зимна настилка са по-близки до летните гуми, отколкото до традиционните зимни гуми.
-
Класически зимни гуми
За класическия зимен протектор може да се каже че всичко е "някъде по средата". Дълбочината на грайфера е между 7 - 8 мм. Разстоянието между елементите на грайфера също не е голямо както при "високопроходимте зимни гуми". Моделите могат да са както с определна посока на движението така и с неопределна. По експлотационни характеристики също всичко е така да се каже "усреднено". Класическите зимни гуми се доближават най-близко до понятието "универсални", тъй като са подходящи за спокойно безопасно движение през зимния период, в почти всякакви условия, но без есктремални скорости, дълбок сняг, лед и подобни крайности. Това са и едни от най-евтините модели, и спокойния и безопасен маниер на шофиране ги съхранява за по-дълъг период, което автоматично ги превръща в още по-изгодна инвестиция.
-
Асиметрични зимни гуми
Това е сравнително ново направление при зимните гуми, смисъла му се заключава в това че половината протектор, обикновено външната част е с класически характеристики и обезпечават добро сцепление на асфалт. Другата половина е с "високопроходими" качества и осигурява по-добро сцепление в дълбок сняг. Трудно е да се определи ефективността на подобно решение поради това че полезната площ реализираща дадена фунцкия е намалена наполовина. Но най-коректно би могло да се каже че асиметричната зимна гума е много добра алтернатива на класическата зимна гума, най-вероятно даже с малко по-добри характеристики. Цената на този вид гуми, като всяко нововъдение е малко по-висока от класическото решение. От тук следва и въпроса, струва ли си да се плаща повече за универсалност, която можем да постигнем с класическите зимни гуми при едно спокойно и безопасно шофиране.