ЦЕНИ НА ГОРИВАТА AВТО ДНЕВНИК ОБРАТНА ВРЪЗКА

Сравнение между дизелови и бензинови автомобили

like0 unlike3
03 Jan 2013 Статии
19574
0
Сравнение между дизелови и бензинови автомобили

На пазара на автомобили съществува "мода" - все по-често се купуват коли с дизелов двигател. Изборът е голям, а като следствие се явява и фактът, че колите втора ръка с дизел са по-скъпи от бензиновите. Няма случайни неща, защото дизелът еволюира сериозно и вече е сериозна алтернатива за задвижване дори на най-скъпи коли. Затова е и тенденцията той да има предимство в сделките на пазара.

Дизелът е по-труден и чувствителен за поддръжка в сравнение с бензиновия мотор. Преди покупката му обаче е добре да знаем кой е бил предишният собственик на колата.

Но да преминем към конкретните разлики между двата двигателя.

Ректификацията на суровия петрол е източник на дизеловото гориво и бензина. С поетапно загряване на нефта се отделят (на различни етапи) отделните горива под формата на газове, които после кондензират.

За бензина имаме "октаново число". За дизела - "цетаново". Двата параметра по смисъл са напълно противоположни. Бензиновият двигател има принцип на действие, свързан със създаване на гориво-въздушна смес. Тя постъпва готова в цилиндъра, компресира се и се запалва при наличието на искра. Колкото по-рано се възпламени сместта буталото да е качило горна "мъртва точка" (положението за максимално сгъстяване), толкова по-ниска е мощноста на мотора.

Проектно двигателите имат необходимост от бензини с определено октаново число. Това зависи от степента на сгъстяване на горивото и центровката на запалването. Затова не бива да използваме горива, различни от обявените от завода-производител. Проблемите, които възникват впоследствие са много - лоша работа и голям разход на гориво на мотора, димност, загряване и пр.

Способността на горивото да се самовъзпламенява е т.нар. "цетаново число". То може да бъде най-много 50. При по-ниска стойност вече говорим за все по-трудно възпламеняващо се гориво. Подобно на бензиновите мотори, и дизелите имат специфични изисквания, наложени от завода-производител за използване на гориво с определено цетаново число. Обикновено то варира около 35.

Логиката и технологията изисква дизелът да е по-евтин от бензина, защото е по-некачествен. Уви, на теория е едно, на практика съвсем друго.

Всичко може би се корени в схващането, че дизеловият мотор е по-съвършен от бензиновия. Посочва се принципът на действие. При дизела се регулира количеството на горивото, което се впръсква в цилиндъра (качествено регулиране), а при бензина става въпрос за определено количество гориво-въздушна смес. Тя се подава в цилиндъра, което пък е количествено регулиране.

При произволно положение на педала на газта количеството на въздуха е константа. Няма запалителни свещи при дизела, където запалването стартира от температурата на адиабатно свития въздух в цилиндъра (вероятностен процес) и има нужда от степен на сгъстяване 2-3 пъти по-голяма от тази в бензиновия мотор.

Коефициентът на полезно действие на дизела надвишава този на бензина с поне 20% за моторите на автомобили и до 40 - 50% при корабните нискооборотни хибридни мазутно-дизелови двигатели. Така идва и версията за по-сериозният икономически ефект от дизела.

Последният е температурно и якостно по-натоварен. Оказва се обаче, че на практика това не е от значение. Най-малкото, защото става въпрос за нискооборотен двигател. Максимумът на въртящия момент идва при 2000 - 2500 оборота в минута. Следователно и "животът" на двигателя е по-сериозен в сравнение с бензина. Логично е, защото бавното движение на буталото и по-малкият на брой цикли за едно и също изминато от возилото разстояние, водят съответно и до по-незначително износване. И историята за дизелови двигатели с 500 000 - 700 000 км без основен ремонт се оказват реалност.

Как правилно да съхраняваме гумите Съвременния двигател – да подгряваме или не?

Подобни

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

GPS навигации Garmin: Защо да ги предпочетем?

Когато става дума за навигация в колата, мотоциклета или камиона, марката Garmin винаги изпъква със своите иновации и надеждност. Пътните условия...

Какво е серво усилвател на волана?

Какво е серво усилвател на волана?

Технологиите в областта на автомобилостроенето не спират да се развиват, като една от ключовите иновации, която променя играта за всеки шофьор, е...

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Колко често трябва да обслужваме Мерцедес?

Обслужването на Мерцедес е ключов елемент за поддържането на автомобила в оптимално състояние. Редовната поддръжка гарантира не само безопасността...

КоментариКоментирай с facebook или формата най-долу

Вашето име: Код *: Confirm Image Вашият коментар *: