Вече писахме какви са признаците за кола с добър дизелов двигател. Но какво правим, ако ни трябва автомобил с бензинов мотор? Ще се опитаме да ви отговорим и на този въпрос.
Преди всичко е добре да се прегледа за течове, някои странни кърпежи (къде с тиксо, лепило или нещо друго) и за стари отлагания. Добре е да се прегледа и антифриза. Обърнете внимание на цвета му. За целта хвърлете 1 око на преливника на охлаждането. Не трябва да има петна. Ако забележите отлагания или налепи, значи колата е била недобре стопанисвана, а антифризът – нередовно подменян.
Моторът се пали за проба само ако е напълно студен. Изчакайте да се охлади, ако е топъл, защото иначе скрит дефект при запалването ще остане невидим за вас. Лично проверете дали това се случва без газ или доколко е необходимо да го правите. Добрият бензинов двигател тръгва лесно.
Отлично е, ако сте запалили без проблеми, слушайте песента на цилиндрите. В никакъв случай не трябва да чувате фучене, тракане, прекъсване, свистене (на ролки или ремъци) или някои от звуците, които ви карат да настръхнете в колата. С чаша вода на капака на мотора лесно можете да проследите доколко има опасни вибрации. При положение, че вълничките в течността са малко, толкова по-добре върви двигателят. На празен ход оборотите трябва да са стабилни и без колебания.
Маслото при работещ двигател не бива да цвърчи, бълбука или да отделя някакъв газ. Около гърлото на капачката прегледайте за налепи. Белите или жълтеникавите подсказват, че то се смесва с антифриза. Черните пък са критерий за недобра поддръжка или добавки. Форсирането на мотора до червената зона на оборотомера и наблюдаването на ауспуха може да ви спести доста главоболия. Видите ли черен дим значи има недобро изгаряне, а при бял – значи гори масло. (Кондензът от ауспуха е нормален.)
Бензиновата помпа не трябва да се чува при работещ мотор. Нито отвън, нито вътре в автомобила. При изключен двигател опитайте се да дадете контакт и слушайте. Трябва да се чува слабо, но пък има ли „виене” или свистене – лошо.
Хидравликата на волана се проверява при завиване изцяло в ляво или в дясно. Задръжте за около 10 секунди. При установяване на особен шум и после теч в хидравликата в двигателния отсек – значи нещо е прецакано.
Проверете чернилката на ауспуха. Размажете пробата върху палеца си и после се опитайте да я изтриете от пръстите си. Изчезне ли – всичко е наред. Размаже ли се – значи моторът гори масло.
Това само някои основни „моменти”, които могат да помогнат на всеки мераклия за ново возило. За 100% гаранции не пестете средства и вкарайте харесаната от вас кола в сервиз и се консултирайте със специалисти.