Дизеловите автомобили палят благодарение на подгревните свещи. Изправен мотор се стартира дори в студено време от раз. Другото подсказва проблеми.
Нека още в началото да направим уточнение – в някои източници се среща и друго име на тези свещи – подгревателни. Всъщност, става въпрос за един и същи „чарк” от колата.
За да сме сигурни в състоянието на подгревните свещи трябва да ги проверяваме поне 1 месечно една по една – откачени от захранването на колата. Консумацията им е около 10 – 12 ампера в загрята фаза и около 20 ампера първоначално когато са студени. При всички случаи всички трябва да са еднакви (по каталог) и да отговарят на съответния двигател. Има вариации – „нормални”, бързо нагряващи, и пр. На външен вид са привидно еднакви, но в действителност решаващо е обозначението им. Често различното загряване се дълги на стареенето на подгревните свещи. (По-горе писахме, че трябва да се внимава те да са еднакви.)
Именно различният срок на „пребиваване” в двигателя обуславя и различни качества. Това води до неедновременно запалване на цилиндрите, излизане на бял дим от ауспуха и неравномерната му работа след.
Свещите се сменят на комплект. Иначе е възможно най-старата да изгори и вече става тревожно. Ако само 1 е пострадала – може да се стартира дизеловият двигател, но втора „заминала” вече води до невъзможност за запалване.
Най-често това си проличава при несполучливи некоколкратни опити за подгряване. Ако свещта е добра тя стига оптималната температура за номинално време и в предния край се нажежава. Затова преди да си помислите лоши неща за двигателя, първо обърнете внимание на свещите.
Не пестете от инвестиции за тях. Bosch и Beru са популярни и доста добри решения. Но всеки сам си решава какво да купи, защото често сделката е въпрос и на финансови възможности.
В студа, който в момента си е хит, често се говори за т.нар. „едноминутно мълчание на дизела”. С новите технологии и подгревни свещи това все по-често става рядко явление, защото се стига бързо до възпламеняване дори и при най-лошо време. Температурата от около 1000 целзиеви градуса се постига за около 3 секунди! И при -28 градуса няма проблеми за нормален старт, а някои нови свещи работят и след това, за да предотвратят детонации в дизела, които често вървят ръка за ръка със студения старт.
Така се спестяват над 60% вредни емисии.
Ще допълним темата с керамични свещи, които съвсем компенсират лошият студен старт през зимата. Те работят на един принцип с металните, но не прегряват. Има и саморегулиращи подгревни свещи, които си менят съпротивлението и също държат една и съща температура.